شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
موالی زاده

حوزه/دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه فرهنگ گفت و گو باید در جامعه نهادینه‌سازی شود، گفت: منطق قرآن کریم نیز بر پایه گفتگو استوار است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، سید محمدرضا موالی زاده، پیش از ظهر امروز در شصت و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار داشت: فرهنگ گفت‌وگو در جامعه ما ضعیف شده است، گفت‌وگوهای افقی و عمودی در میان مجموعه‌های مختلف به مفاهمه و سرمایه اجتماعی بسیار کمک می‌کند.

وی با تأکید بر این که فرهنگ گفت و گو باید در جامعه نهادینه‌سازی شود، افزود: منطق قرآن کریم نیز بر پایه گفتگو استوار است، آیات قرآن یا تعلیمی و یا تذکری هستند، بنابراین انسان در هر سطحی از معلومات که باشد نیازمند یادگیری و یادآوری است و این مهم در مسیر گفتگو تحقق می‌یابد.

موالی زاده با بیان اینکه جامعه‌ای به توسعه‌یافتگی دست پیدا خواهد کرد که در آن دیالوگ جایگزین مونولوگ شود، گفت: امروز مدیریت مشورتی و مشارکتی در دنیا یک امر نهادینه‌ شده است و برای پیش برد امور، ناگزیر به مشورت، گفت و گو و تبادل اندیشه‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: سه نوع گفتگو میان مدیران، نخبگان و بدنه مردم باعث تقویت سرمایه اجتماعی و داد و ستد فکری و عاطفی در جامعه می‌شود که نتیجه آن بر فرهنگ عمومی نیز مثبت خواهد بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این که تغییر معنای واژه‌های خوب یک آسیب جدی در حوزه فرهنگ است، گفت: اخیراً بسیاری از واژه‌های خوب تغییر معنا پیداکرده‌اند.

وی اظهار داشت: در این زمینه می‌توان به واژه زرنگ اشاره کرد که در حال حاضر در جامعه به کسی زرنگ گفته می‌شود که بدون تحصیلات و بدون کار و تلاش بتواند به ثروت و قدرت لازم دست یابد که این خود یک آسیب جدی است.

موالی زاده با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی تلاش داریم تا می‌توانیم فرهنگ عمومی را از حوزه بایدها به حوزه باورها انتقال دهیم، گفت: هر اقدامی که وارد حوزه باورها شود می‌تواند در فرهنگ عمومی نتیجه مطلوب داشته باشد، در این راستا باید فرهنگ گفتگو را تعمیق و توسعه بخشیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه جدید این شورا اجتماعی و جامعه نگر با رویکرد کاربردی، اجرایی و میدانی خواهد بود، افزود: با تحقق این برنامه شاهد تحول اساسی در شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه  فرهنگ عمومی ما نقاط مثبت فراوانی دارد، گفت: فرهنگ شهادت‌طلبی که در میان ایرانیان جایگاه فرازمندی دارد و فرهنگ راهپیمایی اربعین که اکنون به چه قوت و سرعتی در جامعه نهادینه می شود و این فرهنگ جزو مولفه های ارزشمند فرهنگ ما است.

وی اظهار داشت: فرهنگ حفظ کیان خانواده، استکبارستیزی، فرهنگ عید نوروز، فصل نو شدن و آشتی میان مردم فرهنگ مشارکت در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی از جمله مولفه های ارزشمند در فرهنگ عمومی ما است.

موالی زاده تصریح کرد: فرهنگ عمومی ارزش‌های پذیرفته‌شده توسط آحاد یک جامعه و درواقع فصل مشترک باورها و رفتارهای یک جامعه است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha