پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره)

حوزه/ مقام معظم رهبری گفتند : خانم(همسر امام) خیلی قوی‌اند، در قوت خانم همین بس که توانستند این همه سال پا به پای امام بیایند. کار آسانی نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین هادی حسینخانی در جمع اساتید و طلاب جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: یکی از عوامل موفقیت مردان بزرگ به ویژه در فضای حوزه و طلبگی، داشتن همسران همراه و ثابت‌قدم بوده، به طوری که تأثیر همراهی همسران در زندگی علما در تاریخ به ثبت رسیده است.

یکی از عوامل موفقیت مردان بزرگ، داشتن همسران همراه و ثابت‌قدم است

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) به عوامل موفقیت انسان‌ها به ویژه طلاب اشاره و عنوان کرد: یکی از عوامل موفقیت مردان بزرگ به ویژه در فضای حوزه و طلبگی، داشتن همسران همراه و ثابت‌قدم بوده است.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به روایات و خاطراتی از همراهی و مشایعت بانوان جهت پیشرفت و موفقیت همسران خود، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت علمای بزرگ همراهی همسران آنان در شرایط سخت زندگی است.

تأثیر همراهی همسران در زندگی علما در تاریخ به ثبت رسیده است

حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی به همراهی حضرت زهرا(س) با امام علی(ع)اشاره کرد و افزود: حضرت فاطمه(س) در شرایط سخت آن دوران بهترین دفاع را از همسر خود دارند و خطاب به امام علی(ع)می‌فرمایند: «روحی لروحک الفداء و نفسی لنفسک الوقاء یا اباالحسن ان کنت فی خیرٍ کنت معک و ان کنت فی شرّ کنت معک؛ جانم فدای جان تو و روح و جان من سپر بلای جان تو! ای اباالحسن همواره با تو خواهم بود اگر تو در خیر و نیکی باشی با تو هستم و اگر در سختی (و بلا) باشی (باز هم) با تو خواهم بود».

وی یادآور شد: یکی از مشکلات که همراهی همسر را می‌طلبد و در زندگی طلبه‌ها هم وجود دارد، مشکلات اقتصادی و مالی است که در زندگی طلبگی قابل توجه است.

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) تصریح کرد: بانوان زیادی در شرایط سخت زندگی هوای همسران خود را داشتند، به طوریکه تأثیر همراهی همسران در زندگی علما در تاریخ به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی به خاطراتی از همسر مرحوم علامه طباطبایی(ره) درباره شرایط سخت اقتصادی اوایل زندگی شان و همچنین خاطراتی از رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره مادر گرامی شان اشاره کرد.

بسیاری از همسران طلبه سختی مهاجرت و دوری از وطن را لمس کردند

وی در ادامه بیان داشت: بخش دیگری از سختی‌های زندگی طلبگی، مربوط به مهاجرت و دور شدن از وطن است که بسیاری از همسران طلاب این سختی را درک کرد ه اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اهمیت این موضوع که چگونه می‌توان خود را با سختی‌ها هماهنگ کرد، به خاطراتی از همسران علما و مراجع عظام تقلید اشاره کرد و گفت: همسر امام خمینی(ره) قم را دوست نداشتند، اما هرگز این مسئله را نزد امام ذکر نکرده بودند که این موضوع بسیار قابل توجه است.

وی افزود: امام خمینی(ره) در پاسخ به سؤال دختران خود که می‌پرسیدند، چه کنیم که همسران ما به ما علاقه‌مندتر شوند، می‌فرمودند: «اگر شما هم این قدر فداکاری کنید، همسران تان تا آخر همین قدر به شما علاقه خواهند داشت».

حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی همچنین خاطره ای از فرزند علامه طباطبایی(ره) درباره مهاجرت از تبریز به قم نقل کرد که «سیدعبدالباقی طباطبایی» می‌گوید: هنگامی که خواستیم به قم عزیمت کنیم به مادرم گفتم: شب عید که وقت مسافرت نیست؛ در این هوای سرد کجا می‌خواهیم برویم؟ مادرم نگاهی به من کرد و در حالی که اشک چشمانش را پاک می‌کرد این شعر را خواند: رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست/می‌کشد هرجا که خاطرخواه اوست* رشته برگردن نه از بی‌مهری است/رشته عشق است و بر گردن نکوست».

وی با بیان اینکه بانوان علما عشق و علاقه زیادی نسبت به همسران خویش داشتند، اضافه کرد: در زندگی و خاطره همسر شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر، مسئله سختی‌ها و دوری از وطن به نحو بیشتری به چشم می‌خورد که از ایران به عراق مهاجرت کرده بودند و این بانوی گرامی برای تحمل شرایط سخت آن دوران به اهل بیت(علیهم‌السلام) متوسل می‌شود.

توسل به اهل بیت(علیهم‌السلام)، یکی از راه‌های تحمل سختی‌ها است

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) با تصریح بر اینکه یکی از راه‌های تحمل سختی ها، توسل به اهل بیت(علیهم‌السلام) است، عنوان کرد: بخش دیگری از سختی‌های زندگی طلبگی، سختی‌های مربوط به فعالیت‌های مبارزاتی است که در هر زمان به شکلی خاص است.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره همراهی همسر امام خمینی(ره) اشاره کرد که در توصیف بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی(ره) اینگونه گفتند: «خانم(همسر امام) خیلی قوی‌اند، در قوت خانم همین بس که توانستند این همه سال پا به پای امام بیایند. کار آسانی نبود؛ زن‌ها معمولا به فغان می‌آیند. بعضی از زن‌ها تاب سختی‌های زندگی مردشان را نمی آورند، اما هستند خانم‌هایی که نه تنها شکوه نمی‌کنند، بلکه حتی دلگرمی هم می‌دهند؛ به مرد می‌گویند ناراحت نباش، چیزی نیست، صبر می‌کنیم، می‌گذرد. چنین زن‌هایی واقعا قیمت دارند»

حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی افزود: رهبر انقلاب(مدظله العالی) در ادامه به همراهی همسر خویش در طول دوران زندگی مشترک اشاره کردند و فرمودند: «الحمد لله خدای متعال به من هم لطف کرده است. عیال من چنین خانمی است. وقتی در زندان بودم به دیدن من که می‌آمد، از اوضاع و احوال می‌پرسیدم، می‌گفت اصلا و ابدا ناراحتی و مشکلی ندارم؛ با این که ما بچه کوچک داشتیم. بعدها که من از زندان بیرون آمدم فهمیدم که چه مشکلاتی داشته، مریض بوده، بی پول بوده، سختی فراوان کشیده، اما اصلا و ابدا یک ذره اش هم در زندان به من منتقل نمی شد. خدا می‌داند بعضی از این حوادثی که برای ایشان پیش آمده بود من بعد از انقلاب فهمیدم؛ یعنی همین طور در خلال صحبت به مناسبتی پیش آمد که ایشان گفتند. وقتی هم گفتند من دیدم واقعا طاقت نمی آورم؛ می‌گفتم چطور این‌ها را آن موقع به من نمیگفتی. مرحوم مادرم به خانم من می‌گفت که شما چرا ساکتی، چیزی بگو، آه و ناله کن! چون شما همه اش احساس راحتی می‌کنی، او هم دلگرم می‌شود و دنبال این کارها می‌رود! به هر حال، ایشان نعمت بزرگی است؛ خدا را شکر می‌کنم.»

همراهی و مشایعت با همسر برای رضای خدا باشد

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: شاید این سؤال مطرح شود که ما هم اگر همسری مثل حضرت امام خمینی(ره) و یا علامه طباطبایی(ره) داشتیم، این چنین عمل می‌کردیم، در پاسخ باید گفت که همان طور که زن فداکاری می‌کند مرد هم باید علاقه مندی خود را نشان دهد و این وظیفه دو طرفه است.

وی درباره مواجهه با همسرانی که قدرشناس نیستند، گفت: در این شرایط اگر توجه و همراهی فرد با همسر برای رضای خدا باشد، انتظار تشکرو  قدردانی ندارد چه بسا خداوند همان اجری که به همسر امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) داده، به او هم بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی در پایان به خاطراتی از دختر شهید عماد مغنیه درباره مادر خود اشاره کرد که همانند کوهی استوار در مصیبت از دست دادن همسر، پسر و برادر خود مقاومت کرد، به طوریکه در زمان شهادت همسرش گفت: «الحمدالله که وقتی شهید شدی کسی خانواده‌ات را به اسارت نگرفت و به ما جسارت نمی‌کند» و در زمان شهادت پسرش جهاد مغنیه، گفت: «ببین دشمن چه بلایی سر جهادم آورده؛ البته هنوز به ارباً اربا نرسیده».

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha