جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حرکت اربعین به دلیل ذات و مولفه های تاریخی و اجتماعی خود، پذیرای شعارهای خُرد، اختلافی و بداخلاق نیست، گفت: ملت ها و دولت های مرتبط با اين حركت از این بابت باید خدا را شکر کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در یادداشتی در تحلیل حماسه عظیم پیاده روی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: همه آن شعارهایی که در آن بویی از تفرقه بین "شیعه با شیعه"، " شیعه با سنی" و "مسلمانان با دیانت های دیگر" و یا قومی با قوم دیگر باشد، در حرکت عظیم اربعین اضمحلال پذیر است.

وی ادامه داد: حماسه اربعین قدرت آن را دارد که شعارهای خرد را پس زده و آنها را به حاشیه براند واین مساله اگر  تحت آموزش های کلان دینی و معرفتی قرار گیرد، شفاف تر و شتابان تر به جلو می رود.

وی با اشاره به پیام های اربعین حسینی ادامه داد: اربعین، از آنجا که یک حرکت برآمده از عشق و اخلاق است می تواند ابعاد انسانی بیشتری پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: مصداق های عشق و اخلاق در عاشورا  زیادند از آن جمله عشق به ظلم ستیزی، یاری رسانی به مظلوم، نصح و دلسوزی،  احسان و ... که اموری انسانی هستند و زمین و زمان نمی شناسند و همه زمانی و همه مکانی هستند.

وی ادامه داد: نگاه های کلان، اساسی و فوق مسائل خرد در اربعین که معطوف به  اخلاق و و امت محوری اسلامی  است،  باید در تعامل ها، تصمیم ها و سطوح ارتباطی از سوی مردم، اقوام و مذاهب مرتبط  به اربعین به خوبی رعایت گردد.

ریشه های تاریخی اربعین

عضو مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به اینکه اربعین سنتی ریشه دار در تاریخ است، گفت: این پدیده بزرگ و اجتماعی در طول تاریخ در قالب راهپیمایی و زیارت وجود داشته است ولی امروزه به دلیل جهانی شدن، وضعیتی رسانه ای، تصاعدی، تراکمی و تکاملی پیدا کرده است به گونه ای که هر سال باشکوه تر از سال قبل برگزار می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از رسانه های جهانی بخواهند اربعین را کم اهمیت نشان دهند ولی راهپیمایی اربعین زمان، امری مکشوف و عیان بوده و قابل کتمان نیست، از این جهت  اربعین یک امر فوق رسانه است.

جاذبه های اربعین

وی با بیان اینکه اربعین به دلیل فضای جهانی شدن، قدرت جذب  اقوام، گروه ها و وقومیت های مختلف را دارد، گفت: اربعین قادر است به سرعت هر چه تمام، هویت ذیل خود را در جهت همگرایی تقویت کند و اقوام در ذیل خود را منسجم کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که در فضای جهانی شدن، رفتن به سمت اجتماع ، اتحادیه و هویت ها، بسیار محل توجه ناظران بین المللی و جامعه شناسان قرار دارد، گفت:  اربعین توانایی دارد بحث عرب و عجم را -که  برخی رسانه های جهانی آن را دستاویز خود قرار داده اند - در درون خود هضم و کمرنگ کند و در بین ملت ها ایجاد همگرایی نماید.

اربعین و عاشورای حسینی

استاد حوزه خاطرنشان کرد: ما باید نسبت به پیام های اربعین و نقشی که در معادلات جهانی ایجاد می کند حساس بوده و حساب ویژه ای باز کنیم، اربعین به دلیل چسبندگی آن به قیام عاشورا و ارتباط تنگاتنگ با نهضت حسینی، نمی تواند پیامی جدا از آن حادثه داشته باشد.

وی ادامه داد: در ذات عاشورا نگاه به امت نهادینه شده و بازشدن آغوش نهضت حسینی به روی حتی مسیحی با حفظ مسیحیت خود گشوده شده است و ذات، محتوا، ادبیات و تجربه های تاریخی آن تعصب قومیتی و مذهبی را برنمی تابد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: اربعین به دلیل ارتباط با حادثه عاشورا، به صورت ذاتی، هیچگونه تنشی را در امت نمی تواند ایجاد کند، بلکه فراتر، در صورت آگاه سازی و آموزش شرکت کنندگان، می تواند پشتوانه ای برای امت و وحدت امت اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه اربعین به عنوان یک ظرفیت مهم می تواند به ظرفیت های امت اسلامی افزوده شود، گفت: اربعین می تواند در اجتماع خود، بخشی از شعارها و محتواهای پیرامونی و رسانه ای آن، سیگنال هایی برای وحدت امت اسلامی و اصلاح اختلاف بین امت اسلامی و همزیستی بین آنها باشد.

تطابق سازی اربعین و عاشورا

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: مطابق سازی اربعین با محتوای عاشورا جای فراونی برای نظریه پردازی و کوشش دارد و اگر این مهم بخواهد رخ دهد باید ابتدا رابطه اربعین و عاشورا که بخشی از آن به صورت ذاتی انجام می گیرد و نیاز به معرفت و شناخت دارد باید این حوزه، به دست نظریه پردازی سپرده شود.

 اربعین در مسیر تبدیل به یک ابر رسانه

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اربعین برای عاشورا يك رسانه بزرگ است که در حال تبدیل شدن به یک ابررسانه است، اربعین آمده است تا واقعیت های مربوط به عاشورا را منعکس و با سپردن آن به دست تحلیل، بازتحلیل، تبیین و اعلام ، مسير  نفوذ و نهادی شدگی را برای عاشورا محقق سازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha