پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه گسترش ابواب فقهی یک ضرورت است، گفت: حوزه علمیه در خصوص ابواب جدید فقهی تلاش جدی را آغاز کرده است و در این مسیر نیازمند عنایت مراجع معظم تقلید هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ آیت الله علیرضا اعرافی شب گذشته در دیدار با حضرت آیت الله شبیری زنجانی اظهار داشت: امروز با توجه به شرایط و مقتضیات زمان، ابعاد مختلف فقهی مورد توجه حوزه علمیه قرار گرفته که اولین مسئله گسترش ابواب فقه است، فقه از روش مندی استواری برخوردار می باشد؛ اما این دستگاه اجتهادی در 55 باب فقهی می‌گنجد، معتقدم اگر فقه ما بخواهد الگوپردازی کمک نماید، باید بر اساس تجربیات جدید، ابواب جدیدی را پایه گذاری کند که این مهم با عنایت مراجع معظم تقلید و ساعت های پژوهش میسر خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که اجتهاد، تمدن ساز و ناظر به تمدن سازی اسلامی است، افزود: با توجه به نیازهای امروز، فقه باید بیش از ابواب موجود توسعه پیدا کند و در حوزه فقه پزشکی، فقه اقتصادی، فقه سیاسی و ... پاسخگوی نیاز های امروز باشند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در روابط اجتماعی، گسترش ابواب فقهی فراتر از ابواب موجود، یک ضرورت است که بدون آن نمی توانیم به الگو و تمدن سازی برسیم، به طوری که حتی دستگاه فقهی ما در حوزه کتب نیز نیاز به بازسازی دارد و باید بر این محور توجه داشته باشیم که اجتهاد، نظام‌سازی است کاری که شهید صدر تا حدودی به آن پرداخت. در این مولفه برای استخراج نظام‌وار دچار مشکل هستیم و نظام‌پردازی مورد نیاز ماست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نیاز به اجتهاد در اخلاقیات افزود: نکته دیگر بحث اجتهاد در حوزه اخلاقیات است، متاسفانه دانش اخلاق اسلامی، متناسب با گسترشی که فقه دارد، بسط نیافته، اما در هر حال اخلاق اسلامی حوزه ویژه خود را دارد ما در بازشناسی فضیلت ها و رذیلت ها کم کار کرده ایم و طبقه بندی اخلاقی ما همچنان از فلسفه و تمدن یونانی متاثر است، اما آنچه در ذخایر قرآن و روایات اسلامی داریم، فوق العاده بیشتر از آن است که الان داریم.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش به تعداد طلاب و مدارس علمیه قم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهر قم 80 هزار طلبه حضور دارند که 50 هزار نفر آنان در دوره تحصیل می باشند و قریب به 4 هزار استاد مشغول آموزش این طلاب می باشند.

آیت الله اعرافی بیان داشت: در سایر استان ها نیز 40 هزار طلبه هستند که در 600 مدرسه علمیه به استثنای آمار طلاب و مدارس خراسان مشغول فراگیری علوم و معارف اسلامی می باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: در دیدارهایی که با مقام معظم رهبری و سایر مراجع معظم تقلید داشته ایم به دنبال برنامه ای برای بهبود معیشت طلاب به ویژه طلاب متاهل هستیم که امید است با عنایت ویژه مراجع معظم تقلید تحولی در این خصوص صورت بگیرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    0 0
    حضرت آیت الله شبیری چیزی نفرمودند یا فرمایشاتشان به مذاق شما خوش نیامده!!!