جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زلزله کرمانشاه

حوزه/ فقط چند روزی است که زلزله دلخراش منطقه غرب کشور که جان بسیاری از هموطنانمان را گرفت می گذرد و در این چند روز عده ای، این حادثه را دستمایه تسویه حساب های خود قرار داده و با آوردن دلیل های گوناگون این زلزله را به مسائل مختلفی تشبیه می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام سید عباس حسینی پور معاون آموزش حوزه علمیه یزد در یادداشتی با عنوان «نمک بر زخم مصیبت دیدگان زلزله نپاشیم» آورده است: فقط چند روزی است که زلزله دلخراش منطقه غرب کشور که جان بسیاری از هموطنانمان را گرفت می گذرد و در این چند روز عده ای، این حادثه را دستمایه تسویه حساب های خود قرار داده و با آوردن دلیل های گوناگون این زلزله را به مسائل مختلفی تشبیه می کنند.

آیات قرآن و روایات فلسفه های متعدد و متفاوتی را برای بلاها و مصیبت ها بیان می کنند. در ایامی که برای عده ای گرفتاری و مصیبتی بوجود می آید عده ای از افراد جاهل و نادان شروع می کنند به اظهار نظرها و تحلیل های متفاوت که این بلا به دلیل گناه بوده است و در واقع نمک به زخم مصیبت زده ها می پاشند.

آری در برخی موارد بلاها و گرفتاری ها به دلیل گناه است، اما در بسیاری از موارد هم فلسفه های دیگری دارد که در این جا به برخی از این فلسفه ها اشاره می کنیم:

آزمایش الهی

خداوند در سوره عنکبوت می فرماید: احسب الناس أن یترکوا أن یقولوا آمنا و هم لایفتون؛ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها می شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟

و در سوره بقره بیان می دارد: ولنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشّر الصابرین؛ و قطعاً شما را با چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و کاهش در اموال و جان ها و محصولات می آزماییم و مژده ده شکیبایان را.

ايجاد حالت تضرع و خشوع و فروتنی در انسانها

براساس برخی آيات قرآن، بلاهايی بر يك سری از امت ها نازل می شد تا دست از طغيان و سركشی بردارند و دلهاي آنها نرم و خاشع شود.

 « وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ؛ و به يقين ما به سوى امتهايى كه پيش از تو بودند فرستاديم و آنان را به تنگى معيشت و بيمارى دچار ساختيم تا به زارى و خاكسارى درآيند (انعام/42)

ارتقاء درجه و رتبه

امام صادق: پيامبران بيش از همه سختي بلا را مي چشند، پس از آنها جانشينان و پيروان ايشان و سپس به ترتيب كساني كه نزد خدا مقامي ارجمند تر دارند.(ترجمه ميزان الحكمه، ج2، ص169) يا در جاي ديگر داريم؛ اما باقر(ع): « ان الله اذا احب عبدا غته بالبلاء غتا»(همان، ص579) خداوند وقتي كه بنده اي را دوست بدارد، او را در شدايد غرق مي كند» لذا بلا و مصيبت براي مؤمن و بنده خدا، نشانه لطف و محبت خدا به اوست زيرا اين بلا مايه رشد و شكوفايي و تكامل شخصيت و روح او مي شود؛

بلاء و بيدارشدن از خواب غفلت

برخی از بلاها نقش سرعت گیرهای دنیا را دارد و انسان را بیدار می کند.

در روايتی از امام صادق(ع) وارد شده كه حضرت(ع) فرمودند:

«هر گاه خداوند خير بنده اي را بخواهد و او گناهي ورزد در پی آن گناه به بلا و مصيبتي گرفتارش می سازد تا او را به ياد استغفار را ندارد و هر گاه خداوند برای بنده ای شر و بدي خواهد و او گناهی مرتكب گناه را ادامه دهد، به او نعمتی بخشد تا آمرزش خواهی و استغفار را از يادش ببرد و آن گناه را ادامه دهد، اين است فرموده خداوند عزوجل كه: «از راهی كه خود نمی دانند به تدريج آنان را فرو می گيريم يعنی به وسيله دادن نعمت در هنگامی كه گناه می ورزند.

بلاها بازتاب و پيامدن گناهان انسان

برخي از بلاهايی كه به سر انسان مي آيد نتيجه و مكافات عملكرد نادرست او و گناهانی است كه انجام داده است.

الف. « فَكُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ أَرْسَلْنا عَلَيْهِ حاصِبًا وَ مِنْهُمْ مَنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ خَسَفْنا بِهِ اْلأَرْضَ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَغْرَقْنا وَ ما كانَ اللّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ؛ و هر يك را به گناهش گرفتار كرديم از آنان كسانى بودند كه بر ايشان بادى همراه با شن فرو فرستاديم و از آنان كسانى بودند كه فرياد آنها را فرو گرفت و برخى از آنان را در زمين فرو برديم و بعضى را غرق كرديم و خدا نبود كه بر ايشان ستم كرد بلكه خودشان بر خود ستم مى‏كردند(عنكبوت/40)

ب. «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ؛ و هر مصيبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و از بسيارى درمى‏گذرد.(شوری/30)

پس مراقب باشیم در این ایامی که هم وطنان ما در غرب کشور دچار مصیبت شده اند و خودشان به اندازه کافی غم دارند ما دیگربا تحلیل های نادرست نمک به زخم آنان نپاشیم.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha