پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دیدار اعضای شورای سیاستگذاری حوزه انقلابی با آیت الله یزدی

حوزه/ آیت الله یزدی بر لزوم رعایت همه جوانب مباحث فقهی در امور وقف تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، وقف را از امور مهمه شرعی دانست و گفت: یکی از اصول بدیهی و ملزمات فقهی وقف، عمل به نیات واقف است.

وی افزود: در خصوص این مطلب که وقف عقد و یا ایقاع است نظرات مختلف بیان شده؛ ولی بنده بر این عقیده هستم که وقف را باید در حوزه ایقاع دانست؛ زیرا وقف به معنای متوقف کردن مکان و مالی برای هدف و قصد معین است و همین مطلب دلیل بر ایقاع بودن آن است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقف از اموری است که متأسفانه در حکومت های جائر به سرقت رفته بود که همین مسأله از مسائل مهم در ایجاد حس بدبینی در میان مردم و مؤمنان بوده است.

وی گفت: این حاکمان و سردمداران ظالم درآمد اوقاف را هرگونه که می خواستند خرج می کردند و مسائل شرعی در درآمد، مصرف و وقف نامه رعایت نمی شد.

آیت الله یزدی با اشاره به خدمات گرانسنگ انقلاب در عرصه های مختلف بیان کرد: یکی از برکات انقلاب، خدمتی است که به ایجاد حس خوشبینی نسبت به وقف کرده؛ زیرا این روند به شکل کامل تغییر و اصلاح شد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: زمانی که در دستگاه قضایی بودم سعی داشتیم که موقوفات به ویژه مربوط به امام رضا(ع) احیاء شود؛ بنابراین وقف یکی از موضوعات مهم شرعی است که در کتب فقهی از ماهیت، شرایط و قیود آن بحث شده است.

آیت الله یزدی بیان کرد: موقوفات از نظر مشهور فقها در عمق و ارتفاع حدود عرفی دارد و خرسند هستیم که مدیری بر سازمان اوقاف وجود دارد که با این مبانی آشناست.

وی افزود: مقام معظم رهبری بیان کردند که هر بقعه متبرکه باید مرکز فرهنگی و تبلیغی باشد، باید مورد توجه قرار گیرد، هر یک از بقاع متبرکه باید یک منبع فقهی و دینی و فرهنگی باشد.

وی با خطرناک خواندن تبدیل و جابجایی در وقف گفت: این جابجایی ها بسیار خطرناک است، مگر این که استثنایی وجود داشته و از جانب ولی امر صورت گرفته باشد.

آیت الله یزدی گفت: از جمله وظایف مهم اوقاف مسأله توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و حراست و ارتقاء شرایط فرهنگی عمرانی در بقاع متبرکه است؛ در زمینه قرآنی هم حافظ و هم فهیم قرآن لازم داریم ولی باید در عرصه حفظ نیز کارهای مهمی انجام شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: فعالیت های مرتبط به امامزادگان باید با برنامه ریزی دقیق انجام شود؛ امام رضا(ع) با حضور مبارک خود در ایران ظرفیت عظیمی را ایجاد کردند که همانا حضور گسترده و سراسر برکت امامزادگان بود و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha