جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه دولت باید با تخصیص بودجه برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی به ارتقای فرهنگ کشور کمک کند، افزود: اگر ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی وجود نداشته باشد، بدون شک این شورا به نهادی تشریفاتی مبدل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، پیش از ظهر  امروز در شصت و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در بجنورد اظهار داشت: بودجه‌هایی که دولت برای انجام برنامه‌های فرهنگی کشور تصویب می‌کند که گاهی تنها نیم درصد است، کافی نیست و باید بخش عمده بودجه کشور برای امور فرهنگی در جامعه صرف شود.

وی با بیان اینکه دولت باید با تخصیص بودجه برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی به ارتقای فرهنگ کشور کمک کند، افزود: اگر ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی وجود نداشته باشد، بدون شک این شورا به نهادی تشریفاتی مبدل خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه نقش فرهنگ در توسعه و پیشرفت هر کشوری بر کسی پوشیده نیست، چراکه فرهنگ به عنوان ریل حرکت سایر سیاست‌ها است، گفت: اگر فرهنگ عمومی مردم ارتقا یابد، بدون شک مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه برطرف خواهد شد.

وی با بیان این که فرهنگ عمومی سکوی پرش مردم به‌سوی پیشرفت و توسعه جامعه است، اظهار داشت: فرهنگ جامعه با فرهنگ عمومی شکل‌ گرفته، از این‌ رو باید متناسب با این ظرفیت‌ها به موضوع فرهنگ عمومی پرداخته شود.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به اینکه در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه نباید به صورت جزیره‌ای عمل کرد، بلکه باید همه دستگاه مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: کارهای فرهنگی باید به‌صورت میدانی انجام شود تا همه مسئولان و آحاد مردم در ارتقای فرهنگ عمومی دخیل باشند.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به همه انسان‌های سفارش کرده که کارها را با مشورت کردن به سرانجام برسانند و «تعاونوا علی آلبر و التقوی» در قرآن هم تأکید بر همین موضوع است.

وی با بیان این که یکی از آفاتی که کشور از آن رنج می‌برد این است که برخی از مردم و مسئولان «همه با من» را ترویج می‌کنند نه «همه باهم»، گفت: اگر مسئولان و مردم در هر پست و جایگاهی که قرار دارند بتوانند با یکدیگر کار کردن را سرلوحه کار خود قرار دهند، کارها به‌سرعت و آسان‌تر انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی یکی از رسالت‌های شورای فرهنگ عمومی را ایجاد حس باهم اندیشیدن و باهم کار کردن در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: برای انجام کارها باید کوتاه‌ترین راه و میانبر را انتخاب کرد تا به‌سرعت به مقصود برسیم و گاهی باهم اندیشیدن و باهم کار کردن مهم‌ترین و بهترین راه میانبر برای رسیدن به هدف است.

با ارتقای فرهنگی دینی می‌توان راه ورود فرهنگ‌های غربی را گرفت

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی همچنین ظهر امروز در دیدار دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: یکی از کارهای مهم شورای فرهنگ عمومی، برجسته کردن فرهنگ دینی است تا از نفوذ فرهنگ‌های وارداتی پیشگیری کند و نمادهای فرهنگ دینی در جامعه بیشتر آشکار شود.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به هجمه‌های فرهنگی دشمنان افزود: با ارتقای فرهنگی دینی می‌توان راه ورود فرهنگ‌های غربی را گرفت.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم ارزش‌ها را در جامعه نهادینه کنیم و جامعه را به‌سوی فرهنگ دینی سوق دهیم، باید از همان راهی که دشمن وارد کار شده است، یعنی شبکه‌های اجتماعی، در راستای تقویت باورها و رفتارهای دینی و اسلامی مردم استفاده کنیم.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه فرهنگ بر اساس نگرش‌ها شکل می‌گیرد، گفت: ازاین‌رو باید در جامعه دینی، آداب، رفتار اجتماعی و تعاملاتی که انجام می شود باید بر اساس دین باشد.

وی اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی مشکلات، ناهنجاری‌ها و فرهنگ‌های غلط را شناسایی می‌کند تا به سوی آداب اجتماعی که اسلام مشخص کرده است، سوق دهد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه اگر فرهنگ جامعه درست شود بسیاری از معضلات کشور به‌ویژه معضلات اجتماعی و اقتصادی حل خواهد شد، تأکید کرد: فرهنگ در جامعه اسلامی باید بر اساس موازین اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه صرفاً با سخنرانی و برگزاری جلسات نمی‌توان فرهنگ عمومی جامعه را ارتقاء داد؛ خاطرنشان کرد: تأسیس ساختمانی به نام شورای فرهنگ عمومی برای دریافت پیشنهادها و انتقادهای مردم و پرداختن به مسائل فرهنگی در آن از ضروریات است.

سید محمدرضا موالی زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم در این دیدار با بیان اینکه موضوع سبک زندگی از سوی مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی برای اولین بار مطرح شد، گفت: موضوع سبک زندگی اسلامی پس‌ازاین سفر در نقشه راه شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: پیش‌نیاز اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب به آن تأکید دارند، ارتقای فرهنگ کار و سخت‌کوشی است و همت همه مردم و مسئولان در این زمینه باعث سربلندی جامه خواهد شد.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha