چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معاون پژوهش حوزه علمیه کردستان 

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: حیات علمی حوزه در ادامه راه سلف صالح و گسترش پژوهش است و از آن جایی که دنیای امروز تشنه معارف اسلامی و مخصوصا معارف مکتب تشیع است، تکلیف ما در گسترش مباحث پژوهش را دوچندان می کند .

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در کردستان، با ارائه گزارشی از روند جشنواره علامه حلی(ره)، گفت: از آن جایی که پیشرفت علم بعد از آموزش با پژوهش امکان پذیر است و آموزش بدون پژوهش عقیم بوده و عمق لازم را نخواهد داشت، حوزه های علمیه که از دیر باز یکی از مراکز مهم تولید علم بوده و هستند از این مقوله جدا نیست و علمای گذشته با تحقیق و تفحص در متون دینی باعث گسترش علوم اسلامی و انسانی و حتی علوم پایه شده اند. باید گفت که امروز مراکز علمی بر سر سفره زحمات ایشان نشسته اند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: حیات علمی حوزه در ادامه راه سلف صالح و گسترش علوم و گسترش پژوهش است و از آن جایی که دنیای امروز تشنه معارف اسلامی و مخصوصا معارف مکتب تشیع است تکلیف ما در گسترش مباحث پژوهش را دوچندان می کند .

وی افزود: یکی از گام های مؤثری که مدیریت حوزه های علمیه در بخش معاونت پژوهش در گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب برداشته، برگزاری سالانه جشنواره علامه حلی(ره) است که انگیزه کار علمی و روح رقابت و تقویت فرهنگ پژوهشگری را در بین طلاب پر رنگ می کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه کردستان خاطرنشان کرد: حوزه  کردستان به حول و قوه الهی  از سال گذشته با همکاری معاونت پژوهش ستاد قم اولین جشنواره استانی علامه حلی را به صورت مشترک با حوزه علمیه خواهران استان برگزار کرد که در این جشنواره مجموعا از هر دو حوزه برادران و خواهران تعداد 291 اثر در قالب مقاله، پایان نامه، کتاب و ... شرکت کردند که در پایان تعداد 12 اثر از حوزه علمیه خواهران به مرحله کشوری راه یافتند و تعداد 4 اثر از برادران نیز در سطح استان شایسته  تقدیر و تحسین شدند.

حجت الاسلام شریفی خواه ادامه داد: سال 1395 همزمان با شروع کار جشنواره نهم، کارهای اولیه تعیین دبیر و تشکیل دبیرخانه استانی، انتخاب سرگروه های علمی و عضو گیری از  اساتید برای ارزیابی آثار ارسالی آغاز شد و با وجود مشکلاتی که بود، ارزیابی اجمالی و تفصیلی با حمایت همکاران در ستاد قم به انجام رسید و در 27 مهر سال جاری با تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) در قم مورد تأیید قرار گرفت.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان اظهار کرد: با توجه به این که جشنواره نهم اولین جشنواره استانی در استان کردستان بود، قطعا کمبودها و کاستی هایی در انجام این امر وجود داشته که ان شاءالله در سال های آینده با رفع کاستی ها شاهد برگزاری بهتر جشنواره در استان باشیم.

وی به آثار این جشنواره اشاره کرد و گفت: از میان آثار  ارسالی، 226 اثر مربوط به حوزه خواهران و 55 اثر مربوط به حوزه برادران بود و تعدادی از آثار نیز با وجود ثبت نام به دبیر خانه ارسال نشد، لذا از مجموع آثار ارسالی به دبیر خانه  استانی تعداد 212 اثر مقاله و 65 اثر تحقیق پایانی و 1 پایان نامه و 3 کتاب را شامل می شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان در پایان گفت: توزیع آثار ارسالی در تمامی زمینه های علوم اسلامی و انسانی و بخش ویژه قابل مشاهده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha