پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی-معاون پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر این که براساس سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب، هدف از انقلاب، ساخت تمدن اسلامی و معرفی آن به جهان است، تصریح کرد: تولید علوم انسانی اسلامی به عنوان نرم افزار این حرکت و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان نقشه راه ساخت تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب آن را تبیین کرده اند

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی، در اختتامیه یازدهمین نشست سالانه آموزشی – ترویجی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، در مشهد، اظهارداشت: امروز باید با هم فکری، هم افزایی و تعامل بیش از پیش، ساختار آموزش و پرورش را به صورت کارآمد تبدیل کرد، به طوری که به خروجی افرادی که به ساخت تمدن اسلامی کمک کنند، منجر شود.

وی با بیان اینکه خروجی فعلی آموزش و پرورش همگام با سند تحول بنیادین نیست، افزود: باید خروجی نظام آموزشی افرادی باشند که توانایی تولید فکر برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشته باشند، لذا در همین راستا ضروری است آموزش و پرورش افرادی را تربیت کند که برای دانشگاه و حوزه مفید باشند و بتواننند نظریه پردازی کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: در شرایط حاضر یک طرف تمدن غرب قرار دارد که مبتنی بر افکار سکولار  است که این تمدن قبل از انقلاب وارد کشورهای اسلامی شده است و در طرف دیگرتمدن اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین میر معزی با بیان اینکه با ورود این تمدن، ساختارهای آموزشی از ابتدایی تا آموزش عالی شکل گرفت، افزود: در این ساختار کسانی که از این سیستم های آموزشی خارج می شوند برای تمدن غرب کارآمد هستند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر این که براساس سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب، هدف از انقلاب، ساخت تمدن اسلامی و معرفی آن به جهان است، تصریح کرد: تولید علوم انسانی اسلامی به عنوان نرم افزار این حرکت و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان نقشه راه ساخت تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب آن را تبیین کرده اند.

وی با بیان اینکه خروجی این نظام آموزشی باید افرادی باشد که توانایی تولید فکربرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشته باشد، اظهارکرد: در همین راستا آموزش و پرورش نیاز است که افرادی را تربیت کند که برای دانشگاه و حوزه مفید باشند و آنان در حوزه بتواننند نظریه پردازی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین میر معزی با بیان اینکه این هدف فراتر، تربیت اخلاقی است، ادامه داد: ما به دنبال انسان های مومنی هستیم که براساس آموزه های اسلامی تولید فکر کنند و از طرفی بتوانند این افکار را اجرا کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر لزوم اجرای نظام آموزشی پژوهش محور گفت: در واقع آموزش و پژوهش، تهذیب و تربیت بهتر است که با هم به کار گرفته شود، اما در حال حاضر ترکیب این سه گونه به دو صورت انضمامی و اتحادی است.

وی با بیان اینکه در شرایط خاص، به مبانی آموزشی و کتاب ها مطالب جدیدی اضافه می شود، گفت: این همان روش انضمامی است و از طرفی به دلیل اینکه نظام آموزشی حافظه محور و انتقالی است در برخی مواقع اضافه پژوهش را به آنها می زنیم تا مشکلات در این عرصه برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین میر معزی در پایان گفت: مدل دوم آموزشی ما اتحادی است که در هر درس سه هدف آموزش، علم و اخلاق باید مد نظرگرفته شود اما وقتی فردی پای درسی می نشیند در حال حاضر هر سه این الزامات را نمی تواند به دست آورد، اما در گذشته هر سه محور هم زمان از استاد به دانش آموز منتقل می شد.

 

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha