جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و نیز علما و بزرگان بر این بوده که نه تنها در گفتار و توصیه، بلکه در مقام عمل وارد حوزه وقف شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف و امور خیریه استان قم، با اشاره به حقیقت وقف و ظرفیت‌هایی که اسلام در این زمینه به وجود آورده، اظهار کرد: در دین اسلام از وقف برای اداره بخشی از نیازهای جامعه اسلامی استفاده می‌شود.

وی افزود: سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و نیز علما و بزرگان بر این بوده که فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنند، نه تنها در گفتار و توصیه، بلکه در مقام عمل وارد این عرصه شده‌اند.

امام جمعه قم با بیان اینکه روحانیون در دوران دفاع مقدس، نقشی جدی در ارشاد و هدایت مردم برای اعزام به جبهه‌ها داشتند، گفت: البته کلام آنها زمانی تاثیرگذاری داشت که مردم می‌دیدند روحانیون خودشان لباس رزم پوشیده‌اند و به جبهه می‌روند، در حوزه وقف نیز اهل بیت(ع) و علما به حرف بسنده نکرده‌اند و موقوفات بسیاری از آنها برجا مانده که نشانگر حضور جدی آنها در این حوزه است.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هنوز زمینه‌های بسیاری برای شکوفایی بیشتر وقف وجود دارد چرا که در دوران ستمشاهی پهلوی، ذهنیتی منفی راجع به موقوفات شکل گرفته بود و پاک کردن این ذهنیت، تلاش بسیار می‌طلبد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که تصرفات حکومتی در وقف در دوران شاه، مردم را نسبت به وقف و حفظ آن بی رغبت کرده بود گفت: برخی هم به خاطر آن شرایط، وارد عرصه وقف نمی‌شدند و نظام جمهوری اسلامی بعد از استقرار باید در همه این حوزه‌ها فرهنگ‌سازی می‌کرد.

امام جمعه قم با اشاره به عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه طی سال‌های اخیر عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌های این سازمان نشان می‌دهد فرهنگ وقف در حال گسترش و اعتماد مردمی در حال افزایش است ولی باید در این زمینه شفاف‌سازی بیشتری صورت بگیرد چرا که مردم ما ذاتا به سمت خیر گرایش دارند ولی باید آنها را به درستی توجیه کرد.

وی تصریح کرد: مردم ما گاهی چنان وارد میدان می‌شوند که از دولت هم پیشی می‌گیرند و در حوزه وقف نیز می‌توان به این مهم دست یافت.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر تشکیل گروه مروجان وقف برای فعالیت در طول سال، گفت: همچنین باید به نیت‌های جدید وقف جهت‌ درستی بدهیم و نیت‌های نیک گذشته از جمله برپایی روضه‌خوانی سنتی و ترویج فرهنگ قرآن را نیز تقویت کرد.

امام جمعه قم تصریح کرد: اداره حوزه‌های علمیه با توجه به انتظاراتی که در سطح جامعه نسبت به روحانیت وجود دارد، نیازمند گسترش فرهنگ وقف است.

وی بقاع متبرکه را کانون‌های مهم تبلیغ و توسعه فرهنگ دینی دانست و گفت: این ظرفیت مهم در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد بنابراین باید علاوه بر عمران و آبادانی آنها، طرح‌های فرهنگی را نیز با جدیت دنبال کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه می‌توان در کنار هر بقعه متبرکه مدرسه‌ای علمیه نیز ایجاد کرد افزود: امیدواریم خداوند به مسئولان سازمان و اداره کل اوقاف استان قم توفیق عنایت کند که در انجام طرح‌های مختلف فرهنگی و قرآنی موفقیت بیشتری به دست آورند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha