پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مومن

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: یکی از مسائلی که باید در حوزه های علمیه به آن توجه شده و مورد تبیین و گسترش قرار بگیرد، مسئله ولایت فقیه است که نیاز امروز حوزه های علمیه می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد مؤمن صبح امروز در اولین اجلاسیه فقه مسائل مستحدثه که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بنده درس خارج خود را از مسائل مستحدثه آغاز کرده و به مطالب خوبی در این تدریس ها رسیدم که متأسفانه به دلیل عدم یادداشت در دسترس نیست.

وی ابراز داشت: دقت کافی در مفاد دلیل چه در مسائل مستحدثه و چه در مسائل غیر مستحدثه از نکات بسیار مهمی است که باید بر آن توجه شود.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: امام راحل که استاد دروس خارج ما بوده است، دچار کج فهمی و کم فهمی نبوده و مباحث را به صورت کامل و مستدل ارائه می دادند که اصل نیز بر همین است و اساتید ما باید این روش را در پیش بگیرند.

آیت الله مؤمن تصریح کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر گفته دیگران بسنده نکرده و خود نیز صاحب نظر بودند؛ ایشان به صورت مستقل وارد مباحث شده و با دقت بالا به برداشت مسائل از أدله پرداخته و آن را ارائه می دادند؛ به همین دلیل، روش ایشان حوزه علمیه قم را احاطه کرده بود و جمعیت بالایی در درس امام راحل شرکت می کردند.

وی اظهار داشت: آنچه که در این مسائل مستحدثه لازم است، شناخت موضوعی است که قرار است آن را بحث نماییم؛ دقت بر این مسئله، از نکات قابل توجه و ضروری است.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: مؤسسه موضوع شناسی فقهی در این زمینه فعالیت مناسبی داشته و کارهای ارزشمندی انجام داده اند که قابل استفاده است.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب نیز از سال های دور بر مسئله بررسی مسائل جدید و مستحدثه تأکید داشته و جمعی را برای این موضوع در نظر گرفته بودند تا به آن بپردازند.

آیت الله مؤمن تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید در حوزه های علمیه به آن توجه شده و مورد تبیین و گسترش قرار بگیرد، مسئله ولایت فقیه است که نیاز امروز حوزه های علمیه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha