جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ، امام جمعه بجنورد

حوزه/نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به روح و فکر و اندیشه انسان‌ها نیست و کتابخانه‌ها و کتابداران در این امر دخیل‌ هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، پیش از ظهر امروز در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های بجنورد به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به روح و فکر و اندیشه انسان‌ها نیست و کتابخانه‌ها و کتابداران در این امر دخیل‌ هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه کتاب غذای روح و اندیشه است، افزود: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ترویج یابد تا جامعه به سمت رشد و تعالی گام بردارد.

وی با بیان اینکه کتاب نبض جامعه دینی است و اگر این نبض به‌درستی نتپد، روح جامعه دچار آسیب می‌شود، گفت: کتاب خوراک فکر و روح انسان را تأمین می‌کند و کتابخانه‌ها سفره‌هایی هستند که انواع غذاهای لازم برای پرورش روح و فکر انسان در آن‌ها قرار داده‌شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه قفسه‌های کتابخانه‌ها نیز همچون داروخانه‌هایی هستند که داروهای شفابخش روح و فکر انسان در آن قرار گرفته است، اظهار داشت: همان‌گونه که بهداشت جسم امری لازم است، بهداشت روح و فکر انسان هم امری ضروری است و انسان باید در انتخاب نوع کتاب برای مطالعه دقت داشته باشد تا دچار گمراهی فکری نشود.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه اسلام برای مطالعه و تفکر ارزش فراوانی قائل است، گفت: کتابخانه معبد است؛ چرا که در روایات آمده یک ساعت تفکر برتر از یک سال عبادت است.

وی بابیان اینکه کتاب و مطالعه دو نعمت الهی است، اظهار داشت: کتاب شخصیت انسان را گسترش می‌دهد، حوزه خدمت و نفع رسانی او را فراگیرتر می‌کند و سبب سودرسانی به دیگران می‌شود که این‌ یک ارزش است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با ابراز تأسف از اینکه هنوز کتاب جایگاه خود را در خانواده‌ها به‌درستی پیدا نکرده، افزود: باید فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه گسترده‌تر شود تا همه انسان‌ها از روح، فکر و اندیشه متعالی برخوردار شوند.

وی با بیان این که کتاب وسیله و ابزاری برای جهل‌زدایی و بصیرت افزایی است، گفت: جایگاه کتاب در عرصه فرهنگ‌سازی جوامع انسانی مهم است و اگر فردی با کتاب آرامش پیدا کند این آرامش هرگز از او سلب نمی ‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: روح انسان همچون نرم‌افزاری لطیف و جسم انسان سخت‌افزار است و باید برای ارتقای روح بشر از ابزار لطیفی همچون کتاب استفاده کرد.

وی با بیان این که روح متعالی انسان را به کمال نزدیک می‌کند و دنیای جدیدی را به روی انسان باز می‌کند و به نگاه انسان به پدیده‌های بیرونی را متحول می‌کند، گفت: هیچ لذتی بهتر از رفع جهل و رسیدن به فهم صحیح وجود ندارد و این مهم با مطالعه کتاب‌های خوب اتفاق می‌افتد.

امام‌جمعه بجنورد با تأکید بر اینکه باید مسئولان بیشتر به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی بپردازند، تصریح کرد: کتابخانه‌ها مظلوم‌اند و باید برای رفع این مظلومیت اقدامات بهتر و بیشتری انجام شود.

وی با بیان این که کتاب جایگاه خود را آن‌گونه که شایسته است، پیدا نکرده، خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران و مسئولان فرهنگی باید قدم‌های بزرگی بردارند تا بهترین مکان‌ها برای کتابخانه‌ها باشد و کتاب در نقاط مختلف در اختیار مردم قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha