پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام میرکتولی

حوزه/ عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم گفت: بی شک تاسی به اخلاق و سیره نورانی نبوی، لازمه معطر شدن زندگی به فضایل معنوی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت 28 صفر، سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام، اظهار داشت: آنچه ما از زندگی پیامبر(ص) می شناسیم بیشتر ناظر به نگاه تاریخی است و حال آن که  قرآن خود بهترین کتاب و منبع برای شناسایی زوایای مختلف زندگی ایشان است.

وی افزود: از منظر قرآن وقتی به سیمای پیامبر(ص) پرداخته می شود، ایشان را با تعابیر والایی چون خُلق عظیم و اخلاق حسنه توصیف می کند و این مساله نشان می دهد که حضرت رسول(ص) دارای سجایای بزرگ اخلاقی و کرامت های بزرگی هستند که می تواند برای همه نسل ها و جوامع دارای پیام ویژه ای باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: بی شک بالاترین پیام زندگی سراسر پربرکت خاتم الانبیا(ص) تاکید بر اصل اخلاق نیکو، مهربانی و دوستی و سلامتی و به دور ریختن کثافت های اخلاقی است چه آن که اگر این رذایل را از خود دور کنیم آن موقع است که می توانیم معطر به فضایل شویم.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به ما فرمود که حسد ، دروغ، کبر ، بدبینی و سوء ظن ، نفاق و دورنگی و غیره پلیدی و پلشتی و از رذایل است و باید از آن ها برحذر بود تا بتوان به سعادت حقیقی نائل آمد، چرا که این ها اگر در وجود انسان باقی بماند ولو این که فرد مدت ها بعد نیز توفیق توبه پیدا کند، بازهم دست کم برای مدتی بوی تعفن رذایل در وجودش باقی می ماند.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که تعالیم اخلاقی پیامبر(ص) فراتر از همه پیام های اخلاقی بود که در آن زمان در میان مذاهب و فرقه ها و عرفان ها وجود داشت و اساساً حرف هایی که پیامبر بیان کرده و ارمغان های نیکویی که ایشان به بشریت ارایه داده بودند در هیچ مکتب و دین دیگری این گونه وجود نداشته است.

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی بیان داشت: پیامبر ما تمام وجودش جاذبه و رحمت الهی بود و علما و روحانیون که وارثان انبیاء و شخص نبی اکرم(ص) هستند نیز باید بتوانند این رسالت عظیم را به سهم و توان خود بر دوش کشیده و قبل از هر چیز خود را به اخلاق و رفتار نبوی نزدیک و نزدیک تر سازند.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha