جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با مراجع و علما

حوزه/ اقتصاد مقاومتی با سفارش و نصیحت حل نمی‌شود، بلکه با علم حل می‌شود. لذا دانشگاه ها باید بدانند که نباید به دنبال میز نشینی بروند بلکه باید مستقیما از دانشگاه به تولید بروند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی املی در دیدار محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه ‌وبودجه کشور و هیئت همراه که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تشكر از زحماتی كه دولت و مردم برای كمك رساندن به زلزله‌زدگان انجام دادند، برای درگذشتگان این حادثه آرزوی غفران الهی و برای مصدومان حادثه از ایزد منّان طلب سلامتی و شفای عاجل کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه به دستور اسلام به مقاوم سازی در ساخت خانه ها اشاره کردند و اظهار داشتند: در این که گسل‌های زلزله برای همه آسیب هست، اما این كه می‌بینید چند صد نفر آسیب می‌بینند، برای این است كه آن حداقلّ دستورات اسلام رعایت نشده، وجود مبارك پیغمبر(ص) در جریان كَندن قبر پسرش ابراهیم وارد قبرستان شد و مرتب سفارش می‌كند كه این طور قبر را بكَن، آن گوركن شاكی شد كه چرا اینقدر ایراد می‌گیرید، فرمود آدم طوری خانه می‌سازد كه با یك تكان خراب نشود؛ فرمود تو چه كار داری این قبر مُرده است، ما برای یك مُرده هم كه خانه می‌سازیم، محكم می‌سازیم.

ایشان ادامه دادند: ملت باید رشد و شكوفایی عقلی و علمی داشته باشد كه كشور را اداره كند، ولی اگر ملتی جیبش و دستش خالی باشد، این ویلچری است و قدرت قیام ندارد، لذا دولت به ملتی می تواند تکیه کند که ملت، ستون باشد.

معظم‌له در ادامه بر لزوم به كارگیری طلاب و دانشجویان در عرصه عمل و تولید تاکید کرده و اظهار داشتند: هم حوزه و هم دانشگاه باید علمی داشته باشند كه بتواند مشكل جامعه را حل كند، هم استاد باید طوری شاگرد تربیت كند كه میزنشین نباشد، هم شاگرد باید طوری باشد كه در سر هوس میز و پُست و مقام نداشته باشد، نه این که از همان اول این دانشجو به فكر میز است! فهمیدن و عاقل شدن حرام نیست، بی‌عقلی حرام است؛ وجود مبارك پیامبر(ص) هم كه دست كارگر را بوسید، دست كارگری را بوسید كه برای خودش كار می‌كرد، مزدوری در اسلام قدغن است و غالب فقها حمل بر كراهت كردند برای این كه با عزت و كرامت انسان هماهنگ نیست.

ایشان در ادامه به جریان اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و اظهار داشتند: مسئله اقتصاد مقاومتی با سفارش و نصیحت حل نمی‌شود، بلکه با علم حل می‌شود. لذا دانشگاه ها باید بدانند نباید به دنبال میز نشینی بروند، بلکه باید مستقیما از دانشگاه به تولید بروند.

معظم له ادامه دادند: سرمایه‌فروشی خسارت است نه تجارت و نفت یك سرمایه است و نه درآمد؛ لذا نباید خام فروشی کرد، بلکه باید آن را در چرخه تولید به کار گرفت، تلاش و كوشش ما این است كه اقتصاد نه دولتی است، نه خصوصی است، نه خصولتی است، بلكه عمومی است.

ایشان بیان داشتند: با بانک های ربوی نمی توان تولید داشت، خدای سبحان در قرآن می فرماید گزینه نظامی روی میزِ قرآن من است، بانك‌های ربوی دارد با من می‌جنگند، اما ما باور نكردیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: در روایتی از ائمه به ما رسیده است كه فرمود برادر دینی شما كسی نیست كه هر چه شما گفتید تصدیق كند، برادر دینی این است كه در مشورت به آدم حرفِ راست بزند نه فقط حرف‌های ما را تصدیق كند. ما تصدیق‌كننده نمی‌خواهیم ما یك دوست صادق می‌خواهیم، بنابراین این كشور به لطف الهی همه چیز دارد. لذا اگر بانك‌های ربوی اصلاح شود، دانشجو هم به طمع میز درس نخواند، اساتید هم میزنشین‌پرور نباشند و اینها وقتی مدرك گرفتند، مستقیما وارد تولید و كار بشوند، آن وقت این ملت مقتدر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha