جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استرس

حوزه/ عضو انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نسخه علاج تنش ها و تلاطم های روحی و روانی زندگی امروز، همانا تمسک به معنویت دین محور و برخاسته از آموزه های دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین بشیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که یکی از پیامدهای زندگی مدرن امروزی، تشدید اضطراب، استرس و ناملایمات روحی و روانی در جامعه انسانی بوده، ابراز داشت: زمینه ها و عوامل مختلفی موجب بروز این مساله می شود که باید ضمن شناسایی آن ها، میزان تاثیرگذاری هر یک را بر جامعه و افراد در شرایط گوناگون سنجید و سپس به دنبال راهکارهای مقابله برآمد.

وی افزود: ما هم اینک در دورانی به سر می بریم که آهنگ و حرکت زندگی هر چه بیشتر رو به صنعتی و ماشینی شدن گذاشته و خود این مساله موجب پیچیدگی بیشتر زندگی ها و به تبع آن افزایش استرس و تنش روانی در میان افراد جامعه شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در این باره پیش از هر چیز نیاز به آموزش و اطلاع رسانی مناسب داریم تا افراد و خانواده ها نسبت به این پیچیدگی، اطلاعات بیشتری کسب کنند، زیرا بدون آموزش و آگاهی لازم نمی توانیم به مقابله جدی و اصولی با این معضل روحی و روانی بپردازیم.

وی بیان داشت: مهم این است که ما این اعتقاد و باور را در بین مردم و خانواده ها ایجاد کنیم که آنچه انسان را به آرامش واقعی می رساند، همانا معنویت برخاسته از دین است نه هر معنویتی که این روزها عده ای در تبلیغ آن می کوشند آن را متناسب با سرعت پیچیدگی زندگی نشان دهند.

این محقق افزود: از سوی دیگر باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که در دنیای کنونی، میزان رشد معنوی و اخلاقی و بهره گیری افراد از معارف دینی دارای سرعتی بسیار کند است و ایجاد این ناهماهنگی به نسبت شتاب زندگی های پیچیده امروزی باعث بروز تنش و معضلاتی از جنس روحی و روانی همچون استرس و اضطراب و افسردگی شده است.

حجت الاسلام بشری گفت: در واقع استفاده و بهره ما از مسایل معنوی روز به روز کاسته شده و از آن سو پیچیدگی و تجلیات زندگی مادی روز به روز در زندگی ما بیشتر شده به طوری که بخش عمده ای از زندگی ما را همین مسایل فرا گرفته است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha