سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که امروز دنیای کفر، تلاش دارد تا عقاید امت اسلامی را نابود کند، گفت: تلاش آنان برای نابودی اسلام، به خوبی ضرورت تربیت محققین توانمند در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی را می رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، صبح امروز در دیدار اساتید و طلاب مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد با بیان این که هر طلبه باید در دوران طلبگی خویش هر روز خود را بیش تر به ولایت و محبت ائمه معصومین(ع) نزدیک کند، گفت: اگر فقیهی بخواهد حق فقاهت را ادا کند، بدون شک مراتب معرفتی او نسبت به ائمه معصومین(ع) باید عمیق تر باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: محققین توانمند و زبده در راستای شناخت و مقابله با مذاهب پوشالی باید اطلاع و آگاهی های خود را از ائمه معصومین و حقیقت امامت بیش تر کنند چراکه اگر کسی مساله ولایت را از رسالت خود جدا بداند، در اینصورت حتی ممکن است نسبت به برخی دیگر از مذاهب و عقاید رنگ گرفته و به برخی مذاهب پوشالی نیز وابستگی پیدا کند.

تاکید بر ضرورت استمداد طلاب از نور ولایت در جوامع اسلامی

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به عبارت «نوره و برهانه فیکم» در زیارت جامعه کبیره، به تجلی نور و برهان خداوند متعال در وجود انسان های متقی اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس این عبارت در هر رشته ای از علوم دینی و الهی هرچه نور ولایت در طلاب تجلی بیش تر و عنمیق تری باشد، همه چیز در زندگی انسان رنگ و بوی الهی پیدا می کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که محکمات قرآن به محکم اساسی تری یعنی ولایت و امامت باز می گردد، اظهار کرد: در بازنگری زندگی امام راحل(ره) می بینید ایشان هر شب در نجف زیارت جامعه کبیره را قرائت می کردند که این نوع از ارتباط عرفانی به خوبی نمایانگر استمداد ایشان از نور ولایت در جامعه اسلامی است.

لزوم تمرکز طلاب بر تفسیر قرآن

وی با بیان این که قرآن بر همه علوم محوریت داشته و در رشته تخصصی مذاهب اسلامی طلبه باید ارتباط مستقیم و مستمری با قرآن و معارف نورانی این کتاب الهی داشته باشد، ابراز کرد: متکلمین و متخصصین این رشته و فقها باید با قرآن در ارتباط و تعامل مستقیمی باشند؛ همچنین در طول سال های تحصیل طلبه برنامه هایی برای فهم و درک قرآن آنان طراحی شده، اما به هر جهت طلاب باید شخصاً ضمن معطوف کردن تمرکز خود بر تفسیر قرآن، از عمق آیات نکاتی را استخراج کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که امروز زمانی است که اسلام بیش از هر دوره مخالف دارد و در طول تاریخ تا به امروز در هیچ دوره ای این اندازه دشمن و معاند مطرح نشده بود، بیان کرد: در تاریخ نمی توانید این چنین ببینید که مراکز علمی یهودیت همچون امروز به دنبال پژوهش در راستای اسلام و قرآن برای وارد کردن شبهه و تحریف باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در هیچ زمانی تشکیلات منسجم همچون امروز در برابر دنیای کفر برای تقابل با اسلام وجود نداشته است، اظهار کرد: دشمنان ما مستمراً با بررسی دقیق آیات قرآن، شبهه و اشکال وارد می کنند.

تمرکز دنیای استکبار بر نابودی اصول و عقاید امت اسلامی

وی با بیان این که امروز دنیای کفر تلاش دارد تا اصول و عقاید امت اسلامی را نابود کرده و روزنه هایی را برای مقابله با اسلام ایجاد کند، ابراز کرد: این نوع از تلاش و ممارست آنان برای نابودی و تزلزل اسلام، به خوبی ضرورت تربیت محققین زبده و توانمند در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی را می رساند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان این که انقلاب اسلامی به دنبال عرضه اسلام ناب محمدی به دنیا بود که در این راستا یکی از اهداف این مرکز نیز تلاش برای ایجاد سدی در راستای ممانعت از ارائه دین به صورت بازاری و غیر صحیح است، گفت: همه باید به برکت این انقلاب در راستای اشاعه اسلام متقن به دنیا همانگونه که هست، بکوشند.

حوزه باید انقلابی بمانند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همه شما باید در راستای شناخت اسلام و مزایای آن نسبت به دیگر مذاهب کوشیده و در نشر و ترویج آن از عوام پسندی پرهیز کنید چرا که این رفتار عوام پسندانه موجب ضربه به دین می شود، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود بر این امر  تاکید کردند که حوزه های علمیه باید انقلابی بمانند و یکی از موارد لزوم و ضرورت های انقلابی ماندن حوزه نیز همین درک درست اسلام از سوی طلاب و روحانیون است.

ضرورت تعامل مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب با حوزه خراسان

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب تلاش خود را به کار گرفته تا اساتید برجسته ای را به حوزه علمیه خراسان تحویل دهد، خاطر نشان کرد: شرط ایجاد تحول در ساختار حوزه علمیه خراسان، همین راه اندازی مجموعه ها و مراکز عمیق علمی بوده و امیدواریم به برکت تاسیس این مرکز و تربیت طلاب فاضل قدمی شایسته و ارزشمند در راستای تحول در حوزه برداشته شود.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha