جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
«جشنواره هنر اسلامی: زبان تبادل» در موزه دالاس برگزار می‌شود

حوزه/ جشنواره هنر اسلامی با عنوان «زبان تبادل» به مدت چهار روز در موزه هنری دالاس برگزار شده و آثاری از ۱۳ کشور با فرهنگ اسلامی را به نمایش می‌گذارد. هدف از این جشنواره نشان دادن تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی بر فرهنگ‌های سرتاسر جهان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، به نقل ازdma، موزه هنری دالاس در ایالت تگزاس آمریکا، از چهارشنبه 15 نوامبر تا شنبه 18 نوامبر، به مدت چهار روز جشنواره اسلامی با عنوان «زبان تبادل» برگزار می‌کند. این جشنواره به منظور به نمایش گذاشتن آثار فرهنگی- هنری اسلامی در این موزه که از 13 کشور اسلامی مختلف  آورده شده اند برپا خواهد شد.

این آثار هنری از جمله سنگ‌های کریستال، هنر روی فلز، سرامیک، پارچه، فرش و آثار منسوج، همچنین نسخ قدیمی و کتب اسلام باستان می‌باشند. هدف از برگزاری این جشنواره نشان دادن تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی بر فرهنگ‌های سرتاسر جهان اعلام شده است.

این برنامه همچنین قرار است اجراهای فولکوری با الهام از سنت‌ها و فرهنگ‌های اسلامی در کشورهای هند، ایران، آسیای شرقی و ترکیه را به نمایش بگذارد.

الگوهای هندسی پیچیده در هنر و معماری اسلامی

در این همایش سخنرانی‌هایی درخصوص اهمیت و جذابیت آثار هنر اسلامی ارائه خواهد شد که از جمله گفت و گوی کوتاه یکی از اساتید هنر آمریکایی درباره الگوهای هندسی پیچیده در هنر و معماری اسلامی و چگونگی طراحی آن‌ها  است.

خانم فریبا عابدینی هنرمند ایرانی تبار عضو تیم تحقیقاتی موزه دالاس در ادامه به بازدیدکنندگان در خلق الگوهای هنری با الهام از هنر اسلامی کمک خواهد کرد. این هنرمند ایرانی در تمام عمرش با فرهنگ غنی و هنر اسلامی-ایرانی در ارتباط بوده و اکنون در هیوستون تگزاس فعالیت می‌کند.

بحث ویژه جشنواره نیز قرار است با عنوان «هنر جاده ابریشم» درباره بازار تجاری میان آسیا و خاورمیانه باشد که هنر و ایده‌های ناب اسلامی را به سرتاسر جهان صادر کرده است.

نمایشگاه خوشنویسی اسلامی

از دیگر فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای این جشنواره، نمایشگاه «خوشنویسی اسلامی و عربی» می‌باشد. خوشنویسی اسلامی به زبان عربی به عنوان شکلی از هنر ناب در جهان اسلام در نظر گرفته شده و به اشکال بسیار وسیعی از جمله معماری و سرامیک و تابلوهای خوشنویسی دیده می‌شود. در این جشنواره، شرکت کنندگان قرار است از نزدیک با چگونگی خلق آثار خوشنویسی اسلامی آشنا شده و نام‌هایشان به زبان عربی و با خوشنویسی اسلامی بر روی کاغذ نوشته شود.

تمامی برنامه‌های این جشنواره برای عموم رایگان خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha