جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 حضرت آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: استان هایی هستند که طلاب بسیاری در قم دارند؛ ولی همان استان با کمبود امام جماعت مواجه است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیتالله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با اظهار تأسف از حادثه زلزله کرمانشاه، گفت: در مدت تصدی حجت الاسلام والمسلمین محمدی، خدمات مناسبی در عرصه اوقاف انجام شده که باید قدر این موقعیت را بدانید.

ایشان افزودند: علما احق مردم برای خدمت هستند؛ زیرا عالم کسی است که حقایق اشیاء را درک می کند؛ عالم نیز چون بندگان خدا را می شناسد، قدر آنها را می داند و این خدمت به بهترین شکل انجام می شود.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که باید افرادی را تربیت کنید که فرهنگ عمل به قرآن را در جامعه پیگیری کنند، اظهار داشتند: در ضمن انجام خدمات بسیار بزرگ در اوقاف، باید افرادی را تربیت کنید که فرهنگ عمل به قرآن را در جامعه پیاده نمایند.

حضرت آیتالله نوری همدانی گفتند: امروزه در جهت تربیت امام جمعه و قاضی کمبود داریم؛ زیرا هنوز مرکزی که امام جمعه تربیت کند، نداریم؛ استان هایی هستند که طلاب بسیاری در قم دارند؛ ولی همان استان با کمبود امام جماعت مواجه است.

معظم له بیان کردند: اصول کافی در اصل و فرع، دارای درخشندگی و مزیت خاصی است؛ زیرا پس از عداوتهای مستمر بنی امیه و بنی عباس، فرهنگ های خاصی به وجود آمد؛ ولی اصول کافی به دنبال احیای معارف اهل بیت(ع) بود.

وی افزودند: محبت اهل بیت(ع) در ایران از گیلان آغاز شد و تحولات مهمی در زمان حکومت گیلانی آل بویه آغاز شد که نفوذ آنها حتی به بغداد رسید.

این مرجع تقلید بیان کردند: کتاب کافی شریف خصوصیات بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به توجه به مبانی کلامی و توحیدی و معارف اهل بیت(ع) اشاره کرد.

حضرت آیتالله نوری همدانی گفت: در باب صفت العلما ویژگی های علما بیان شده است؛ امام صادق(ع) فرمودند که فعل عالم با عمل وی تصدیق می شود؛ یعنی رفتار و گفتار وی هماهنگ باشد و کسی که رفتارش با گفتارش هماهنگ نباشد، عالم حقیقی نیست.

ایشان تصریح کردند: امام صادق (ع) فرمودند که در دل عالم سفاهت و غفلت وجود ندارد؛ سفاهت به معنی ساده اندیشی مفرط است؛ این گونه افراد به سرعت سقوط می کنند؛ عالم باید هوشیار و بیدار باشد؛ زیرا در دنیای کنونی بیداری و هوشیاری بسیار مهم است.

معظم له خاطرنشان ساختند: مرحوم علامه طباطبایی(ره) درباره سفاهت بحث مهمی در تفسیر المیزان داشتند؛ ایشان فرمودند سعی کنید که اموال در دست سفها قرار نگیرد؛ زیرا اموال حد خاصی دارد و اگر درست مصرف نشود، جمع را متضرر میکنند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: مرحوم علامه طباطبایی(ره) بیان کردند که مال های دنیا از آن همه است و باید دقت و توجه داشت به شکلی مصروف شود که همگان از آن منتفع شوند.

حضرت آیتالله نوری همدانی گفت: شراب خواران سفیه هستند زیرا عقل و درستی ندارد؛ ترامپ چون عقل درستی ندارد نباید همه اموال را به دست او داد.

وی گفت: امام صادق(ع) بیان فرمودند که علم را طلب کنید و آن را با حلم و وقار زینت دهید و به شاگردان خود نیز تواضع کنید و مبادا از علمای جبار و گردنکش و متکبر نباشید چون عنصر باطل و تکبر حق شما را از بین میبرد؛ اگر علما در انقلاب به میدان نمی آمدند، این انقلاب پیشرفت نمیکرد؛ عالمان از ابتدا در میان مردم حضور داشتند و مورد احترام و جایگاه بودهاند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبایس ایوبی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    0 0
    زیاد نگران نباشید صدها افریقائی واتباع دیگر هستند که درقم ومشهد 32 سال است تحصیل می کنند سالی فقط 10 تا 15 میلیون تومان برای سفر این افرادازجیب بیت المال هزینه می شود .برخی ازاین افراد 4 تا زن دارند هرسال بایک زن به ایران تشریف می آورند .این درحالی است که جوانان ایرانی قادر به ازدواج نیستند.