پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 432003
۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کتاب

حوزه/ مفاتیح الحیات، اخلاق معاشرت، عصر ظهور، جوانان و انتخاب همسر، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت، سیره اخلاقی پیامبر اعظم، خداشناسی کودکان از کتابهایی است که خواندن آن برای هر فردی مفید است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، از مهم ترین مسائل زندگی هر انسانی آموختن مطالب جدید و تازه کردن اطلاعات شخصی است که از راه های اصلی و جذاب آن ، مطالعه همیشگی و انس با کتاب و کتابخوانی است.  در این نوشتار به معرفی برخی کتابهای سودمند برای نسل جوان پرداخته شده است:

مفاتیح الحیات

 مفاتیح ‌الحیات، کتابی حدیثی رفتاری در حوزه سبک زندگی و اثر آیت‌ الله العظمی جوادی آملی است که به جلد دوم مفاتیح‌ الجنان شهرت یافته است و تأکید در آن بیشتر بر روایاتی است که به رفتارهای فرهنگی ـ اجتماعی و حوزه اخلاق و حقوق اجتماعی مربوط می‌شود. موضوعات این کتاب در ۵ بخش موضوعی تقسیم‌بندی شده و بیش از ۶ هزار حدیث در آن به کار رفته‌ است. کتاب فصل‌های متعددی دارد در هر فصل احادیث معتبری درباره موضوعات آن فصل بیان شده‌است. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، و...» از بخش‌های این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.

 این کتاب، را مؤسسه نشر اسراء، منتشر  کرده که بیش از ۱۹۰ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 اخلاق معاشرت

 معاشرت خوب و جذّاب با دیگران یک «هنر» است. چگونه سخن بگوییم؟ چگونه رابطه برقرار کنیم؟ با چه کسانی و با چه معیارهایی دوست شویم؟ در خانه و مدرسه و اجتماع، با پدر و مادر، با معلّمان، با دوستان و افراد دیگر چه رفتاری داشته باشیم؟ برخورد شایسته با دیگران براساس آموزه‌های دینی چیست؟ در این کتاب، با همة این موضوعات آشنا می‌شوید. در بخشی از این کتاب آمده است: «مسلمان باید به گونه ای در چارچوب اصول و سنن فرهنگ دینی خودش زندگی کند که با شهامت و افتخار، بتواند امضای دین را پای همه رفتارش بگذارد و زندگیش برچسب اسلام داشته باشد و الگوی اسلامی را بر زندگی خویش در خانه و جامعه، سایه افکن سازد. آداب برخورد، دید و بازدید، رفت و آمدهای خانوادگی و دوستانه، نحوه گفتار و رفتار با اقشار مختلف، دوستی و حد و حدود آن، مراعات حقوق دیگران، ادب و سپاس و احترام، از جلوه های بارز اخلاق معاشرت است.»

 این کتاب، تالیف حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی است که مؤسسه بوستان کتاب منتشر کرده است. این کتاب، تاکنون بیش از ۲۲ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 عصر ظهور

نویسنده این کتاب در آن به بررسی و تحلیل حوادث دوران ظهور و سرانجام ملل و قومیت‌های مختلف در عصر جنگ‌های آخرالزمان و ظهور مهدی از دیدگاه روایات شیعه و سنی می‎پردازد. نویسنده در بخش دیگری از کتاب به دیدگاه اهل سنت درباره حضرت مهدی پرداخته است. اما از همه مهمتر، این کتاب دارای بشارتی خوشحال کننده برای قوم مسلمان (ایرانیان) است که با نگاهی به تاریخ گذشته و سابقه آنان در اسلام و گرایش به آل محمد (ص) و در آخر با به وجود آوردن انقلاب کبیر اسلامی نشان داده اند که به حق شایسته چنین بشارتی هستند. بشارات به اینکه رسالت مهمی در ایجاد شرایط برای ظهور و ادامه آن دارند.

 این کتاب را حجت الاسلام و المسلمین علی کورانی، نوشته و مؤسسه شرکت چاپ و نشر بین الملل تاکنون آن را بیش از ۵۰ مرتبه تجدید چاپ کرده است.

 خاطر نازک گل

 کتاب «خاطر نازک گل» جلد سوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که در دهه ۸۰، برنده جایزه کتاب سال حوزه شد. در این مجموعه سعی شده است، مسائل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سؤال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت(ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت(س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است. نویسنده برای نگارش این کتاب، ۵۰۰ منبع را مطالعه کرده که از ۲۲۹ منبع در این کتاب بهره گرفته است.

 کتاب «خاطر نازک گل» نوشته حسین سیدی را دفتر نشر معارف در قطع پالتویی به جامعه فرهنگی و مذهبی کشور عرضه کرده است. این کتاب، از بهترین کتاب های در این زمینه است که می توانید به بانوان هدیه دهید.

 داستان دوستان

 این کتاب، مجموعه‏ اى از حکایت‏هاى جذّاب و حکمت‏ آموز در عرصه‏هاى گوناگونِ معارف دینى، تاریخى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى است که با ذوق و سلیقه خاص و چیره‏دستى مؤلف در گزینش داستان‏ها، تنظیم شده است. داستان‏هاى این کتاب، موضوعى است تا خوانندگان بهتر و آسان‏تر از آن استفاده کنند.

 این کتاب، تألیف  حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی است که مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر کرده است. این مجموعه داستانی، تاکنون بیش از ۶ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 جوانان و انتخاب همسر

 نویسنده در مقدمه کتاب چنین آورده: «دو تصمیم است که در زندگی بسیار مهم است؛ یکی انتخاب شغل و دیگری انتخاب همسر. این دو تصمیم و انتخاب  هر دو بزرگ و حساسند، اما یکی از دیگری بزرگتر، حساس تر و مهم تر است و آن «انتخاب همسر» است. یکی از عافان بزرگ می فرماید: «اگر انسان نصف عمرش را صرف نماید تا استاد شایسته ای پیدا کند ،ارزش دارد زیرا در نیمه دیگر عمرش سعادتمند خواهد شد » اما من (نویسنده) می گویم اگر انسان نصف عمرش را صرف کند تا همسری شایسته و متناسب با خود پیدا نماید، ارزش دارد، زیرا بقیه عمرش سعادتمند خواهد شد.» این کتاب شامل هفت فصل است و فضیلت ازدواج،چه زمانی ازدواج کنیم، فایده تسریع و زیانهای تأخیر در ازدواج، مشکلات و موانع ازدواج، معیارهای انتخاب همسر، گزینش، دوران نامزدی از فصول بحث شده در کتاب حاضر است و هدف اصلی در این کتاب آشنایی پسران و دختران با شیوه «انتخاب همسر» است تا بتوانند در این امر مهم و سرنوشت ساز، موفق شوند. این کتاب را وزارت آموزش و پرورش، در موضوع جوانان و خانواده، به عنوان کتاب برگزیده خانواده انتخاب کرده است.

 این کتاب، تألیف آقای حسین مظاهری است و نشر پارسایان آن را منتشر کرده است. این کتاب تاکنون بیش از ۳۷ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 ریحانه بهشتی

 آنچه در کتاب، ریحانه بهشتی یا فرزند صالح می خوانید : توصیه های عبادی، پزشکی و تغذیه برای دوران بارداری تا پایان شیردهی است پزشکان متخصص زنان نیز تأیید کرده اند؛ همانند توصیه های عبادی و خوراکی هر روز و هر هفته و هر ماه دوران بارداری از زبان گهربار ائمه معصومین، تأثیر شدید حالات روحی پدر و مادر، خصوصا افکار و هیجانات گوناگون و آثار آن بر جنین از نظر دین و علم پزشکی، توصیه های پزشکی و بهداشتی دوران بارداری و شیر دهی و پس از آن، مستحبات و مکروهات دوران بارداری و تولد نوزاد و ... . این کتاب مناسب زوجهای جوان و هدیه خوبی برای همسر شماست.

 این کتاب، تألیف خانم سیما میخبر با همکاری جمعی از خواهران است که انتشارات نورالزهراء، منتشر کرده است. این کتاب، تاکنون بیش از ۱۲۶ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت

 انسان در برابر همه پدیده ‏هاى هستى که به نوعى با آنها مرتبط است مسئول است و باید حقوق و تکالیف خود را ادا کند. فرزندان از نزدیک ‏ترین و عزیزترین کسانى ‏اند که آدمى با آنها در ارتباط است. اما حقوق فرزندان چیست؟ در این‏باره نگرگاه ‏هاى مختلفى وجود دارد، ولى خاندان وحى و نبوت رهنمود جامع را مطرح کرده اند، لذا کتاب حاضر با بررسى عمیق در منابع حدیثى، حقوق فرزندان را در مکتب اهل‏بیت، در فصل ‏هاى متعددى به تصویر کشیده است.

 این کتاب، تألیف محمدجواد مروجی طبسی است که مؤسسه بوستان کتاب منتشر کرده است. این کتاب تاکنون بیش از ۱۹ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 رضایت زناشویی

 خانواده، کوچک‌ترین واحد اجتماعی است؛ اما مهم‌ترین نهاد اجتماعی نیز به شمار می‌آید و سلامت آن، نقش مهمّی در سلامت فرد و جامعه دارد. احساس کامیابی و شادکامی همسران و همچنین رشد و تربیت فرزندان، به موفّقیت خانواده بستگی دارد. این، نکته‌ای است که اگر به آن توجه نشود، ممکن است آسیب‌های فراوانی (مانند: همسرآزاری، اعتیاد، طلاق، خیانت و فرار از خانه) را در پی داشته باشد. از این رو، پرداختن به خانواده، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.

 این کتاب، تألیف عباس پسندیده  است که مؤسسه دارالحدیث منتشر کرده و بیش از ۴ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 تفسیر قرآن مهر

 اگر به دنبال تفسیر قرآن با این ویژگی‌های هستید، این تفسیر یکی از بهترین تفاسیر است؛ دارای تفسیری روان با استفاده از روش‌های تفسیری متنوع با گرایش تربیتی و اجتماعی و بیان پیام‌ها و آموزه‌های آیات برای زمان و نسل جدید ویژه جوانان. تفسیر قرآن «مهر» ویژه جوانان، تفسیری ۲۲ جلدی است که برای جوانان نوشته شده است.

 این کتاب، به صورت گروهی، زیر نظر محمدعلی رضایی اصفهانی، و در مدت ۱۰ سال تألیف شده و انتشارات مؤسسه پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن آن را منتشر کرده است.

 سیره اخلاقی پیامبر اعظم

 مگرنه این است که قرآن، پیامبر اسلام را الگوه و اسوه برای تمام انسان ها معرفی کرده است. این کتاب، نیز عهده دار انعکاس آداب و «اخلاق فردی پیامبر» اعظم(ص) است. نویسنده که تحلیل و معرفی اخلاقی سیره نبوی و به‌دست دادن الگوی رفتاری قابل پیروی در زمینه‌های اخلاقی و عرضه اصول و معیارهای کلی اخلاقی با قابلیت تعمیم و تبعیت در ادوار مختلف را انگیزه‌ اصلی خود از تدوین این اثر بیان کرده، آنر را در پنج بخش با این عناوین سامان داده است: ۱. خوردن و آشامیدن ۲. خواب و استراحت ۳. نظافت و بهداشت ۴. اقتصاد و معیشت ۵. لباس و زینت. توجه به منابع روایی اهل سنت، در کنار روایات مکتب اهل‌بیت(ع) و ترجمه بخش مورد نظر از هر روایت، از شیوه‌های تدوین در نگارش این اثر است.

 این کتاب، که بخشی از سبک زندگی وجود مبارک پیامبر اسلام در عرصه فردی در آن گزارش شده  و واقعا خواندنی و در نوع خود، منحصر به فرد است. تألیف آقای محمدرضا جباری است که دفتر نشر معارف منتشر کرده است.

 پانزده روز تا سلامتی

 به اعتقاد نویسنده، تأکید اساسی قرآن درباره تغذیه و سلامتی انسان، استفاده از طیبات است. اساس طب قرآنی، تفکر الهی و تغذیه قرآنی است  با یک رژیم غذایی مناسب می توان هم از سلامتی خود مراقبت و هم از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد. در این کتاب از ساختمان بدن انسان، بدن انسان و عناصر چهارگانه، بدن انسان و طبع های سه گانه، بدن انسان و مواد چهارگانه ی غذایی، قرآن کریم و تغذیه انسان، طبع های سه گانه غذا، مزاجهای گوناگون مواد غذایی، پاکسازی بدن از سموم، رژیم های غذایی برای پاکسازی و ... سخن گفته شده است. خواندن این کتاب برای هر فردی ضروری و مفید است.

 این کتاب، تألیف آقای جمشید خدادادی است که مأسسه نشر شهر، منتشر کرده است. این کتاب، تاکنون بیش از ۱۵ مرتبه تجدید چاپ شده است.

خداشناسی کودکان

شاید بارها در کودکی خویش، زمزمه کردید که: خدا کیست؟ خالق این جهان کیست؟ چه کسی ما را آفریده ؟ حتی در کودکی، با بزرگترها هم در این موضوع به سخن نشستید. اکنون فرزندان شما، همین سؤالات را از شما دارند. این کتاب، با زبان شیرین و قرآنی و با ادبیات کودکانه، به تمام سوالات پاسخ گفته است.

 این کتاب، تألیف آقای غلامرضا حیدری ابهری است که نشر جمال، منتشر کرده و تاکنون بیش از ۳۳ مرتبه تجدید چاپ شده است.

 

۳۱۳/۳۲

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha