پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جای هیچ‌گونه اغراق نیست که حضرت آیت‌الله جوادی آملی را جلودار مکتب نو صدرایی بدانیم، چراکه آن فردی که به‌صورت عمیق به این مطالب رسیده ایشان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» استاد علی‌اکبر رشاد، ظهر امروز در همایش ملی فلسفه عرفان، با تأکید بر آرای حضرت آیت‌الله جوادی آملی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، گفت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی بزرگ‌ترین فیلسوف صدرایی در قرن حاضر بوده که همه اساتید و بزرگان حوزوی و دانشگاهی به‌نوعی خوشه‌چین خرمن دانش و علم و آگاهی او هستند. 
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اندیشه‌های این عالم وارسته می‌رود که تحولی نوین در حکمت صدرایی ایجاد کند و احیاگر این مکتب انسان‌ساز شود همچنین ایشان جلودار حکمت نو صدرایی نیز هستند که تبحر و برجستگی‌های بسیار بارزی در این زمینه‌دارند.
استاد رشاد ادامه داد: کانت نیز در نوع خود یک فیلسوف کامل و جامع است اما برخی شاگردان او با حفظ جوهره عقاید کانت، فلسفه جدیدی ایجاد کرده‌اند که به نو کانتیسم معروف است همچنین فلسفه صدرا نیز با علامه طباطبایی نو شد و با امثال  حضرت آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی تکمیل‌شده است. 
وی خاطرنشان کرد: جای هیچ‌گونه اغراق نیست که حضرت آیت‌الله جوادی آملی را جلودار مکتب نو صدرایی بدانیم چراکه آن فردی که به‌صورت عمیق به این مطالب رسیده، ایشان هستند و در فلسفه‌های مختلف هنر، دین، علوم انسانی،  حقوق و حوزه‌های دیگر مانند سبک حیات وزندگی اسلامی و توسعه و پیشرفت و... قلم‌زده و در تمام آن‌ها نیز  به تولید مبانی دست‌زده است. 
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی پرچم بر قله تفسیر زده و تفسیر تسنیم وی جان‌های تشنه را سیراب می‌کند و جای خرسندی است که این تفسیر به‌سوی چهل‌جلدی شدن پیش می‌رود که به تعبیر ایشان این تفسیر المیزان فارسی است نه فارسی المیزان، که در آن قدم‌های بیشتری نسبت المیزان علامه برداشته‌شده است. 
استاد رشاد ادامه داد: تفسیر موضوعی ایشان نیز سرشار از موضوعات و گزاره‌های جدید است و در نوع خود نیز بدیع است  که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مبحث ارزشمند شناخت و معرفت است اگر بگوییم ایشان محقق اصفهانی ثانی است سخنی درست گفته‌ایم چراکه وی تمام مباحث اصول را به‌صورت منطقی و ریاضی‌وار هندسی به مخاطب ارائه می‌دهد. 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ایشان نظریه‌پرداز عرصه‌های مختلف ناگشوده انقلاب و نظام است و سهم وی در این عرصه بسیار وسیع و ارزشمند است که معارف مختلف از اندیشه‌های وی صورت نظریه پردازانه و عملیاتی گرفته است.

وی گفت: امثال حضرت  آیت‌الله جوادی آملی مفصل تاریخی مشخص بوده و تاریخ علم قبل و بعد از وی دو نوع است، تقریباً هیچ شاخه‌ای از علوم انسانی نیست که وی توسن قلم را بر آن نتاخته باشد و در بسیاری از آن‌ها نیز مبانی موردنیاز را تأسیس و ارائه داده است  یعنی درست همان رسالتی که بر عهده یک حکیم و عارف متأله است. 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: اندیشه و فکر نو، زبان و کالبد لفظی نو هم نیاز دارد که در استعداد تبحر حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این زمینه کم‌نظیر است که قدرت فوق‌العاده‌ای در ساخت تعابیر و الفاظ متناجس دارد و ادبیات خاص خود را هم  دارد که اگر با  نگاه زبان‌شناختی به وی نگاه شود یک فرهنگ زبان‌شناسی مستقل است که مصداق برجسته آن در مفهوم پیشرفت در اندیشه وی نمایان است. 

استاد رشاد در پایان گفت: عطر حال الهام در فهم وی از آیات قرآن متبادر است که در  دیگران کم‌تر دیده می‌شود و وی رنگین‌کمان حکمت و عرفان شیعی است که به‌شدت انسانی عمیق است درحالی‌که ذوفنون‌ها به  نوعی عمیق نیستند.
انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha