پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خیراندیش رئیس مرکز تحقیقات حجامت

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران گفت: تا ۵ قرن پیش طب اروپا با دانش طب ایرانی اداره می‌شد که از سال ۱۶۰۰ عده‌ای برای براندازی طب سنتی ایران وارد کشور شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» از مسیر نجف به کربلا، حسین خیراندیش با حضور در موکب مع امام المنصور(مسجد مقدس جمکران) در جمع زائران و عزادارن حسینی، با اشاره به اهمیت توجه به طب سنتی و اسلامی اظهار داشت: جامعه اسلامی باید در راستای تحقق کامل دولت اسلامی تمام اسباب خود را دینی کند و دستورات دینی کاربردی شود، که یکی از این اقدامات اسلامی کردم سفره است.

وی با بیان این که اسلامی شدن سفره اسلامی سبب جلوگیری از وابستگی به درمان‌های غربی می‌شود، ابراز کرد: چرا باید حداقل در مسائل طبی این‌قدر وابسته به غرب باشیم که یکی از حربه‌های فشار آن‌ها به ما تحریم دارویی باشد و در شرایطی که رهنمود عقلی و سیاست کاهش وابستگی است ما باید سفره سلامت برای خودمان باشد.

کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: دشمنان ما طوری برنامه‌ریزی کرده که همیشه به آن‌ها وابسته باشیم تا بتوانند دایره تحریم همواره حفظ کنند و این در شرایطی است که اربابان سلامت جهان امروز به این نتیجه رسیده‌اند که مکتب طب فعلی ناقص و پاسخگوی نیازها نیست.

وی با اشاره به اینکه اربابان سلامت امروز بر اضافه کردن دانش‌های سنتی به طب کلاسیک تأکید دارند، تصریح کرد: در مکاسب طب سنتی دنیا، طب سنتی ایران مکتبی بسیار بزرگ، وسیع، مدون، کامل و سابقه‌دار است که تنها 1440 کتاب مدون و رسمی درباره طب سنتی ایران توسط علامه‌های شیعی کتابت شده است.

خیراندیش، عمر طب سنتی ایران را 7 هزار سال دانست و عنوان کرد: در حفاری‌ها در شهر سوخته مشخص شد ایرانیان 6 هزار و 300 سال پیش جراحی و طبابت‌های امروزی را استفاده می‌کردند و این نشان می‌دهد علم طب سنتی در ایران همواره جاری و بسیار مدرن‌تر از همه بوده است.

وی با اشاره به این که تا 5 قرن پیش طب اروپا با دانش طب ایرانی اداره می‌شد که از سال 1600 عده‌ای برای براندازی طب سنتی ایران وارد کشور شدند، یادآور شد: تلاش‌های دشمنان تا جایی ادامه داشت که نهایتاً در سال 1914 تلاش‌های آن‌ها به سرانجام رسید و طب ابزار نفوذ غرب در شرق شد و توسط سردمداران ایران طب سنتی به دست فراموشی سپرده شد.

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران ادامه داد: در سال 2014 با توصیه مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت و درمان، طب سنتی به‌نظام درمان کشور برگشت که در این طب نظام‌های تشخیصی، پیشگیری ساختار شخصیتی، شخصیت شناسی و درمان جاری بوده که نرخ درمان را به حداقل می‌رساند.

وی با بیان این که 462 هزار نفر در کشور تنها در اثر سکته قلبی در بیمارستان‌ها و یا زیر عمل‌های جراحی فوت می‌کنند، اظهار داشت: طب کلاسیک در بسیاری از درمان‌های بیماری‌ها نه تعریف و نه درمانی دارد که در این زمینه ما می‌توانیم با بازگشت به فرهنگ و طب خودمان درمانگر بسیاری از بیماری‌ها باشیم.

خیراندیش خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌ها به خاطر عدم رعایت طبع‌های سرد و گرم است که می‌توان با روش‌های تشخیصی عمومی مانند مزاج شناسی، نبض گیری و زنگ و بوی بول و مدفوع و تشخیص‌های تخصصی مانند عنبیه چشم، زبان‌شناسی قابل تشخصی است که در این شرایط هزینه‌های تشخیص کاهش و به صفر می‌رسد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha