شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
توليد بیش از ۸۷۳ هزار و ۵۰۰ فريم ديجيتال در کتابخانه مرکزي رضوي

حوزه/ در شش ماه نخست سال ۹۶، افزون بر ۸۷۳ هزار و ۵۰۰ فريم ديجيتال در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي توليد شده که شامل نسخه‌هاي خطي، چاپ سنگي، قرآن و جزوات خطي، اسناد، نقشه و مجلات است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، محمدعلی رمضانی، کارشناس مسئول بخش فیلمتک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  با اعلام این خبر گفت: از ابتداي سال جاري، بيش از 873 هزار و 500 فريم از نسخه‌هاي خطي، چاپ سنگي، قرآن و جزوات خطي، اسناد، نقشه و مجلات و روزنامه‌ها، در گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي به روش‌هاي مختلفي اسکن و ديجيتال‌سازي شده است.

محمدعلی رمضانی افزود: در این میان، حدود 570 هزار فريم از منابع خطي، چاپ سنگي، چاپی، سند و پايان‌نامه تصويربرداري شده و نزديک به 54 هزار و 500 فریم مربوط به تصویربرداری از قرآن‌های نفیس بوده است.

وي به ديجيتال‌سازي روزنامه‌ها و مجلات اشاره و تصريح کرد: بيش از 248 هزار و 500 فريم نیز از مجلات و روزنامه‌ها تصويربرداري شده است. همچنين در اين مدت حدود يک میلیون و 685 هزار فريم از فايل‌هاي ديجيتالي‌شده، مورد بازبيني قرار گرفته است.

کارشناس مسئول بخش فیلمتک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  اضافه کرد: حدود 2 هزار نسخه فایل دیجیتال نيز جهت فهرست‌نویسی ارائه شده و افزون بر 600 نسخه به کتابخانه‌ دیجیتال تحویل داده شده است.

رمضانی در پایان، خطاب به مجموعه‌دارها و کتابداران سراسر کشور اعلام کرد: در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده که در راستای آن مجموعه‌های خطی و چاپ‌سنگی را به طور رایگان دیجیتال‌سازی می‌کند.

گفتنی است، بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس، از سال 1351 کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال 1388 تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha