جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام داودنژاد

حوزه/ کارشناس مسائل خانواده و تربیت فرزند گفت: امروز عده ای از تربیت کودکان خود و چگونگی برخورد با آن ها درمانده شده اند در حالی که امام کاظم(ع) نسخه ساده ای در این مورد ارائه کرده اند و آن این است که «او را نزن، بلکه با او قهر کن، اما نه خیلی طولانی».

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مسلم داودنژاد، در ادامه سلسله جلسات زندگی ایده آل اسلامی با شمیم مشاوره آسمانی که با موضوع «تربیت فرزندان با رویکرد دینی» با حضور خانواده های طلاب در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، عنوان کرد: بهترین تشویق برای بچه ها دیده شدن و بدترین تنبیه برای آن ها دیده نشدن است.

وی با تأکید بر این که قبل از هفت سالگی بهترین دوران برای تربیت فرزند است، ابراز کرد: برای موفقیت در تربیت فرزندان باید با اطلاع کافی از شیوه های تشویق و تنبیه و نحوه مواجهه با آن ها در مواقع مختلف با بهره گیری از آموزه های دینی عمل کرد.

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم (علیه السلام)؛ «لا تَضْرِبْهُ وَاهْجُرْهُ و لا تُطِلْ» (عدة الداعی- ص 79)، گفت: امروز عده ای از تربیت کودکان خود و چگونگی برخورد با آن ها درمانده شده اند در حالی که امام کاظم(ع) نسخه ساده ای در این مورد ارائه کرده اند و آن این است که «او را نزن، بلکه با او قهر کن، اما نه خیلی طولانی».

حجت الاسلام داودنژاد با توضیح اینکه هوش ذاتی در طول عمر ثابت می ماند، اما امکان تغییر هوش اجتماعی وجود دارد، افزود: امروز دانشمندان و روانشناسان غربی به این نتیجه رسیده اند که قهر طولانی به هوش اجتماعی بچه های زیر 10 سال آسیب می زند، در حالی که امام کاظم (ع) صدها سال پیش این نسخه را ارائه کرده اند.

وی عنوان کرد: بهره برداری از خداوند، روحانیت و پزشکان، ابزار قرار دادن نمادهای دینی، حبس کردن فرزند به هر نحوی و تنبیه بدنی او برخی از روش های غلط در مواجهه با رفتارهای نادرست کودکان هستند.

گفتنی است، سلسله جلسات زندگی ایده آل اسلامی با شمیم مشاوره آسمانی از ساعت 15 تا17 روزهای سه شنبه هر هفته به همت مرکز مشاوره معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود.
 
انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha