شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
​کمبود مساجد در بلگراد مسلمانان را به شیوه های غیررسمی سوق داده

حوزه/ درحالی که مسلمانان بلگراد، پایتخت صربستان تنها یک مسجد بسیار قدیمی متعلق به دوره عثمانی برای اقامه نمازهای جماعت دارند، در سایه تخریب مساجد مجبورند در خانه‌های شخصی تجمع پیدا کرده و به اقامه نماز بپردازند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از رویترز، در سایه مساجد تخریب شده، مسلمانان در بلگراد، پایتخت صربستان، بالاجبار برای اقامه نمازهای جماعت به تجمع در خانه‌های غیر رسمی روی آورده‌اند.

این گردهمایی‌های غیررسمی نشانه تلاش جامعه 20 هزار نفری مسلمانان در پایتخت صربستان برای اقامه نماز جماعت در شهری است که اکثریت جمعیت آن را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می‌دهند.

شهر بلگراد تنها یک مسجد متعلق به سال 1575 ، یعنی زمان امپراطوری عثمانی دارد.

یکی از اعضای مسلمان عضو جامعه اسلامی بلگراد می‌گوید: اینجا یک خانه مسکونی است. می‌توانیم در اینجا نماز جماعت بخوانیم، اما این عمل قانونی نیست.

بسیاری از مسلمانان در جریان فروپاشی حکومت سوسیالیستی یوگسلاوی و فاجعه نسل کشی و قتل عام مسلمانان در بوسنی و هرزگوین به دست صرب‌ها،  از اینجا کوچ کردند.

مشکل کمبود مساجد در بلگرد در سال جاری میلادی درحالی تشدید پیدا کرد که مقامات صرب، یک مسجد موقت در منطقه شمالی زمون پولژه را در ماه می و در آستانه ماه مبارک رمضان تخریب کردند.

مسلمانان محلی در آغاز با تجمع اعتراضی سعی در توقف تخریب داشتند، اما بولدوزرها بار دیگر پس از تاریکی شب با نیروهای پلیس بازگشته و آنچه از مسجد باقی ماند توده‌های بتن شکسته و میلگردهای پیچ خورده بود. از آن پس مسلمانان برای برگزاری نمازهای جماعت در خانه بغلی و دیگر منازل مسکونی در سرتاسر شهر تجمع می‌یابند.

امین زینولاهو، مفتی مسجد تخریب شده گفت که مسلمانان را نمی‌توان متوقف ساخت.

وی افزود: ما باید به دینمان صرف نظر از موانع و سنگ اندازی‌ها پایبند باشیم. ما باید همسایگان خوبی صرف نظر از ایمان و ملیت باشیم.

جامعه اسلامی در صربستان می‌گوید مسئولین بلگراد درخواست‌های پی در پی آن‌ها برای ساخت مسجد جدید را نادیده گرفته‌اند و به نظر می‌رسد حقوق اقلیت‌ها برای مقامات این کشور که عضو اتحادیه اروپا نیز محسوب می‌شود اهمیتی نداشته باشد.

این درحالی است که صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا، به رعایت حقوق اقلیت‌ها از جمله ساخت نهادها و ایجاد مراکز دینی متعهد شده است.

گفتنی است کشور صربستان در مجموع 230 هزار مسلمان دارد که 3.1 جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. که عمدتا در جنوب غربی منطقه سندزاک، مرزهای بوسنی، کوزوو و مونته نگرو سکونت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha