جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه

حوزه/ نشست کمیته بین‌المللی با موضوع منطقه شامات با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری و نمایندگانی از نهادهای مختلف حوزوی، وزارت امور خارجه، جامعه المصطفی و فعالان عرصه تبلیغ بین‌الملل در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، درنشست کمیته بین‌المللی با موضوع منطقه شامات، مسئول  ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه اظهار داشت: اوضاع  میدانی در شامات با مدیریت و یاری خداوند متعال بسیار خوب شده، درحالی‌که تا 3 سال قبل 70 درصد خاک این منطقه در اختیار تکفیری‌ها بود، اما امروز بیش از 80 درصد از خاک سوریه در اختیار نیروهای مردمی است و راه عراق و سوریه نیز بازگشایی‌شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری گفت: لازم است تا لایه‌ها و ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در این منطقه به‌درستی شناخته و تبیین شود؛ چراکه این منطقه از جمله مهم‌ترین و حساس‌ترین مناطق در تقسیم‌بندی‌های اقلیم‌های مختلف جهان در کمیته‌های بین‌المللی است.

وی استعفای اجباری سعد حریری را بخشی از اقدامات نابخردانه سعودی‌ها در قبال جبهه مقاومت دانست و تأکید کرد: بعد از شکست آل سعود در مسئله داعش و ماجرای کردستان، امیدوار هستیم تا با مدیریتی منطقی و دقیق این توطئه نیز با کمترین تبعات منفی برای مردم لبنان به سرانجام مطلوب، به اتمام برسد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه گفت: اگر دنیای اسلام می‌خواهد به روزگار مجد و عظمت خود بازگردد، چاره‌ای جز انتخاب و قدم نهادن در جبهه مقاومت اسلامی ندارد، چراکه راه عزت و استقلال ملت‌های مسلمان از این رهگذر می‌ باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت حوزه برای ورود اثرگذار در عرصه بین‌الملل ظرفیتی بالا و درخور توجه بوده که برای دادن خروجی‌های مورد نظر، نیازمند تعامل با سایر دستگاهای مربوطه و همچنین آشنایی با مقتضیات منطقه است.

فعال عرصه تبلیغ بین‌الملل نیز در ادامه این نشست، خاطرنشان کرد: تمام مکر و حیله‌های دولت‌های معاند به خود آن‌ها بازگشته و اتفاقات و دشمنی‌های سران سعودی با اطرافیان خود بیشتر از هر دشمنی دیگری است.

وی تأکید کرد: منطقه شامات به خاطر وجود داعش در این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از این منظر نیز حضور حوزه‌های علمیه و به‌ ویژه نظرات و منویات مراجع تقلید  ضروری به نظر می‌رسد.

فعال عرصه بین‌الملل بابیان ویژگی‌های خاص منطقه شامات و مردم‌شناسی‌های خاص این منطقه تصریح کرد: در منطقه شامات اخلاقیات و فرهنگ مردم در قبیله‌های مختلف متفاوت است؛ بنابراین باید آشنایی کافی را از این منطقه داشت.

وی خاطرنشان کرد: ولیعهد عربستان به خاطر جوانی، خامی و عقاید خاصی که دارد، ممکن است مشکل‌آفرین باشد که البته خطری از جانب آن‌ها نمی‌تواند جبهه مقاومت اسلامی را تهدید کند، اما باید در قبال تصمیم‌های آن‌ها هوشیار بود.

نماینده مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه نیز گفت: باید دیتا و داده‌های مؤثر حوزه‌های علمیه درزمینهٔ محتوا و متون به حوزه‌های علمیه منطقه شامات ارائه شود تا با بومی‌سازی آن‌ها توسط اساتید حوزه‌های علمیه این کشورها بار محتوایی حوزه‌های علمیه این منطقه تقویت گردد.

نماینده جامعه المصطفی نیز در بخشی از این نشست بین‌المللی عنوان کرد: باید طلاب مبلغ در این منطقه با زبان و فرهنگ  و مردم‌شناسی این منطقه آشنا و به آن مسلط شوند، همچنین باید از ظرفیت طلاب بومی نیز در بخش استفاده‌های درستی کرد.

فعال و پژوهشگر حوزه فلسطین اشغالی نیز در این نشست گفت: در اسراییل دو گروه عمده یهودی وجود دارد که هرکدام نیز دارای فرقه‌های مختلف هستند که این تقسیم‌بندی به‌قدری شدید است که سبب شده دو نوع قوه قضائیه و دینی در آن‌ها به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف عقیده رایج نظام حاکمیتی اسراییل نظام سکولار است چراکه ترس از دست دادن حمایت‌های اروپا و اسرائیل در آن‌ها  وجود دارد  همچنین در این فقیرترین یهودیان  ساکن فلسطین اشغالی هم  یهودیان آفریقایی هستند.

فعال و پژوهشگر فلسطین اشغالی تصریح کرد: یهودیان روسی تبار در اسراییل  قدرت فراوانی دارند و عموماً منکرات و مسائلی از این قبیل در دست این دسته از یهودیان هستند.

فعال و مبلغ عرصه شامات نیز در ادامه این نشست تأکید کرد: باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که برای نشر معارف اهل‌بیت در منطقه ایجاد شده، استفاده کرد که در این زمینه نیز حوزه‌های علمیه زمینه کاری بالایی را در اختیاردارند.

 وی تصریح کرد: باید ظرفیت‌ها و زمینه‌های کاری موجود در منطقه شامات به‌درستی شناخته و تبیین شود، همچنین باید به نیروهای بومی تشنه معارف اهل‌بیت نیز توجه ویژه‌ای شود.

نماینده  مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه نیز در بخش پایانی این نشست اضافه کرد:  کارها و اقدامات مناسبی در منطقه شامات انجام‌گرفته که  یکی از کشورهای مهم در این عرصه نیز کشور لبنان است که علی‌رغم وسعت کم آن ارزش و جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد.

وی تأکید کرد: حزب‌الله لبنان در مباحث فرهنگی کارهای و اقدامات قابل‌توجه فراوانی انجام داده که شایسته است  موردتوجه تمام نیروهای عرصه جبهه مقاومت اسلامی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha