جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله طبرسی-نماینده ولی فقیه در مازندران

حوزه/ نماینده ولی فقیه در مازندران بر ضرورت بهره گیری از توان تبلیغی طلاب و روحانیان به منظور گسترش فرهنگ وقف در جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار مدیر کل و رؤسای ادارات اوقاف استان، گفت: تشکیلات اوقاف یک نهاد دینی و مذهبی است که باید در فعالیت های فرهنگی بیشتر فعال باشد.

وی با بیان این که وظیفه اصلی ما در برهه کنونی احیاء وقف در جامعه است، افزود: مازندران بیشترین سادات کشور را دارد و از طریق فرهنگ وقف می توانیم جایگاه سادات را در جامعه ترویج کنیم.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که گسترش فرهنگ وقف در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است، خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت های موجود به منظور ترویج این سنت حسنه دینی بهره گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران، وقف را عامل مهمی در حفظ و بقای دین دانست و با بیان این که موقوفات عامل حل بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه هستند، افزود: اگر وقف نبود امروز ارزش های دینی در جامعه بسیار کمرنگ بود.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که واقفان خیراندیش با وقف اموال خود در راه امام حسین(ع)، موجب حفظ و گسترش نهضت حسینی در جامعه شدند، خاطرنشان کرد: به دلیل عشق و دلدادگی مردم مازندران به ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) بیش از 70 درصد موقوفات استان برای امام حسین(ع) است.

رئیس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که موقوفات نقش مهمی در رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه دارند، تصریح کرد: برقراری عدالت اجتماعی در جامعه نیازمند گسترش فرهنگ وقف در جامعه است.

وی با اشاره به این که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت سابق تیشه به ریشه موقوفات زد و همه تلاش خود در جهت غارت و از بین بردن موقوفات به کار گرفت، ادامه داد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام راحل، بسیاری از موقوفات احیاء شد و از نابودی کامل آنها جلوگیری به عمل آمد.

امام جمعه ساری با تأکید براین که اوقاف بر لزوم استفاده موقوفات در جهت نیات واقفان خیراندیش تأکید دارند، ادامه داد: اگر خدای ناکرده عواید موقوفات در مسیر نیت واقفان هزینه نشود خیانت بزرگی است که اثرات نامطلوبی در جامعه خواهد شد.

وی به نقش روحانیت در احیاء و گسترش موقوفات در جامعه اشاره کرد و با بیان این که نفوذ کلام روحانیت بهترین وسیله برای گسترش این سنت الهی در جامعه است، گفت: روحانیت به دلیل جایگاه رفیعی که در میان مردم دارد نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه عهده دار هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که وقف همواره آثار و برکات ارزشمندی برای جامعه دینی داشته است، افزود: یکی از مهم ترین آثار وجودی وقف در جامعه دینی، گسترش ارزش های دینی در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در مازندران در بخش دیگری از سخنان خود همچنین بر ضرورت احیاء موقوفات حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: در حال حاضر حوزه های علمیه موقوفات بسیاری دارند که متأسفانه هنوز شناسایی و احیاء نشده اند.

آیت الله طبرسی با بیان این که احیاء موقوفات حوزه های علمیه یکی از بهترین راه های کمک به این مراکز مهم دینی است، خاطرنشان کرد: در گذشته نیز حوزه های علمیه با همین ظرفیت ارزشمند وقف اداره می شده است.

امام جمعه ساری در بخش پایانی سخنان خود از وقف به عنوان یکی از مهم ترین پشتوانه های حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: این سنت حسنه دینی در طول تاریخ عامل ماندگاری و تقویت حوزه های علمیه بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha