پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمين راشد یزدی به کنترل زبان به ویژه در خانه تأکید و ابراز کرد: در محیط خانه‌ای که در آن از کلمات ناشایست و تند و تیز استفاده می‌شود نمی‌توان زندگی عادی و آرامی داشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در مشهد، حجت الاسلام  والمسلمين محمد کاظم راشد یزدی در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی به تبیین مبانی تربیت در اسلام با موضوع فحاشی از منظر اخلاق اسلامی پرداخت و ابراز کرد: در بین اعضای بدن، زبان قلمروی فعالیتش از همه بیشتر و تسلط بر آن دشوار‌تر است.

وی ادامه داد: زبان گاهی انسان‌ها را می‌گزد و به نحوی سرکشی می‌کند که انسان در مدیریت و کنترل این عضو بدن که در دهانش هم قرار دارد عاجز می‌شود؛ زبان از قدرت فوق العاده ای برخوردار است و انسان باید به هر نحوی جلوی سرکشی و طغیان آن را بگیرد در غیر اینصورت او را به جهنم می‌کشاند.

حجت الاسلام  والمسلمين راشد یزدی با اشاره به این‌که از منظر اخلاق اسلامی، زبان واسطه بین ظاهر و باطن و معرف انسان‌هاست، گفت: باطن انسان زیر زبانش نهفته و مخفی است و زمانی محتوا و اسرار درونش آشکار می‌گردد که لب به سخن بگشاید از این رو باید توجه فراوانی نسبت به این عضو بدن داشت.

وی با بیان اینکه برای زبان 22 گناه از جمله دروغ‌گویی، غیبت، تهمت و فحاشی عنوان کرده اند، ابراز کرد: یکی از کج مداری‌ها، سرکشی‌ها و بدرفتاری‌های زبان که جزو گناهان کبیره محسوب می‌شود، ‌فحاشی و ناسزا گویی است.

حجت الاسلام  والمسلمين راشد یزدی تأکید کرد: اسلام حتی تلفظ الفاظ رکیک و فحاشی بدون اینکه خطاب به کسی باشد را حرام و گناه کبیره می‌داند؛ انسان در برابر آسیب‌هایی که از سمت دیگران به او زده می‌شود، می‌تواند از خود دفاع و مقابله به مثل کند اما در برابر فحاشی این اجازه را ندارد که با ناسزا گویی و فحاشی با آن مقابله کند.

وی با بیان اینکه برخی از فحاشی‌ها و الفاظ رکیک مجازات حد دارد، اظهار کرد: عده‌ای نمی‌توانند خشم و غضب خود را کنترل کنند در این هنگام از اعتدال خارج شده و در صورتی که باطن زشت و آلوده‌ای داشته باشند، به طور ناخودآگاه به فحاشی و ناسزاگویی روی می‌آورند.

حجت الاسلام  والمسلمين راشد یزدی با بیان این‌که همان گونه که در مسجد نجس نمی‌توان نماز خواند در خانه نجس هم نمی‌توان زندگی عادی و آرامی داشت، گفت: خانه انسان زمانی نجس می‌شود که فضایش به کلمات زشت و رکیک و سخنان تند و تیز آلوده شود، در این صورت زندگی در این خانه نکبت بار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط لعنت کردن مانند فحاشی نیست، ولی باید توجه داشت که فرد مذکور مستحق لعن و نفرین باشد؛ خداوند در قرآن اجازه لعن کردن به سه گروه ظالمین، فاسقین و کاذبین را صادر کرده است.

انتهای پیام/  28/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha