شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
وقف

حوزه/ حجت الاسلام حیدری گفت: با توجه به پیشرفت جامعه بشری و ظهور و بروز برخی نیازهای جدید، باید ضمن نیازسنجی و احصاء اولویت های روز، نیت واقفین را به سمت این نیازها سوق داد.

حجت الاسلام علی حیدری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، ضمن تبریک دهه وقف، اظهار کرد: وقف به عنوان عمل خیر و چشمه همیشه جوشان، راهکاری اساسی برای جبران نیازمندی های جامعه است و اغلب مردم می توانند از برکات آن بهره مند شوند.

رئیس اوقاف و امور خیریه خضری دشت بیاض با تاکید بر اینکه فرهنگ وقف بایستی درجامعه نهادینه شود، تصریح کرد: این عمل خیر مصادیق زیادی دارد که می توان در آن زمینه ها، عمل وقف را انجام داد.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت جامعه بشری و ظهور و بروز برخی نیازهای جدید، باید ضمن نیازسنجی و احصاء اولویت های روز، نیت واقفین را به سمت این نیازها سوق داد. مهمترین نیازهای عبارت از بهداشت و درمان، قرآن و معارف اسلامی، تهیه جهیزیه، توسعه حوزه های علمیه، و ... است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به بحث موقوفات مجهول درجامعه، تبیین کرد: موقوفات مجهول بیشماری در سطح جامعه وجود دارد، که بنا به دلایلی از قبیل مفقود شدن وقف نامه ها، عدم حسن نیت خانواده برخی واقفین که فوت کرده اند، تملک حقوق حقه موقوفه، و ... منافع آنها به جامعه نمی رسد. 

رئیس اوقاف و امورخیریه خضری دشت بیاض ادامه داد: سیاستی که این اداره در سالهای اخیر جهت احیای موقوفات در پیش گرفته، دهگردشی به روستاها و پرسش ازمعتمدین روستا می باشد که بحمدلله در شش ماهه نخست سال جاری  تعداد 5 موقوفه جدید کشف، نظریه تحقیق آن اخذ گردیده و با متصرفین آن رابطه استیجاری برقرارشده است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که شهرستان خضری دشت بیاض دارای تعداد 256 موقوفه است، ابراز کرد: از این تعداد 251 موقوفه متصرفی و 5 موقوفه غیرمتصرفی است و بالغ بر 75 درصد موقوفات عزاداری و تعزیه داری به ویژه تعزیه امام حسین(ع) است.

وی در پایان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 6 موقوفه جدید که عمدتا برای آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) است وقف گردیده و پیش بینی می شود که موقوفات جدید این شهرستان تا پایان سال جاری، 10 وقف جدید خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha