سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام زمان

حوزه/ هدف از انتظار فرج، رها شدن از تنگناهای روحی و روانی و امید به آینده ای بهتر است، از این رو، انتظار فرج، نوعی فرج و گشایش شمرده می شود و حتّی عنوان « از بزرگ ترین فَرَج ها» را داراست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یکی از عوامل گشایش برای انسان ها، انتظار فرج حضرت ولی عصر (عج) عنوان شده است که در این نوشتار به بیان دلیل آن خواهیم پرداخت.

در برخی از احادیث، خودِ انتظار کشیدن برای فرج را گونه ای فرج و گشایش شمرده اند؛ زیرا:

اوّلاً: احساس امیدواری و امید به آینده بهتر، گونه ای گشایش و فراخی است که روح انسانی را از افسردگی و یأس می رهاند و شادابی و آرامش را به انسان هدیه می کند.

هدف از انتظار فرج، رها شدن از تنگناهای روحی و روانی و امید به آینده ای بهتر است، از این رو، انتظار فرج، نوعی فرج و گشایش شمرده می شود و حتّی عنوان « از بزرگ ترین فَرَج ها» را داراست.

ثانیاً: هدف از انتظار فرج، آن است که تمام زمینه های لازم برای رشد و کمال فرد و جامعه پدید آید و این، تنها پس از ظهور امام مهدی(ع) اتّفاق می افتد؛ امّا با انتظار فرج مسئولانه می توان پیش از ظهور نیز به اهداف جزئی تر ظهور ـ که تعالی و فوز اُخروی افراد است ـ رسید. شخص منتظر می تواند با تکیه بر معارفِ در دسترس خود و بدون حضور معصوم، انسانیت خود را مطابق با معیارهای الهی شکوفا کرده، به درجه ای از معنویت برسد و شایستگی سربازی امام مهدی(ع) و شهادت در رکاب ایشان را بیابد.

امام صادق علیه السلام  در جواب ابو بصير از «زمان فَرَج» فرمود:

 يا أبا بَصيرٍ ! وَ أَنتَ مِمَّن يُريدُ الدُّنيا ؟ مَن عَرَفَ هذَا الأَمرَ فَقَد فُرِّجَ عَنهُ لِانتِظارِهِ .

اى ابو بصير! آيا تو هم از دنياخواهان هستى؟! هر كس اين امر (قيام) را بشناسد ، به خاطر انتظار كشيدنش، گشايش سختى او مى‏شود.

ملّا صالح مازندرانى در تبيين اين حديث می‏نويسد: 

امام در پاسخ او فرمود كه تو دنيا و زينت آن را مى‏جويى و به دنبال فرج در دنيا هستى ، و اين ، امرى آسان و كوچك است . فرج اصلى ، همان گشايش اخروى است كه با خلاصى از عذاب ابدى حاصل مى‏شود و اين فرج ، اكنون براى تو حاصل است ؛ چرا كه تو اين حقيقت را يافته‏اى و كسى كه اين را بشناسد ، خدا برايش گشايش حاصل نموده ، او در تنگى سينه و وسوسه‏هاى نفسانى و عذاب آخرت مى‏رهاند ، و همه اينها به خاطر منتظر فرج بودن اوست ؛ چون اين كار از برترين عبادات است و موجب گشايش حقيقى - كه گشايش اخروى است - ، مى‏گردد .

منبع: دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۵ ص ۳۱۲ .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha