پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همایش طریق الحسین(ع)

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر اجرایی همایش بین المللی طریق ا لحسین(ع) گفت: اربعین انقلابی آرام، اعتکافی متحرک و مدرسه‌ای میلیونی است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» از مسیر نجف به کربلا، سید مجید امامی در حاشیه حضور در موکب مسجد مقدس جمکران در عمود 1070 با بیان اینکه این همایش برای تبیین ابعاد الهی، اجتماعی و انسانی حرکت مذهبی و مناسکی اربعین برگزار می‌شود، اظهارداشت: اجتماع عظیم اربعین حسینی یک انقلاب آرام و یک اعتکاف متحرک و یک مدرسه میلیونی است.

مشاور تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: دبیرخانه همایش بین‌المللی طریق الحسین(ع)، متشکل از مسجد مقدس جمکران و دانشگاه امام صادق(ع) به ریاست عالیه حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمیان تولیت این مسجد مقدس در حال فعالیت است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) بابیان اینکه این همایش برای تبیین ابعاد الهی، اجتماعی و انسانی حرکت مذهبی و مناسکی اربعین برگزار می‌شود، گفت: اجتماع عظیم اربعین حسینی یک انقلاب آرام و یک اعتکاف متحرک و یک مدرسه میلیونی است.

وی ادامه داد: نگاه ما به حرکت اربعین اساساً نباید به یک اتفاقی که در چند روز رخ می‌دهد باشد؛ ما باید این حرکت و نفس آن را، حتماً یک نشانه و یک آیت بزرگ برای مؤمنی بدانیم که ظهور می‌تواند برای او خیلی دور و دست نایافتنی نشان دهد.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی طریق الحسین(ع) گفت: مؤمن باید هرلحظه خودش را برای ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) آماده کند؛ اربعین حسینی یک لشکرکشی و لبیک گفتن به ندای «یا لثارات الحسین(ع)» است؛ با این دیدگاه مسجد مقدس جمکران که پایگاه مهم انتظار و معارف مهدویت واصلی‌ترین پایگاه صدور معارف اسلام ناب انقلابی است، این حرکت آخرالزمان گرایانه را با شدت و دقت رصد، تبیین و بازنمایی کند.

مشاور تولیت مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: رشته فعالیت‌های منسجمی در همین راستا از سوی این مسجد مقدس در حال انجام است؛ خروجی این فعالیت‌های سه‌ساله تا به امروز، تدوین و چاپ چهار جلد کتاب در این زمینه بوده که چهارمین جلد آن چهارشنبه ۱۷ آبان در اختتامیه همایش در موکب مسجد مقدس جمکران رونمایی می‌شود.

وی افزود: این اجلاس که تا امروز (شنبه ۱۳ آبان) تا حدود ۱۰ ساعت ادامه داشت، چهار کمیسیون به شکل تخصصی فعالیت کردند؛ سخنران ویژه این مراسم آیت‌الله حسینی نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق بود و همچنین اندیشمندان برجسته ایران و عراق در این اجلاسیه حضور داشتند.

امامی بابیان اینکه از سال جاری دبیرخانه این همایش با دانشگاه کوفه مشترک شده است، گفت: دانشکده فقه دانشگاه کوفه در حاشیه این اجلاسیه، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند و قرار شد که دبیرخانه این همایش در کوفه ثبت و دائمی شود.

وی با اشاره به اینکه امسال دو محصول را در سومین همایش بین‌المللی طریق الحسین(ع) رونمایی خواهیم کرد، ابراز کرد: این دو محصول شامل کتاب تصویری و مکتوب دومین همایش بین‌المللی طریق الحسین(ع) است؛ کتاب چکیده مقالات ما شامل ۵۰ مقاله سطح عالی از اساتید داخلی و خارجی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: این همایش یک ظرفیت بسیار بزرگ بین‌المللی و هموار کننده حضور شخصیت‌های ایرانی در زیارت اربعین است؛ ده‌ها استاد برجسته از دانشگاه‌های ایران در موکب مسجد مقدس جمکران برای شرکت در این همایش، حضور پیداکرده‌اند.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام‌شده، برنامه اختتامیه این همایش ان شاءالله از حداقل یک شبکه رادیویی و یک شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد؛ همچنین مراسم افتتاحیه آن نیز در شبکه‌های عراقی و العالم پخش شد که ایرانیان نیز به این شبکه دسترسی دارند.

امامی بابیان اینکه رادیو اربعین این مراسم را به شکل مستقیم پخش می‌کند، خاطرنشان کرد: مقالاتی که به این همایش ارائه‌شده، نشان می‌دهد که ما هنوز ابعاد بسیار زیادی از این حرکت جهانی را نشناخته‌ایم و حتی گاهی با بی‌دقتی برخی از ارزش‌های آن را از بین می‌بریم و جامعه شناسان ما باید این پدیده و حرکت جهانی را بررسی و اندیشمندان الهیاتی و قرآن و حدیثی نیز باید خواستگاه اصلی این حرکت را بتوانند به‌خوبی برای ادامه مسیر، ترسیم و تبیین کنند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha