جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه انتظار جدی از مراکز تخصصی حوزه عمق بخشی وکیفی سازی در مسائل مختلف برای پاسخ گویی نیازها است، گفت: قله حوزه مراکز تخصصی و حوزه آزاد است و باید کاری کرد حوزه آزاد و دروس خارج با حفظ سنت های اصیل گذشته به رشد جدی برسد تا پاسخ گوی نیازهای روز باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی عصر امروز در نشست مدیران مراکز تخصصی و تودیع و معارفه مدیر مرکز تخصصی حوزه که در ساختمان مرکز مدیریت برگزارشد، ضمن همدردی با مردم خوب و فهیم مناطق زلزله زده کشور، بر حضور جدی روحانیت برای رفع مشکلات در منطقه تاکید کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بعد از شروع زلزله، طلاب و روحانیون برای رفع مشکلات مردم زلزله  زده وارد منطقه شده اند، افزود: درطول تاریخ روحانیت همواره درکنارمردم بوده، امروز هم رسالت خود را  با همه توان انجام خواهد داد و بر اساس منویات رهبری، همه مسئولین و خدمت گذاران حضور جدی تر درمیدان خواهند داشت.

مدیر حوزه های علمیه همچنین ضمن همدردی با مردم مسلمان، دوست و همسایه عراق، برای جان باختگان در زلزله خواستارعلو درجات ازخدای منان شد و از خادمین حوزه  که برای اعتلای حوزه و گسترش مبانی ومفاهیم دینی تلاش می کنند، تشکر کرد.

مدیر حوزه های علمیه  در ادامه ضمن تشکر از مدیر سابق مراکز تخصصی حوزه، خواستار پیشرفت و توجه جدی مدیران مراکز تخصصی برای رفع مراکز تخصصی شده است.

وی با بیان این که مسئولین حوزه برای رفع مشکلات مراکز تخصصی و نیازهای جامعه همه توان خود را به کار خواهند گرفت، گفت: باید کارهای جدی تر و قدم های اساسی برای رفع موانع و نیازهای جامعه انجام داد، تا شاهد اعتلای مراکز تخصصی حوزه در موضوعات مختلف باشیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که انتظار جدی از مراکز تخصصی حوزه عمق بخشی و کیفی سازی در مسائل مختلف برای پاسخ گویی به نیازها است، گفت: قله حوزه مراکز تخصصی و حوزه آزاد است و باید کاری کرد حوزه آزاد و دروس خارج با حفظ سنت های اصیل گذشته به رشد جدی برسد تا پاسخ گوی نیازهای روز باشد، ولی متأسفانه نتوانتسیم در حوزه آزاد کار اساسی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بال مهم فکری، علمی و فرهنگی حوزه مراکزتخصصی و راه اندازی رشته های تخصصی مورد نیاز است، بر برنامه ریزی بهتر و دقیق تر و توجه جدی تر به پایان نامه ها و تربیت انسانهای بزرگ برای  پاسخ گویی  بهترنیازهای جامعه تاکید کرد.

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه برای پاسخ گویی جامعه و دنیا، باید پایان نامه ها و درس نامه های قوی در مراکز تخصصی  دفاع و تولید شود گفت: انتظار این است کسانی که در مراکز تخصصی تربیت می شوند، بتوانند پاسخ گوی نیازهای جامعه بوده  و تولید علم کنند و درعین حال کارشناس برجسته درمسائل علمی باشند.

از فقه و اصول طلبه مراقبت شود

امام جمعه قم برحفظ مراقبت  مدیران مراکز تخصصی بر عمق و کیفیت بخشی در  محتوای درس و پایان نامه ها و تحقیق ها تاکید کرد و گفت: باید از فقه و اصول طلبه مراقبت شود، تا به درستی خوانده شود و تدابیری در مراکز تخصصی اندیشیده شود تا رشته ها تخصصی براساس  زیر ساخت های نگاه اصولی و روش تحقیق حوزوی که در اصول تجلی کرده است، پیش رود ومراقبت شود. 

 مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه آئین نامه گروهای علمی به مدارس علمیه و مراکز تخصص  ابلاغ شده است و امیدواریم شاهد پیشرفت و رشد آن باشیم  گفت: لازم است مراکز تخصصی توجه به این آئین نامه داشته باشند و گروهای علمی و تربیتی خود را شکل دهند و این از خواسته های جدی مدیر حوزه های علمیه است.

امام جمعه قم با بیان اینکه نباید ازمباحث اخلاقی درگروهای علمی مراکز تخصصی غافل شد، به موضوع پایان نامه ها اشاره کرد و گفت: مطابق آئین نامه جدید درصدد رفع مشکلات پایان نامه ها هستیم و لازم است در مسئله پایان نامه نویسی به دلیل اهمیت کار، موضوع، پایان نامه نویسی و انتخاب موضوع برنامه و فعالیت ها با جدیت دنبال شود.

وی به موضوع تعیین سرفصل ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اعتماد به گروهای علمی بتوان مشکلات تعیین سرفصل ها را هم رفع کرد.

تاکید بر حمایت از نخبگان

آیت الله اعرافی  با بیان این که نیاز به  شناسایی نخبگان و راه اندازی امور نخبگانی بعد ازسطح چهار برای اجتهاد وجود دارد و به دنبال تحقق این مسئله هستیم، برلزوم حمایت جدی از نخبگان تاکید کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه به دنبال رفع مشکلات معیشتی طلاب و دادن کمک هزینه تحصیلی برای طلاب دارای شرایط و اساتید می باشیم و تاکنون نیاز فعالیت های شده است، اظهارداشت: مسئله که باید بدان توجه جدی کرد، هدایت تحصیلی است؛ توجه به این  مسائل نیز لازم است از موضوعات جدی مدیران مدارس علمیه و مراکز تخصصی باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در حال حاضر12 حوزه دانشی تصویب شده و این کم است و لازم است سرعت بیشتری به این مسئله در حوزه صورت گیرد، گفت: این دوازده حوزه از سطح دو به بالا است و همه تلاش ها برای رشد و تعالی حوزه است.

امام جمعه قم خواستار درس خارج  اجتهادی در مسائل تخصصی مانند کلام و دیگررشته های تخصصی براساس نیازهای روز در کنار فقه در حوزه و تعامل مراکز تخصصی با حوزه آزاد شده است.

نظارت ارزیابی و رتبه بندی مراکز تخصصی، تدوین سند پنج ساله در مراکز تخصصص، راه اندازی سامانه تخصصی منسجم، برطرف شدن مشکلات راه اندازی سطح چهار مراکز تخصصی، راه اندازی رشته های مورد نیاز جامعه، ساماندهی مراکز تخصصی فقه، توسعه ابواب جدید مسائل مستحدثه در موضوع فقه در حوزه آزاد از جمله خواسته های مدیر حوزه های علمیه در این مراسم بود.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha