پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اندیشه مهدویت با تاریخ بشر عجین است گفت: در تاریخ رسالت انبیاء، هیچ‌گاه اشاره به مهدویت قطع نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امشب در دیدار اعضای ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدویت با بیان اینکه اندیشه مهدویت با تاریخ بشر عجین است گفت: در تاریخ رسالت انبیا،(ع) هیچ‌گاه اشاره به مهدویت قطع نشده است.

وی بیان کرد: جریان تاریخ نبوت و حرکت توحیدی هرچه جلوتر آمده، اندیشه مهدویت برجسته‌تر شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: پس از امام رضا(ع)، یکی از چند رسالت سه امامی که عمر کوتاهی نیز داشته‌اند تأکید بر مسئله غیبت و مهدویت و مسائل مرتبط با آن بوده است تا اذهان و فرهنگ جامعه آماده مرحله نوینی در فرهنگ امامت شود.

وی گفت: ریشه و اصالت مهدویت بسیار گسترده است و بسیار فراتر از این مذهب و آن مذهب است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه مسئله مهدویت از یک جاذبه خاصی برخوردار است افزود: همواره شاهد بوده‌ام که مهدویت جاذبه بسیاری در جذب انسان‌ها داشته است.ویژگی دیگر مهدویت در معرض لغزش بودن آن است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه عصر انقلاب اسلامی یک پیوستگی خاصی با مهدویت دارد گفت: در همه جنبش‌های ما، در ذات و هویت یک نگاه مهدوی وجود دارد و در انقلاب اسلامی این نگاه مهدوی بسیار نمایان‌تر است و سخنرانی‌های امام (ره) نگاهی به این مسئله بوده است.

وی ابراز داشت: انقلاب اسلامی همواره با نگاه مهدوی همراه بوده و امواج توفنده انقلاب درآمیخته با مهدویت است که نشان می‌دهد فعالیت در این زمینه ارزشمند و مورد نیاز است.

آیت الله اعرافی گفت: یکی از مشکلات امروز ما آسیب‌های در مورد مهدویت است که می‌طلبد بیش از اینها در مورد آن کار کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به جایگاه رفیع اندیشه مهدویت و ضرورت کار در این زمینه، شکل‌گیری ستادی که دانه‌های تسبیحی را که در نهادهای گوناگون هستند به هم پیوند بزند بسیار ضروری بود و جای تقدیر دارد و همه باید کمک کنیم که این حرکت برای هم‌افزایی اعتلا و ارتقا یابد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نکاتی در مورد فعالیت‌های مجموعه‌هایی مانند ستاد هماهنگی گفت: نیازسنجی و شناخت پرسش‌ها و آگاهی به آن نیازها در سطح ملی و فراملی در اهداف ستاد هماهنگی باید شفاف باشد.

وی تصریح کرد: ستاد هماهنگی باید نقشه راه و سند جامعی را مشخص کند که بتواند وظایف همه بخش‌ها را مشخص کرده و کارها را توزیع و تنظیم کند و جلوی موازی کارها را بگیرد و افق‌های جدیدی را باز کند.

آیت الله اعرافی ارائه گزارش‌های جامع و تحلیلی توسط ستادها هماهنگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما باید سالانه گزارشی جامع و تحلیلی از همه کارهای مهدوی داشته باشیم

وی تولید ادبیات نو در مورد مهدویت را مورد تأکید قرار داد و افزود: مهارت تولید ادبیات بر اساس شناخت مسائل باعث می‌شود بحث مهدویت در فضای داخلی و بین‌المللی موج پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هر جایی که ورود می‌کنیم باید ادبیات مناسب آن را استفاده کنیم، گفت: یکی از ویژگی‌ها مهم شهید مطهری تولید ادبیات و یافتن سوژه‌ها برای رسیدن به اهداف بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از بحث‌ها با تغییر واژگان و ادبیات جایگاه پیدا می‌کند گفت: گره زدن واقعیت با فهم و شناخت طرف مقابل کار بزرگی است که در این به طور کلی در حوزه کم کار کرده‌ایم.

آیت الله اعرافی احیای سنت‌های درست مهدوی و پاک‌سازی سنت‌های غلط را مهم دانست و افزود: سنت‌های بسیار خوبی داریم که مرده‌اند و باید احیا شوند و بسیاری سنت‌های غلط رواج یافته‌اند که باید پاک‌سازی شوند و این رویکرد در این ستاد باید تقویت شود.

وی به بحث‌های بین‌المللی مهدویت اشاره کرد و گفت: ما گنجینه های عظیم از معارف داریم که در زبان فارسی و عربی محصور شده است و تا زمانی که نتوانیم آنها را به زبان‌های دیگر ببریم محصور خواهند ماند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه باید به همه ائمه به شکل تخصصی بپردازد تصریح کرد: باید برای تمامی ائمه(ع) مانند مهدویت مؤسسات مختلف و تخصصی داشته باشیم و پایه آن باید در حوزه ریخته شود.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha