پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش ملی بررسی آرای تفسیری آیت الله معرفت-۱

حوزه/ آیت الله معرفت شخیصتی است که توانست دانش تفسیر را با نگاه نو در مراکز علمی و حتی مراکز علمی اسلامی دنیا که در دست افرادی مانند سیوطی بود، بیرون بکشد و تفسیر شیعی را تولید کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور  پیش از ظهر امروز در همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه معرفت(ره) که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی دفترتبلیغات اسلامی درقم برگزار شد گفت: بنا شد بعد از یک دهه از ارتحال آیت الله معرفت، جامعه علمی باز خوانی از اندیشه های ایشان داشته باشند؛ این تلاش با موسسه  این استاد فقید با نام التمهید و دفترتبلیغات شکل گرفت و امروز شاهد این همایش علمی هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهارداشت: اولین انگیزه برگزاری این همایش،به خاطر  پیچ تاریخی خاصی است که جهان اسلام با آن مواجه  بوده و پاسخ گویی علامه به سوالات جامعه علمی کشور بوده  و امروز مواجه  با جریانی هستیم  که با استناد به قرائت خاص از قرآن سعی کرده، چهره خشنی از اسلام به جهان نشان دهد که در راستای اهداف دشمن تلاش می کند تا پسرفت اندیشه اسلام را رقم بزند.

وی افزود: در کنار این اندیشه منحرف، قدرتمندانی هستند که دارای قدرت طلبی هایی درمنطقه بوده  و اقدام  به  جنایت های در کشورهای اسلامی یمن و عراق و سوریه  می کنند و با پشتوانه اندیشه منحرف تکفیری خون های زیادی را  می ریزند.

این استاد حوزه ادامه داد: همه این برنامه برای خشن جلودان اسلام ناب بوده است و اگر فرصت پیدا کنند در کل منطقه خوی وحشی گری خود را نشان خواهند داد و این عملکرد نشانگر این است که با چه جمعیت و استعمارگرانی مواجه هستیم که هدفی جزاز بین بردن اسلام ناب ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: راه ازبین بردن این چالش این است که دقیقا از همان مسیری که وارد شده اند، با تکیه بر روایات و پیرایش در روایت و تلاش برآنچه که مکتب  اهل بیت(ع) به ما ارزانی داشته است، راه را نشان دهیم

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهارداشت: راه دیگر که خیلی بزرگ است، ایجاد مقایسه بین مکبت اسلام ناب با مکاتب دیگر است و باید کاری کرد این هدف مهم اتفاق بیافتد که درغیر از مکتب اسلام هم شنوا داشته باشد و کار بزرگ علامه این بود که درگوشه ای نشست و سالهای قبل از بروز حادثه داعش بتواند مجموعه فرهنگ اسلام با مقایسه بین مکاتب دیگر را به منصه ظهور برساند.

وی افزود: سالها تلاش ایشان  چه در تفسیر و قرآن دقیقا این بود بتواند زمینه رابرای شنیده شدن مکاتب اهل بیت(ع) به روی دنیا باز کند. ایشان مبطل السحر جریانات باطل رادر مطالعه عمیق اهل بیت(ع) می دانست و به خوبی هم ارائه داد تا بتواند به همگان بفهماند چه قدر دین حرف برای گفتن دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: هدف دوم همایش معرفی شخصیتی بود که 45 سال عمر خو د را برای دین هزینه کرده بود. او فقیه عالم و مفسربود و توانست گام موثری درمباحث تفسیر و فقه بردارد و با شوقی که ایشان در فقه داشتند و با نوع آوری که داشتند  فقه را رها کرده و به سمت تفسیر آمده اند و خلاف جریان آب شنا کرد.

استاد حوزه علمیه اظهارداشت: 45سال برای اعتلای قرآن و تفسیر سختی هایی دید و  ازکسانی که انتظار محبت داشت محبتی ندید و تا لحظات آخر برای اعتلای قرآن تلاش کرد.آن عالم ربانی شخیصتی است که توانست دانش تفسیر را با نگاه نو در مراکز علمی وحتی مراکزعلمی اسلامی دنیا که در دست افراد مانند سیوطی بود، بیرون بکشد و تفسیر شیعی را تولید کند و امروز این اندیشه نو ایشان در سرفصل مراکزعلمی وجود دارد و ایشان توانست تفسیر شیعه را ازغربت بیرون بیاورد.

وی افزود: در طول دوسال تلاش شد مجموع آثارعلامه تبدیل به نرم افزار شده و تمهید ایشان ترجمه شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: از مهمترین فعالیتها در طی دو سال  برگزاری همین همایش بود و ارسال حدود 250 چکیده مقاله به دبیر خانه بود که درنهایت 190 مقاله پذیرفته شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha