پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله علم الهدی- امام جمعه جمعه

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که باید از سیره امام حسین(ع) و شرائط ۴۰ روز پس از شهادت ایشان برای انقلابی که امروز درکشور وجود دارد، درس گرفت، گفت: باید امت ها از این سیره درخشان درس ایستادگی برابر دشمنان را بیاموزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، ظهر امروز در ویژه برنامه روز اربعین حسینی در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بین این که گاهی از اوقات مسائل عمیق و وابسته به سیره اهل البیت(ع) در هاله ای از تردید های عاطفی و احساسی، واقعیت اثرگذاری خود را در سازندگی ملت ها و امت ها از دست می دهد، گفت: گاهی امت ها نیز، از اثر بخشی واقعیت ها در جهت تربیت انسان ها غافل می شوند.

وی در ادامه با اشاره به امتیاز و فضیلت اربعین حسینی به عنوان چهلمین روز شهادت سید الشهدا(ع) تصریح کرد: این روز ارزشمند باید در مسیر فرهنگ شیعه گرامی داشته شود تا جایی که روز اربعین به عنوان علامت شیعه در بیان معصومین نیز معرفی شده و گرچه اهل بیت سید الشهدا(ع) را پس از شهادت ایشان به اسارت بردند اما در اثر وقایعی که روی داد، در فاصله کوتاهی این اسارت اهل بیت به تعظیم و گرامیداشت آنان حتی از سوی دشمنان مبدل شد.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که امروزه برخی از تحلیلگران تلاش دارند تا اینطور جلوه دهند که اهل البیت سید الشهدا(ع) در اربعین اول به کربلا بازنگشتند، خاطر نشان کرد: اگر چنین برداشتی از این واقعه صورت گیرد، باید گفت که اگر در اربعین اول بنا نبوده تا اهل بیت به کربلا بازگردند، پس در اربعین سال های بعدی نیز موضوعیت نداشته است.

آیت الله علم الهدی در ادامه با بیان این که اهل البیت سید الشهدا(ع) مسیر کوفه تا شام را در عین همه گرفتاری ها ظرف مدت ده روز طی کردند و بنا به نقل معتبر نیز روز دهم صفر از خرابه های شام خارج شدند، ابراز کرد: خروج اهل بیت از شام به سبب شرائطی که در شام ایجاد شده بود صورت گرفت چراکه یزید به خوبی می دانست توقف آنان در شام به ضرر حکومت اوست.

روشنگری های خاندان اهل بیت، حکومت یزید را درپرتگاه قرار داد

وی ادامه داد: در حقیقت روشنگری هایی خاندان اهل بیت بر مردم شام وضع آن را دگرگون کرده بود و خطبه ای را که امام سجاد(ع) در مسجد دمشق ایراد فرمودند به کلی حکومت یزید را درپرتگاه قرار داد.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که متاسفانه واقعیت های تاریخی اسارت اهل بیت به درستی برایمان بازگو نشده، گفت: یکی از مشکلات ما در بیان مصائب سید الشهدا(ع) و مسیر شهادت نیز این است که گویندگان، خوانندگان و مستمعین به نکته های  تحریف شده در تاریخ می نگرند و صرفا به بعد عاطفی و احساسی جانسوز آن نه منطق و عقلانیتش توجه دارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که گاهی اوقات احساسات عمیق درباره اهل بیت(ع) سبب می‌شود تا واقعیت‌های اثربخشی که در تربیت انسان‌ها از ایشان باقی مانده است، در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد، افزود: وجود ارتباط عاطفی شدید میان اهل بیت امام حسین(ع) و آن حضرت، حرکت های عاطفی محض نبوده است.

وی با بیان این که در این شرایط، باوجود رابطه عاطفی که بین حضرت زینب(س) و برادر بزرگوارش، حجت خداوند و امام زمانش وجود دارد، اما زینب(س) وظیفه دارد حرفی بزند که دنیا را تکان دهد، خاطر نشان کرد: در حقیقت جایی که پای انقلاب‌سازی و روشنگری ملت‌ها و امت‌ها به میان می‌آید، عاطفه را نادیده می‌گرفتند و قاطعانه سخن می گفتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به سخنان حضرت رقیه(س) در کنار سربریده پدر ابراز کرد: سخنان آن حضرت به قدری عمیق و اثرگذار بود که تاریخ 1400 ساله آن را ثبت کرده و حتی کسانی که همان لحظه بر این اسرا و بدن شهدا سنگ می زدند، با حرف‌های حضرت رقیه(س) به گریه افتادند و به پهنای صورت اشک می‌ریختند.

آیت الله علم الهدی در ادامه با بیان این که هدف اهل بیت امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا از آن حرکت‌ها و سخنرانی‌ها، فقط بیان عواطف نبوده، بیان کرد: این طور نبود که عواطف جلوی حرکت اهل بیت را بگیرد و اینکه عده ای تصور دارند رجعت اهل بیت سیدالشهدا(ع) پس از شام، به کربلا، به جای مدینه قضیه تنها عاطفی بوده اشتباه می کنند.

وی با بیان این که روز عاشورا  جنگی نابرابر میان 120 هزار نفر و 120 نفر برپا شد، اظهار کرد: بازماندگان واقعه عاشورا اجازه ندادند که پرونده این قیام در کربلا بسته شود، افزود: آنچه در روز عاشورا رخ داد، زد و خورد بود که باید به شکل انقلابی درآید.

انقلاب سازی مسأله امروز است

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه این انقلاب باید همه جمعیت‌ها و همه کشورها را در دنیا و در طول تاریخ زیرورو کند، تصریح کرد: نباید کربلا در جنگ نابرابر در کربلا به پایان برسد، امروز مساله، مساله انقلاب‌سازی است اما متاسفانه هنوز پس از گذشت قرن ها بسیاری از نکته‌های انقلاب‌ساز کربلا برای ما تحلیل نشده است.

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به سخن امام حسن عسگری(ع) مبنی براینکه زیارت اربعین را نشانه شیعه بودن می دانند، گفت:  آنچه در روز عاشورا  اتفاق افتاد، به مراتب مهم تر و جانسوزتر از اربعین بوده است، اما در روایاتی که از ائمه معصومین به دست ما رسیده می بینید زیارت اربعین علامت شیعه بودن قرار گرفته است.

وی افزود: دلیل این قضیه، آن است که زیارت عاشورا در حقیقت توجه کردن به مصائب اهل بیت و شهادت سیدالشهدا(ع) و یاران آن حضرت است، اما زیارت اربعین انسان را به اتفاقاتی که در طی این 40 روز رویداده، یادآور می کند.

امام جمعه مشهد با بیان این که در روز اربعین مشخص شد که آن شهادت‌ سید الشهدا(ع) و یارانشان چه نتائجی را در صفحات تاریخ بر جای گذاشت، خاطر نشان کرد: هنگامی که اهل بیت(ع) در اربعین به کربلا برگشتند، در مجاورت قبور عزیزانشان گزارش می‌دادند که در این 40 روز برآنها چه گذشته و بدین ترتیب در اربعین تحلیل 40 روزه یک انقلاب را مرور کردند.

زیارت اربعین درس امروز انقلاب ما است

وی با بیان این که اربعین منحصر به بیان مظلومیت و مصیبت نبود، بلکه نوعی دگرگون سازی به حساب می آمد، اظهار کرد: حضرت زینب(س) با سخنرانی کوتاه و تاثیرگذار خود، همه تبلیغاتی را که معاویه علیه اهل بیت(ع) انجام داده بود، از بین برد و شام را دگرگون کرد که بدین ترتیب می توان گفت روز اربعین نماد مقاومت، شجاعت و مقابله با دشمن است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که باید از سیره امام حسین(ع) و شرائط 40 روز پس از شهادت ایشان برای انقلابی که امروز درکشور وجود دارد، درس گرفت، گفت: باید امت ها از این سیره درخشان، درس ایستادگی برابر دشمنان را بیاموزند.313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha