پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موکب حضرت معصومه

حوزه/ معاون اجرایی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) گفت: با توجه به هزینه‌هایی که خیرین برای موکب این آستان پرداخت می‌کنند، باید در طول سال از فضای موکب استفاده شود به همین علت این موکب در قالب یک مجتمع بزرگ با رویکرد خدماتی، رفاهی و فرهنگی کار خود را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، امسال نیز آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برای دومین سال متوالی در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا اقدام به برپایی موکب در راستای ارائه خدمات رفاهی، درمانی و فرهنگی کرده است.

در این راستا طی گفت‌و گویی تفصیلی با محمدجواد جهانگیرزاده مدیر موکب و معاون اجرایی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به تشریح ضرورت‌ها، علمکردها و اهداف این موکب پرداخته‌ایم.

انگیزه ابتدایی شکل‌گیری موکب از کجا و چطور نشأت گرفت؟
یکی از محورهای اصلی که در حکم تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) از سوی رهبر انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته ترویج معارف قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) است و حضور در حماسه اربعین حسینی به عنوان یک اجتماع بزرگ شیعی و خدمت به زائران سیدالشهدا علیه‌السلام بهترین فرصت برای عمل به این رسالت مهم است.

مسئولان آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) نیز در قم با مراجع تقلید دیدارهای مختلفی داشتند و شخصیت‌هایی از جمله  حضرات آیات‌ صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و سبحانی از حضور این آستان مقدس، در مسیر اربعین حسینی استقبال کردند.

در همین راستا در سال ۹۵ بر اساس دستور آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برای برپایی موکب این آستان مقدس در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی و ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی برنامه‌ریزی شد.

اقدامات اجرایی از چه زمانی و با چه فعالیت‌هایی شروع شد؟ در مورد فرآیند تهیه زمین تا تاسیس موکب را اشاره‌ای بفرمایید.
در ایام غدیر سال ۹۵ با گروهی از مدیران و مسئولان آستان مقدس به کربلای معلی مشرف شدیم و با بررسی‌هایی که انجام دادیم، زمین مناسبی را به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع برای برپایی موکب خریداری کردیم.

بیستم محرم‌الحرام سال گذشته کار خود را شروع کردیم تا اینکه چند روز مانده به اربعین ۳۰ درصد ایستگاه‌های صلواتی به پایان رسید و سازه موقت نیز تکمیل و فعالیت در محل‌های اسکان و حسینیه نیز با برپایی چادر دنبال شد.

بعد از اربعین سال گذشته در مجموعه فنی و مهندسی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) طراحی‌های مورد نیاز برای ایجاد سازه‌های ثابت در موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها انجام و مکان‌های مورد نظر در نقشه نهایی جانمایی شد تا اینکه کار ساخت و ساز را دو ماه بعد از اربعین حسینی آغاز کردیم.

هزینه‌‌های موکب از چه محل‌هایی تامین شده و می‌شود؟ آیا از هزینه‌های جاری آستان با توجه به طرح‌های در حال اجرا چیزی برای موکب خرج می‌شود؟

در تامین هزینه‌های مورد نیاز موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به دنبال استفاده از مشارکت‌های مردمی و خیرین بوده به همین علت از منابع آستان مقدس ریالی را هزینه نکرده‌ایم.

تا کنون نزدیک به سه میلیارد تومان برای ساخت و ساز موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی طی دو سال برپایی موکب هزینه شده است.

ضرورت‌های ایجاد موکب در این سطح چیست؟
مواکب مختلفی که در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی برپا شده‌اند رویکرد خدماتی و رفاهی دارند به همین علت فعالیت‌های فرهنگی محض در این اجتماع بزرگ شیعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در راستای گسترش این فعالیت‌های فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به میدان خدمات‌دهی فرهنگی وارد شده است.

معرفی آستان‌های مقدس امام رضا علیه‌السلام و فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و امامزدگان و دیگر اماکن مقدس قم نیز از اولویت‌های مورد توجه است.

موکب امسال در مجموع چند نفر خادم دارد؟
امسال بیش از ۳۰۰ نفر از خادمان آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در موکب این آستان مقدس در عمود ۱۰۸۰ فعالیت دارند.

فضای امسال موکب از نظر امکانات، تاسیسات و خدمات چقدر پیشرفت داشته است؟
بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته در حوزه ساخت وساز پیشرفت داشته‌ایم، آماده‌سازی محل اسکان و آسپزخانه  و تامین تجهیزات مورد نیاز از جمله موتورخانه بخشی از دستاوردهاست.

با برنامه‌ریزی انجام شده در حوزه خدمات نسبت به سال گذشته شاهد تنوع و افزایش کیفیت هستیم، برای توزیع میان وعده‌ها و غذاهای تبرکی به شرایط آب و هوایی توجه شده و مواد غذایی مناسب تهیه می‌شود، در حوزه فرهنگی نیز با توجه به استفاده از ظرفیت‌های موجود شاهد پیشرفت‌های مختلف هستیم که یکی از نقاط قوت برجسته احداث حسینیه و برگزاری مراسمات عزاداری به صورت منسجم است.

از فضای موکب در غیر ایام اربعین چه استفاده‌هایی می‌شود؟
نگاه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با توجه به هزینه‌هایی که مردم و خیرین پرداخت می‌کنند، این است که در ۳۶۵ روز سال از این فضا استفاده شود به همین علت این موکب در قالب یک مجتمع بزرگ با رویکرد خدماتی، رفاهی و فرهنگی کار خود را دنبال می‌کند.

چشم انداز نهایی موکب اربعین چگونه تعریف شده است و تا رسیدن به آنجا چقدر فاصله داریم؟
موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) ظرفیت بزرگی است که در اختیار مسؤولان فرهنگی و اجرایی آستان قرار گرفته است به همین علت در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در سال‌های آینده خدمات بهتری را به زائران اربعین ارائه دهیم و بتوانیم برای ایام مختلف سال از جمله دهه اول ماه محرم و روز عرفه نیز برنامه‌ریزی کنیم.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها آمادگی لازم را دارد تا در صورت مشارکت خیرین مردمی خدمات خود را در قالب این موکب به صورت گسترده‌تر دنبال کند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha