جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علوی گرگانی

حوزه/ احیای موقوفات از مردم و حتی علما و بزرگان دین از واجب ترین کارهایی است که اوقاف باید نسبت به آن اقدام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس سازمان اوقاف کشور گفتند: یکی از اصول مسلمه در اسلام، مساله وقف است و همگان باید به این مساله ملتزم باشند.

معظم له بیان کردند: در چند روایت بیان شده چیزی که در راه خدا داده شد، نباید به صاحب وقف و صدقه بازگردد؛ همه باید به این مبانی ملتزم باشیم.

ایشان اظهار کردند: بیان مساله در عرصه تشریع و فضای عملی نیز به کرات انجام شده و پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز در این مساله پیشگام بودند و آثار موقوفات بسیاری از این حضرات وقف شده است.

استاد حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که روایات عجیبی در باب وقف وجود دارد، گفتند: حضرات معصومین(ع) روی این مساله تاکید دارند؛ آیه نجوی از آیات مبارکی است که در این زمینه بندگان خدا را تشویق میکند.

حضرت آیتالله علوی گرگانی یادآور شدند: مساله صدقه دارای اهمیت ویژهای در قرآن کریم و بیانات معصومین(ع) است؛ وقف از جمله صدقات بسیار مهم است و علت این که به وقف صدقه گفته میشود، آن است که چیزی که درراه خدا داده می شود دیگر از نظر بر نمیگردد.

معظم له گفتند: موقوفات بسیاری در ایران و خارج از کشور وجود دارد که به لحاظ مشکلات سخت افزاری توان اداره و ساماندهی تام و اتم آنها نبوده؛ هرچه آثار وقف زنده شود، احیای آثار و فرمایشات اهل بیت(ع) است.

استاد خارج فقه حوزه با ذکر این مطلب که نامگذاری هفته وقف آثار و برکات فراوانی دارد بیان کردند: در برخی موقوفات ممکن است که در امور اجتماعی از جمله کمک به مستمندان و آسیب دیدگان از مواردی چون زلزله کمکی انجام شود که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

حضرت آیتالله علوی گرگانی گفتند: احیای موقوفات از مردم و حتی علما و بزرگان دین از واجب ترین کارهایی است که اوقاف باید نسبت به آن اقدام کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha