سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حمایت از نجبا

حوزه/ پس از موج حمایت‌ها از مقاومت اسلامی نُجَباء در عراق، سوریه، لبنان و پاکستان؛ دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب نیز اقدام آمریکا برای تحریم این گروه مقاومت را محکوم کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، موج حمایت‌های مردم عراق و برخی کشورهای همسایه از مقاومت اسلامی نُجَباء نسبت به لایحه تحریمی کنگره ایالات متحده آمریکا، پس از گذشت دو هفته همچنان ادامه دارد.

در ادامه این واکنش‌ها، مردم استان‌های بصره، کربلا، نجف اشرف، واسط با برگزاری راهپیمایی و در دست گرفتن پوسترها و پلاکاردهای حاوی شعارهایی چون "کلنا النجباء"، "نقف معکم"، "أنا مع الإرهاب"، "النجباء ترعب الاعداء" و "کلا کلا امریکا"؛ انزجار خود از اقدامات خصمانه واشنگتن را به نمایش گذاشتند.

همچنین در برخی استان‌های عراق، همایش‌هایی با حضور نمایندگان گروه‌های مختلف سازمان بسیج مردمی (الحشد الشعبي) در حمایت از مقاومت اسلامی نُجَباء برگزار شد.

* علما و مراجع عظام تقلید

اولین واکنش از سوی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در کشور عراق نشان داده شد که در متن پیام آمده است: طرح کنگره آمریکا در جهت تروریست خواندن مقاومت اسلامی نُجَباء را محکوم می‌کنیم.

سپس دفتر آیت الله «سید محمود هاشمی‌شاهرودی» موضعی حمایتی نسبت به این جنبش در مقابل اقدامات ایالات متحده اتخاذ کرد.

همچنین «شیخ خالد الملا» رئیس شورای علمای اهل سنت عراق، در گفتگویی اظهار داشت: اگر گروه‌های مقاومت اسلامی همچنون نُجَباء نبودند؛ الان داعش بغداد را اشغال کرده بود که امثال من یا کشته شده و یا به یکی از کشورها فراری بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سيد صدرالدین قبانچی» امام جمعه نجف اشرف، نیز طی سخنانی تلاش‌های رزمندگان نُجَباء در مبارزه با گروهک‌های تروریستی ستود و خاطرنشان ساخت: خون شهدای این گروه مقاومت، نقش بزرگی در حفاظت از صلح ملی ایفا کرد.

در ادامه، جمعی از طلاب حوزه علمیه نجف اشرف با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: شیطان بزرگ طی طرحی به دنبال گنجاندن مقاومت اسلامی نُجَباء در لیست تروریسم است، در حالی که از نقش این گروه در مقابله و نابودی داعش به ترس و وحشت افتاده است.

* سران و نمایندگان پارلمان

«حاکم الزاملی» رئيس كمسیون "امنیت و دفاع" در پارلمان عراق با بیان اینکه "هدف قرار دادن نُجَباء از سوی کنگره آمریکا، دخالت در امور داخلی عراق است" تصریح کرد: مقاومت اسلامی نُجَباء جزیی فعال از حشد شعبی است و ایثارگری‌های بسیاری انجام داده است که پیش‌بینی‌ می‌شود هدف از قرار دادن آن در لایحه تحریم، دریافت واکنش ملت و دولت عراق است تا مقدمه‌ای برای هدف قرار دادن گروه‌های دیگر باشد.

دکتر «علی الادیب» رئیس فراکسیون "دولت قانون" در این باره اظهار داشت: طرح کنگره آمریکا علیه نُجَباء عملی تحریک آمیز نسبت به حشد شعبی است و تجاوز آشکاری بر قوانین تصویبی پارلمان عراق است.

«جواد البولانی» دبیرکل حزب "الدستور" نیز ضمن محکومیت اقدام مزبور، در توصیف این گروه مقاومت گفت: تروریسم خواندن کسانی همانند نُجَباء که با تروریسم جنگیده و در این راه شهدایی را تقدیم کرده‌اند، کاری غیر قابل قبول است. قرار داشتن نُجَباء ضمن حشد شعبی به این معنی است که این جنبش یک جنبش قانونی است.

همچنین دیگر نمایندگان پارلمان عراق چون «حامد الخضری»، «علی المرشدی»، «عالیه نصیف»، «فردوس العوادی»، «صادق المحنا»، «حیدر المولی»، «سالم المسلماوی»، «توفیق الکعبی»، «احمد البدری»، «ریاض غالی» و «زاهر العبادی» هر یک جداگانه اقدام واشنگتن علیه این گروه مقاومت را محکوم کرد.

* گروه‌های مقاومت

پس از گروه‌های مقاومت «کتائب امام علی(ع)»، «کتائب سید الشهدا(ع)»، «حرکة الابدال» و «حرکة بابلیون»؛ دو گروه دیگر در حمایت از همرزمان خود بیانیه‌ای را صادر کردند.

مقاومت اسلامی "کتائب حزب الله" در بخشی از بیانیه خود آورده‌ است: کنگره آمریکا از طرحش برای تروریستی خواندن مقاومت اسلامی نُجَباء پرده برداشت تا باری دیگر خوی خصمانه خود را آشکار و تلاش کند تا ملت عراق را زیر سلطه خود درآورده و در امور داخلی آن دخالت کند.

در بندی از بیانیه مقاومت اسلامی "سرایا الجهاد" نیز آمده است: مقاومت اسلامی نُجَباء که طعم تلخ شکست را به داعش در هر وجب از خاک عراق چشاند؛ از سوی آمریکا در لیست تروریسم قرار گرفت و این بهترین دلیل بر شکست پروژه داعشی آمریکا است، و البته مدال افتخاری بر سینه این گروه مقاومت است.

* از سوریه و لبنان تا پاکستان

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان، شب گذشته ــ دوشنبه ۲۹ آبان ــ در سخنرانی خود که بصورت مستقیم از بیروت پخش می‌شد، با ذکر قرار گرفتن نام ابو مهدی المهندس و مقاومت اسلامی نُجَباء در لایحه تحریمی کنگره آمریکا، تاکید کرد: تمام کسانی که طرح آمریکا را در منطقه به شکست کشاندند، به‌اتهام تروریسم تحت پیگرد قرار گرفته‌اند که باید با حکمت با آن مقابله کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین «سید شفقت‌حسین شیرازی» مسئول روابط خارجی مجلس وحدت مسلمانان پاکستان نیز در پیامی آورده است: ما شهادت می‌دهیم که مقاومت اسلامی نُجَباء، این گروه میهن پرست، در برابر اشغال عراق ایستادگی کرد و شهدای بسیاری برای پاکسازی منطقه از تروریست‌های تکفیری داعش تقدیم کرد و نقش برجسته‌ای در شکست نقشه‌های آمریکا و اسراییل ایفا کرد. ما لایحه تحریمی آمریکا علیه نُجَباء را مدال افتخاری بر سینه مقامات و رزمندگان این گروه مقاومت می‌دانیم.

همچنین در سوریه، دکتر «علی حیدر» وزیر آشتی ملی این کشور، با بیان اینکه "به شدت طرح آمریکا ضد نُجَباء را محکوم می‌کنیم" افزود: این رخداد، دلیلی بر شکست نقشه‌های ایالت متحده در خاورمیانه است.

حجت الاسلام «سید محمد علی المسکی الهاشمی» رئیس مجلس اعلای اسلامی جعفری سوریه، نیز در این باره اظهار داشت: پس از سیلی‌های محکمی که خداوند متعال به وسیله مقاومت اسلامی نُجَباء و حزب الله بر صورت آمریکا، اسراییل و مزدوران آن‌ها نواخت؛ بسیار طبیعی است که کنگره آمریکا نُجَباء را همچون حزب الله لبنان در لیست تروریسم قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha