جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کودک و فضای مجازی

حوزه/ مدرس فضای مجازی و بازی های رایانه ای تصریح کرد: بی شک خشونت پیدا و پنهان در بازی های رسانه ای باعث آسیب جدی به روح و روان نوجوانان می شود.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با اشاره به این که بخشی از سبک زندگی نوجوانان امروز از طریق بازی های رایانه ای و موبایلی شکل می گیرد، اظهار داشت: در بررسی آثار و پیامدهای بازی های رایانه ای از سوی طیف سنی نوجوان گاه باید به بُعد سرگرمی سازی و پرکردن اوقات فراغت توجه کرد و گاه از منظر پیام های رسانه ای آن باید دقت و کنجکاوی داشت.

وی افزود: از این حیث گاه بازی های رایانه ای قابلیت و توانایی ارایه مباحث و پیام های آموزنده ای را به مخاطب خود دارد، ضمن آن که به هر حال در بسیاری از کشورها از همین بازی ها در راستای مباحث آموزشی استفاده می شود که بسیار هم موثر است.

مدیر موسسه فرهنگی – رسانه ای ندای فطرت ادامه داد: این نکته را از این جهت گفتم که حواسمان باشد، بازی های رایانه ای مقوله ای تک بُعدی نیست و عموماً دارای ابعاد مثبتی است، اما ما نباید به این بهانه از آسیب ها و خطرات آن غافل شویم و در امور تربیتی نسل جدید نسبت به این مسایل بی توجه باشیم.

وی بیان داشت: به عنوان مثال برخی از بازی های رایانه ای گرچه به ظاهر خشن هم نیستند، اما در ذات خود تولید خشونت می کنند، مثل بازی های پرهیجان مسابقات سرعت و ماشین و غیره که در این باره گرچه شاید افزایش مهارت و اطلاعات فرد نیز مطرح باشد، اما در درون خود هیجان و استرس و خشونتی را پدید می آورد که توسعه آن می تواند برای روح و روان فرد مضر باشد.

حجت الاسلام قهرمانی افزود: از سوی دیگر گاه باخت های مکرر و عدم موفقیت در هر مرحله از بازی رایانه ای و موبایلی، بستر و زمینه ای فراهم می آورد که کودک و نوجوان دست به پرخاشگری و خشونت بزند، ضمن آن که به هر حال گروهی از بازی های رایانه ای نیز اساساً خشن و نامناسب برای گروه سنی نوجوان هستند.

وی اضافه کرد: مساله حایز اهمیت دیگر آن که کاربر این قبیل بازی ها نوعی همزاد پنداری را با قهرمان داستان و بازی پیدا می کند، چه آن که احساس می کند که با قهرمان آن بازی هم داستان است و گویا خودش مستقیم در بازی حضور دارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha