شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نمایشگاه خوشنویسی اسلامی در کتابخانه رضا در هند آغاز به کار کرد

حوزه/ نمایشگاهی متشکل از ۳۶ پرتره از «خوشنویسی‌ها» متعلق به خطاطان برجسته دنیای اسلام به زبان‌های مختلف فارسی و عربی با همکاری کشور برونئی در کتابخانه رضا در رامپور هند آغاز به کار کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نمایشگاهی از پرتره‌هایی متعلق به مجموعه ارزشمند «خوشنویسی اسلامی» در کتابخانه رضا در شهر رامپور در هندوستان به واسطه وزارت فرهنگ این کشور آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه 36 پرتره مختلف متعلق به آثار «خوشنویسی اسلامی» شناخته شده از آیات قرآن مجید، اشعار فارسی و عربی را که از میان 300 مجموعه خوشنویسی‌های معروف کتابخانه رضا رامپور انتخاب شده‌اند، در معرض دید همگان قرار داده است و با همکاری مشترک وزارت فرهنگ هندوستان و همچنین وزارت جوانان و ورزش دولت دارالسلام برونئی و کمیسیون عالی هندی در کشور دارالسلام برونئی برگزار شده و قرار است تا 25 نوامبر 2017 میلادی برای عموم باز بماند.

نغمه ملک، کمیسر عالی هندی در دارالسلام برونئی این نمایشگاه را حرکتی در راستای همبستگی و دوستی میان دو کشور و مردم هندوستان و برونئی دانست.

وی در ادامه آثار خوشنویسی به نمایش گذاشته شده را مثال دیگری از ادغام فرهنگ سینکریت و سنت‌های هنری باستانی هندی با فرهنگ اسلامی در طول صدها سال و شکوفایی گل‌های فرهنگی دانست. در همین راستا نیز پیش از این در دسامبر 2016 نمایشگاهی از آثار هنری اسلامی و آثار باستانی هندی در برونئی برگزار شده بود.

پروفسور سید حسن عباس مدیر کتابخانه رضا رامپور جزئیاتی درباره ثروت‌های فرهنگی در کتابخانه از جمله 17 هزار نسخ و کتب دست نوشته ارائه داده و از برخی خوشنویسیان شناخته شده را که آثارشان در این کتابخانه وجود دارد نام برد.

وی افزود: هنر خوشنویسی اسلامی هنوز سنت زنده‌ای در هندوستان است و هم اکنون بیش از 60 واحد مطالعاتی به عربی و فارسی در دانشگاه‌های هندوستان در حال شکوفایی هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha