جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمد فاضل-تولیت حوزه علمیه فیضیه بابل

نخستین سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ محمد فاضل، تولیت فقید حوزه علمیه فیضیه مازندران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مازندران، نخستین سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ محمد فاضل، تولیت فقید حوزه علمیه فیضیه مازندران برگزار می شود.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران و امام جمعه نوشهر در مسجد حوزه علمیه فیضیه مازندران در بابل برگزار می شود.

 

براساس این گزارش، این مراسم که روز پنج شنبه 25 آبان از ساعت 14/30 الی 16/30 برگزار خواهد شد، برادر حاج محمد رضا متولی طاهر مداحی خواهد کرد.

 

آیت الله فاضل استرآبادی از علمای انقلابی و برجسته و موسس مدرسه علمیه فیضیه مازندران که از شامگاه سوم آذر سال گذشته به علت عارضه مغزی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید بهشتی بابل بستری بود، صبح روز ششم آذر ماه سال گذشته دعوت حق را لبیک گفت و در سن 81 سالگی به ملکوت اعلی پیوست.

گذری کوتاه بر زندگینامه آیت الله فاضل(ره)

آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی فرزند آیت الله نجفعلی فاضل استرآبادی از علمای محبوب مازندرانی بود که در سال 1314 در شهر نجف عراق دیده به جهان گشود. وی که به دلیل هوش سرشار و توانایی علمی بالا از فضلای حوزه علمیه نجف به شمار می‌رفت، در پی فشار حکومت بعثی در دهه 50 به ایران بازگشت و در شهرستان بابل ساکن شد.

وی که دروس عالی را نزد علمای برجسته ای مانند آیت الله العظمی کوهستانی از مراجع عظام تقلید و حاج شیخ مجتبی لنکرانی و حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای آموخت و سپس در کلاس خارج فقه و اصول را نزد فقهای عظام آن عصر از جمله حضرات آیات حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خویی، امام خمینی(ره)، حاج شیخ حسین حر حلّی و حاج میرزا باقر زنجانی تلمذ کرد و همواره یکی از شاگردان برجسته از دیدگاه علما و مراجع عظام شناخته می شد.

آیت الله فاضل در عین حال از محضر مرحوم آیت الله حاج آقا بزرگ تهرانی بهره‌های فراوانی برد. وی در حوزه علمیه نجف اشرف صاحب کرسی تدریس بود اما بر اثر فشار رژیم بعثی عراق در سال 1354 مجبور به ترک آن کشور شد و پس از ورود به ایران، در شهر بابل اقامت کرد.

وی در شهر بابل به شدت مورد توجه جامعه مذهبی جوانان شهر قرار گرفت، به گونه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران در سال 1357 رهبری مبارزه این شهر علیه رژیم فاسد پهلوی را در کنار مرحوم آیت الله هادی روحانی نماینده امام راحل در استان مازندران، بر عهده داشت. امامت مسجد کاظم بیک بابل که محل حضور جوانان انقلابی بابل محسوب می شد ایشان را ملجا و پناهگاه انقلابیون بابل و استان تبدیل کرد.

آیت الله فاضل پس از پیروزی انقلاب به عنوان مسؤول کمیته امنیتی شهرستان بابل تلاش های شبانه روزی وارد عرصه خدمت شد و سپس بنا به اصرار چهره های شاخص و مطرح انقلاب کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی گردید و در سال 1359 به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، انتخاب شد.

وی چندی بعد به دلیل زمینه های علمی و فقهی شهرستان بابل که از گذشته مرکز فقاهت در شمال کشور مطرح بود، به فکر تاسیس مدرسه علمیه فیضیه مازندران افتاد و با پیگیری های مجدانه در سال 1363 اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در روستای سلطان محمد طاهر از توابع شهرستان بابل کرد.

آیت الله فاضل حوزه علمیه فیضیه مازندران را در زمینی به مساحت 52 هزار متر مربع تاسیس کرد که دارای مسجد، کتابخانه، کلاس درس و حدود 37 خانه مسکونی برای اساتید و طلاب متاهل است و تاکنون هزاران طلبه را در سطح عالی علمیه تربیت کرد. این مدرسه حدود 200 طلبه از 20 استان کشور را تحت تعلیم دارد .

وی افزون بر تدریس در حوزه علمیه، درب مدرسه خود را برای مردم گشود تا ضمن پاسخ به سوالات شرعی مردم تلاشی وافر را برای حل مشکلات مردم بردارد.

آیت الله فاضل پدر بزرگوار طلبه شهید محمد مهدی فاضل و داماد آیت الله العظمی کوهستانی بود که آثار ارزشمندی مانند راهنمای لمعه، دعا و نیایش، سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز، عاشورا، انگیزه، شیوه و بازتاب آن، نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل، فلسفه تفاوتهای زن و مرد در حقوق اسلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، شیوه تألیف و سبک فقهی کتاب مجمع الفائده و البرهان، نگاهی به کتاب الحدائق الناضره، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه(۱)، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه(۲)، شخصیت و جایگاه علامه حلی(ره) در فقه، نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام را از خود به یادگار گذاشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha