جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش «اسلام و دموکراسی، دیپلماسی و حقوق اسلامی» در اسپانیا برگزار می‌شود

حوزه/سازمان روابط بین الملل و مطالعات اسلامی در اسپانیا پنجمین کنگره جهانی مطالعات خاورمیانه را ماه آینده با عنوان «اسلام و دموکراسی، دیپلماسی در اسلام، حقوق اسلامی و بین‌المللی» برگزار خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» به نقل از همایش پنجمین کنگره جهانی مطالعات خاورمیانه، ماه آینده، با عنوان «اسلام و دموکراسی، دیپلماسی در اسلام، حقوق اسلامی و بین‌المللی» در اسپانیا برگزار می‌شود.

سازمان «روابط بین الملل و مطالعات اسلامی» این گردهمایی را در روز 9 دسامبر 2017  میلادی برگزار خواهد کرد.

موضوعات مورد ارزیابی در این همایش شامل مواردی چون: «تاریخچه عربی/ مطالعات ، دیپلماسی و روابط بین الملل در تاریخچه اسلامی/ مطالعات، قوانین و تاریخچه حقوقی و تارخیچه خاورمیانه» خواهند بود.

جلسه نخست این نشست «اسلام و دموکراسی» نام دارد. مقالات مرتبط با این جلسه «دموکراسی در اسلام» را از دیدگاه تاریخی، تطبیق رفتارهای ملل مختلف و استدلال‌های نظری مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

در جلسه دوم با موضوع «دیپلماسی در اسلام:  گذشته و حال» به بررسی مسئله تاریخ و روابط بین الملل در اسلام پرداخته می‌شود. موضوعی که در زمینه روابط بین الملل و حتی مطالعات خاورمیانه به ندرت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است و در جریان آکادمیک به درستی به آن پرداخته نشده است.

جلسه سوم با موضوع «قوانین اسلامی و قوانین بین المللی» رویکردهای میان رشته‌ای مطالعات اسلامی به قوانین به ویژه قوانین اسلامی که به صورت عامه در غرب به آن‌ها «شریعت اسلامی» گفته می‌شود را مورد ارزیابی قرار داده و روابط و تعامل آن‌ها را با قوانین کشورهای غربی از جمله قوانین بین الملل عمومی و خصوصی نشان می‌دهد. هدف برگزاری این نشست توجه به ابعاد جهانی و اخلاقی قوانین اسلامی و نحوه واکنش و رویکرد این قوانین اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی، نهادهای منطقه ای و هنجارهای فراملیتی، به ویژه انعطاف پذیری شریعت می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha