جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 بدحجابی در مجالس عزاداری

حوزه/عفت یکی از ارزش های انسانی است و ربطی به زن و مرد ندارد و مردان علاوه بر اینکه خود باید مراعات کنند به واسطه غیرتی که خداوند در وجود آنها نهاده است نسبت به خانواده خود دراین راستا مسئولیت دارند .

 خبرنگار خبرگزاری «حوزه»- بیرجند/ کنار خیابان ایستاده است، درحالی که ماشین‌ها در اوج ترافیک بوده وهوای شهر پر از دود و غبار و صدای بوق‌های وسایل نقلیه است، آن سو آن طرف تر خودروهایی که یکی پس از دیگری در خیابان می‌ایستند، گاهی چند بوق زده و می‌روند، گاهی مکث، ترمز، و متلک می‌اندازند، گاهی چند بار جلو وعقب می‌روند یا نه گاهی آنقدر جلو پای خانم ویراژ می‌روند تا او سوار اتومبیل آنها شود، آری گاهی با دیدن این تصاویر ناراحت شده و ابتدا ماشین هایی که قصد مزاحمت دارند را بد می‌گویی، اما اگر کمی جلوتر بروی می‌فهمی چرا این ماشینها برای تو نمی‌ایستند، آری گاهی وجود و پوشش ما سبب می‌شود درجامعه آسیب ایجاد شود.

به جز این موارد، متاسفانه این روزها بی حجابی در مراسمی که به نام عزاداری سیدالشهدا(ع) برگزار می‌شود دیده می‌شود، در مجالس روضه زنانه، خانم ها با پوشیدن لباس و نوع آرایش برخی بی حجابی‌ها را ترویج داده که این امر حرمت عزادارای و روضه ای که برای ائمه اطهار به ویژه امام حسین(ع) است، کمرنگ می‌شود و برخی با ترویج بی حجابی این نوع پوشش و آرایش را به این مجالس باز می‌کنند.

گاهی با دیدن برخی پوشش در خیابان که امروز خیلی عادی شده است و بانوان به هر صورتی که در منزل هستند خارج از خانه هم همان صورت بیرون می‌آیند، دلت نمی‌خواهد ازخانه‌ات بیرون بیایی.

چرا گاهی از ما آدمها حجاب را به خوبی درک نکرده و نمی‌گذاریم جامعه به دور از هرگونه آسیب اجتماعی باشد.

آیا می‌دانیم حجاب واجبی دینی است که برای فرد واجب است و هم درجامعه سبب شأن اسلامی می‌شود. آری حجاب واجب است، اما چقدر از ما و اطرافیانمان به این واجب عمل می‌کنیم؟

گاهی ممکن است این جملات که حجاب فقط به دیده شدن یک تار مو نیست، حجاب تنها به پوشیدن چادر نیست بلکه خدا از حق خودش می‌گذرد و تنها حق الناس مهم است، هرکسی را می‌خواهند در قبر جدا بگذارند، حجاب مهم نیست بلکه پاکی دل اصل است، خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش را در صحبت های مخالفین حجاب شنیده باشیم.

بهتر است بدانیم اینها برخی سخنان و استدلال های غلط است که این روزها افراد برای فرار از عفاف و حجاب به ذهن خود و مردم تلقین می‌کنند، باورهای غلطی که سبب تحریف دین و بی بند و باری در جامعه می‌شود.

امیرالمؤمنین (ع)فرمودند:" ان الحیاء و العفة من خلائق الایمان و انهما لسجیة الاحرار وشیمة الابرار"؛ همانا حیا و عفت، از آداب و صفات ایمان است، و آن دو از خلق وخوی آزادگان و رسم نیکان است.

امام خمینی(ره) در مورد خدمتی كه اسلام به زن نموده است می فرماید: «مع الاسف زن در دو مرحله مظلوم بوده است: یكی در جاهلیت زن مظلوم بود و اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلومیتی كه در جاهلیت داشت بیرون كشید ... در یك موقع دیگر در ایرانِ ما زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود. با اسم اینكه زن را می خواهند آزاد كنند، ظلم ها كردند به زن؛ زن را از آن مقام شرافت و عزت كه داشت پایین كشیدند.

به اسم آزادی «آزاد زنان» و «آزاد مردان» آزادی را از زن و مرد سلب كردند ... زن را مثل عروسك پایین آوردند. در صورتی كه زن انسان است، آن هم یك انسان بزرگ؛ زن مربی جامعه است. از دامن زن انسان ها پیدا می شوند.»

رهبر معظم انقلاب نیز درخصوص مقام والای زن می‌فرماید: «زن را به عنوان یک ابزار و وسیله برای مقاصد گوناگون استفاده کنند و نگذارند در میدان سیاست و اخلاق و تربیت وارد شود از این جنایتی بزرگتر نسبت به زن وجود دارد؟»

آری حجاب واجب فراموش شده یا کمرنگ شده این روزهای جامعه است، واجبی که اگر تک تک افراد جامعه چه زن و چه مرد به نوبه خود آن را رعایت کنند بسیاری از فسادها، آسیب‌ها و منکرها در جامعه کاسته می‌شود.

ازدواج

ازدواج از راه های تقویت حجاب و عفاف در جامعه است

فاطمه حجی  پور مدیر مدرسه علمیه نرجس (س) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: قرآن در زمینه عفاف و حجاب تنها افراد را منع نمی‌کند، بلکه راهکار ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه قرآن برای عفاف و حجاب و خویشتن داری افراد به سمت ازدواج و تشکیل زندگی مشترک توصیه می‌کند، افزود: باید شرایط ازدواج برای افراد بی همسر در جامعه فراهم شود.

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) گفت: وقتی برای ازدواج هزینه‌های بالا و برای جهیزیه مبالغ هنگفتی در نظر داریم، با این شرایط ازدواج صورت نمی‌گیرد و این خود ما هستیم که بر سر راه ازدواج که یکی از راه های حجاب و عفاف است موانع دست و پاگیر گذاشته ایم.

حجی پور افزود: اگر گاه در عفاف و حجاب با لجاجت ها روبه رو می‌شویم دلایل زیادی از جمله نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه است و ما از حکمت های آن آگاهی نداریم.

وی با بیان اینکه حجاب کرامت انسان را حفظ می‌کند، اظهار داشت: رشد علمی و اقتصادی در فضایی که هوا وهوس کنترل شده محقق می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) گفت: یکی از نکات قابل تأمل این است که تربیت نفس و کنترل آن در زنجیره تربیت مغفول مانده است.

حجی پور با بیان اینکه تربیت و کنترل نفس در هر دوره سنی شکلی خاص دارد، افزود: در دوره نوجوانی از اهمیت زیادی برخوردار است و تربیت نفس و تزکیه آن نقش مهمی در مقوله عفاف و حجاب دارد.

وی بیان داشت: عفت یکی از ارزش های انسانی است و ربطی به زن و مرد ندارد که با تامل در قرآن متوجه می‌شویم آیات سوره نور مولفه‌های حجاب را توصیه به آقایان آغاز کرده است.

مسئولیت‌های مردانه در حوزه عفاف و حجاب

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) گفت: پوشش مردان هم باید به گونه‌ای باشد که نجابت و عفت آنان مصون بماند، زیرا مرد که مراقبت از کنترل نگاه و زبان خود را در حوزه عفت و حیاء نداشته باشد، بی شک دچار آسیب می‌شود.

حجی پور افزود: مردان علاوه بر اینکه خود باید مراعات کنند به واسطه غیرتی که خداوند در وجود آنها نهاده است، نسبت به خانواده خود در این راستا مسئولیت دارند و همه اینها در کنار هم عفاف و حجاب را محقق می‌سازد.

باید به دنیا در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی راهکار بدهیم

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) گفت: ما در دین اسلام بهترین راهکار را در حوزه‌های مختلف داریم ما باید به دنیا در حوزه‌های مختلف تربیتی و فرهنگی راهکار بدهیم.

80درصد از طلاق‌ها ریشه در عدم وجود عفاف و حجاب

حجی پور افزود: آمار بالای طلاق در شان کشور ما نیست و این رشد آمار طلاق ریشه در کم رنگ شدن مباحث دینی، اخلاقی، جامعه دارد و80 درصد از این مشکلات به موضوعات عفاف و حجاب برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه شاهد وارونه شدن ارزشها هستیم، اظهار داشت: گویی برخی از مسئولان درخواب اند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و می‌خواهند جوانها را درگیر مسائلی کنند که در شان جامعه اسلامی نیست و باید توجه به عفاف و حجاب همیشگی باشد.

گاهی با نیش و کنایه افراد با حجاب تحقیر می‌شوند

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند نیز گفت: ما در زمینه عفاف و حجاب قوانینی از جمله قانون عفاف و حجاب داریم که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 تدوین شده است اما در زمینه اجرایی شدن آن تعلل صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام علیجان دلدار افزود: حجاب یکی از ارزش ها و موضوعاتی است که در دین رعایت آن توصیه شده، اما این درحالی است که گاهی در این راستا دچار اشتباه می‌شویم و گاهی با نیش و کنایه زدن حجاب را تحقیر می‌کنیم.

وی بیان داشت: باید تبلیغ دین از راه محبت و عاطفه را پیش بگیریم و افراد را به این نتیجه برسانیم که انسان‌هایی که مراعات حجاب را می‌کنند انسان‌های اهل محبتی هستند.

حجت الاسلام دلدار با اشاره به مسائل اقتصادی در حوزه حجاب یادآور شد: چرا باید چادر مشکی زن مسلمان در یک کشور دیگر تولید شود، به راستی آیا ما در این زمینه توانمندی نداریم؟

موفقیت آمیز بودن نقشه های دشمن در مورد حجاب

امام جمعه شهرستان فردوس نیز در گفت و گو با خبرگزاری حوزه  اظهار داشت: اکنون دشمنان قصد دارند ما را به سرنوشت کشورهای گرفتار در منجلاب فساد دچار کنند.

حجت الاسلام و المسلمین  بابایی افزود: متاسفانه نقشه‌های دشمن علیه حجاب صد درصد موفقیت آمیز بوده و ما امروز شاهد آن هستیم که داشتن حجاب در برخی از کلان شهرها به سخره گرفته می‌شود.

وی بیان داشت: حجاب مقوله ای است که از ابتدای خلقت بشر وجود داشته و در تمام ادیان آسمانی بر آن تاکید شده است، زیرا داشتن حجاب امری فطری و عقلی است.

حجاب با شوق و رغبت اثر گذار است

امام جمعه شهرستان فردوس گفت: آزادی فکر و ذهن افراد یک جامعه در گرو داشتن حجاب زنان و مردان مقابل یکدیگر است و درحال حاضر غرب به این نتیجه رسیده است که آزادی‌های مطلق، خانواده را در پرتگاه سقوط و نابودی قرار داده است.

رعایت حجاب به زنان در جامعه آرامش می‌دهد

حجت الاسلام والمسلمین بابایی افزود: رعایت حجاب به زنان در جامعه آرامش می‌دهد که این امر برخاسته از فطرت ذاتی انسان است و ما برای ماندن چادر بر سر زنان شهدای زیادی تقدیم کردیم که در برابر همه مسئولان هستیم.

ای کاش بدانیم چادر حجاب برتر است و این یادگار بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است و در بیشتر وصیت نامه‌های شهدا تاکید بر حجاب بانوان شده است، پس ای کاش بتوانیم با رفتار و کردار خود پا روی خون شهدا نگذاریم.

گزارش: اعظم انصاری

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha