پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار رئیس جمعیت هلال احمر قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر مهارت افزایی و آموزش تخصص‌های لازم در برابر آسیب‌های اجتماعی که دامن‌گیر جامعه شده گفت: ۱۲ آسیب و معضلی که امروز در جامعه جولان می‌دهد، اگر چاره نشود می‌تواند بنیان یک جامعه را از هم بپاشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس و جمعی از اعضای جمعیت هلال‌احمر استان قم که در دفتر ایشان برگزار شد، با اشاره به برگزاری حماسی و میلیونی راهپیمایی عظیم اربعین گفت: امیدواریم تمام زائران اربعین از تمام کشورهایی که در این مراسم بزرگ حضور به هم رسانده، به‌سلامت به شهرهای خود بازگردند و همچنین نهایت تشکر و قدرانی را نیز از نهادها به‌ویژه از میزبانی محترمانه کشور عراق را در برپایی این راهپیمایی عظیم داریم.

وی بابیان مجموعه اقدامات و تلاش‌های مؤثر جمعیت هلال‌احمر افزود: اقدامات و فعالیت‌های این نهاد اجتماعی را مجموعه‌ای از امور ثواب، خداپسند و گره‌گشا تشکیل داده که در راه خدمت‌رسانی به جامعه، نقش ارزنده خود را نشان می‌دهد و گزارش‌هایی هم که امروز داده شد، از همین همت و علاقه به خدمت به هم نوع سرچشمه گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه تصریح کرد: اسلام دین تعامل، دوستی و محبت بوده که از سرچشمه‌های عقلانی واله‌ی آن  متبادر می‌شود شالوده و اساس اسلام نیز بر تعاملات بشری است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: در فقه و اخلاق اسلامی اهتمام ویژه‌ای بر تعاملات اجتماعی شده که در 4 سطح قابل‌بررسی است و سطح نخست آن در رابطه با تعامل ایمانی مؤمنان با یکدیگر، سطح دوم بر تعامل و دوستی عموم جامعه اسلامی برای تحکیم و همبستگی بیشتر، سطح سوم بر تعامل و همبستگی ادیان الهی و در سطح چهارم نیز بر ضرورت دوستی و تعامل با بشریت به ما هو بشر است که جز برخی موارد خاص دستورات فراوانی را برای تعامل و محبت با همنوعان ارائه کرده است.

امام‌جمعه قم اسلام را دینی دانست که راهنمایی تعامل بشری است و گفت: فقه و اخلاق اسلامی معتقد به تعامل و دوستی در جامعه بشری است و اسلام اصیل تضعیف حقوق دشمن را هم برنمی‌تابد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر دستورات اجتماعی و بشر دوستانه دین مبین اسلام عنوان کرد: قرن‌ها پیش از تشکیل ایده هلال‌احمر و صلیب سرخ دستورات و مقررات بشردوستانه و کمک به هم نوع در اسلام وجود داشته و در جامعه اجرا می‌شده، مضافاً بر این که این قبیل امور با ارزش در اسلام علاوه بر خدمت به جامعه رنگ و بوی عبادی و معنوی نیز به خود می‌گیرد که نتیجه آن نیز در درجه نخست به خود فرد بازمی‌گردد.

وی با بیان مختصات و ویژگی‌های یک جامعه زنده تأکید کرد: یک جامعه تا زمانی زنده است که از فردگرایی و توجه به منافع شخصی جدا گشته و نسبت به سرنوشت  زندگی اجتماعی حساس شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های  علمیه با تأکید بر این مطلب که هر میزان که انسان به فردگرایی و توجه به منافع شخصی متمایل شود از کمال انسانیت و عروج به قله‌های انسانیت دورتر خواهد شد، تصریح کرد: آیه شریفه 92 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ  نشانگر اوج و کمال انسانیت است، چراکه این فردی است که به خاطر خدمت به جامعه از محبوب‌ها و منافع شخصی عبور کرده و هر انسانی هم که روی مطامع فردی خود پا بگذارد حتماً بزرگ می‌شود و در تاریخ نامش ماندگار می‌ماند.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: به هراندازه یک کار خالص‌تر، عمیق‌تر، دامنه‌دارتر و حساس‌تر باشد ارزش آن کار بیشتر است که همه این موارد در فعالیت‌های هلال‌احمر موج می‌زند؛ چراکه این نهاد مردمی درست با نقطه عطف زندگی فرد در شرایط حساس و بحران‌های جامعه در روزهای سخت و دشوار سروکار دارد.

امام‌جمعه قم با تأکید بر اهمیت اعتماد بر جوانان و  نیروی جوانی اضافه کرد: حقیقت و واقع مطلب این بوده که بار اصلی و مهم کشور بر دوش جوانان است و وظیفه مسئولان است که شرایط و بسترهای لازم را برای بروز و نمود استعدادها و توانایی‌های جوانان کشور را به وجود آورند چراکه حضور جوانان درصحنه‌های زندگی اجتماعی همواره با معجزاتی ارزشمند همراه بوده است.

وی  فرهنگ‌سازی را رکن مهم در فعالیت‌های هلال‌احمر دانست و تصریح کرد: شایسته است که در جمعیت هلال‌احمر فرهنگ‌سازی‌های الهی و خدمت به نوع به‌صورت مستمر و از سنین خردسالی انجام گیرد تا در آینده تمام اعضای جامعه با آموزش‌هایی که در طول سالیان متمادی دیده‌اند عضوی از خانواده بزرگ هلال‌احمر و سربازی در خدمت خدمات اجتماعی باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز کرد: نگاه پیشگیرانه در فعالیت‌های هلال‌احمر نیز امری ضروری بوده که هزینه‌های آن به‌مراتب کمتر از مباحث بعدی است، همچنین برای کاهش خسارت‌های ناشی از بحران‌های مختلف، لازم است تا زیرساخت‌های لازم در شهرها به وجود آید که ازجمله آن‌ها مسئله مقاوم‌سازی است که متأسفانه به‌درستی اجرایی نشده، البته در شهر قم نیز مشکلات زیست‌محیطی به‌ویژه در بخش ریز گردها مشکل اساسی است که بخشی از آن‌هم منشأ داخلی دارد که با ادامه این روند، وضعیت زیست‌محیطی شهر قم به‌مراتب بدتر و دشوارتر از امروز خود می‌شود.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر مهارت افزایی و آموزش تخصص‌های لازم در برابر آسیب‌های اجتماعی که دامن‌گیر جامعه شده، عنوان کرد: 12 آسیب و معضلی که امروز در جامعه جولان می‌دهد اگر چاره نشود می‌تواند بنیان یک جامعه را از هم بپاشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه شهر قم را شهری الهام‌بخش در بین شهرهای جهان دانست و تأکید کرد: بالغ‌بر 100 هزار نفر از مردم شهرهای ایران و 130 کشور مختلف جهان در شهر قم مشغول به تحصیل و فراگیری علوم الهی هستند که یک مسئولیت بزرگ و خطیری را برای مسئولان ایجاد کرده تا قم را به یک شهر الگو و الهام‌بخش تبدیل کنند تا شایسته جایگاه علمی و معنوی این شهر مقدس شود.

وی با بیان این که قم باید پایگاهی فکری-علمی برای فعالیت‌های بشردوستانه شود، تأکید کرد: باید تعالیم و آموزه‌های بشردوستانه اسلام تبدیل به یک گفتمان خدمت‌رسانی اجتماعی درست و صحیح در عرصه‌های جهانی شود همچنین حوزه علمیه قم آمادگی دارد تا تفاهم‌نامه فی‌مابین را برای افزایش بار کمی و کیفی فعالیت‌های هلال‌احمر به‌صورت مستمر ادامه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha