چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
همایش ملی ملا علی

حوزه/ همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری امروز با حضور جمع کثیری از روحانیان و اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در چالوس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری، امروز با حضور جمع کثیری از علما، روحانیان و اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه  در چالوس آغاز به کار کرد.

بر اساس این گزارش، این همایش ملی در دو بخش علمی و عمومی در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود که بخش علمی آن از صبح امروز با حضور محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه آغاز به کار کرد.

 همایش با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزار شده است.

فریده یوسفی، دبیر کمیته علمی همایش ملی ملا علی و شیخ آقا حسن فاخری در این همایش از ارسال صد مقاله به دبیرخانه این همایش ملی خبر داد و گفت: فراخوان مقاله این همایش ملی در سه محور آیینی، ادبی و هنری و فرهنگی و اجتماعی ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان ارسال مقاله به دبیرخانه این همایش علمی، سال گذشته در ادبیات فارسی و زبان شناسی، تعزیه و هنر، قرآن، حدیث و فقه، ادیان، فلسفه و عرفان، آیینی و اجتماعی و فرهنگی چاپ و به دو صورت الکترونیکی و فیزیکی به دانشگاه ها و حوزه های علمیه سراسر کشور و ادارات و مؤوسسات مربوط ارسال شده است.

یوسفی با بیان این که از آثار ارسالی به دبیرخانه این همایش ملی از سوی 25 داور از حوزه و دانشگاه مورد بررسی و ارزیابی علمی قرار گرفت، گفت: پس از ارزیابی های صورت گرفته 76 مقاله از سوی کمیته داوران امتیازهای لازم را برخوردار شدند.

وی با بیان این که 65 مقاله از سوی دبیرخانه همایش به صورت چکیده در قالب پوستر در حاشیه این همایش ارائه شده است، گفت: ۴۸ مقاله در بخش ادبیات فارسی و زبان شناسی، ده مقاله مربوط به بخش تعزیه و هنر، هفت مقاله در بخش ادیان و فلسفه و عرفان، پنج مقاله در بخش اشعار آیینی و همچنین دو مقاله در حوزه های دیگر بوده است.

دبیر کمیته علمی همایش ملی فاخر در بخش دیگری از سخنان خود معرفی مراکز علمی فعال در این همایش ملی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با نه مقاله و همچنین دانشگاه آزاد واحد چالوس نیز با هشت مقاله بیشترین نقش را در بخش علمی این همایش داشتند.

یوسفی همچنین در ادامه سخنان خود با بیان این که به همه اساتید حوزه و دانشگاه و محققان و پژوهشگرانی که در این همایش حضور پیدا کردند گواهی حضور ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین با هماهنگی دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی استان به اساتید و فرهنگیان شرکت کننده در این همایش امتیاز فرهنگی نیز تعلق خواهد گرفت.

نگاهی کوتاه به زندگی ملا علی فاخر

ملا علي فاخر(متخلص به فاخر) در سال ١١٨٨ هجری شمسی در روستاي سنار چالوس متولد شد. ايشان به تحصيل علوم ديني در نجف اشرف پرداختند و پس از به اكمال رساندن تحصيلات با حكمي از ميرزا مهدي آل كاشف الغطاء به مازندران بازگشت.

ملا علي، معاصر و مصاحب آیت الله میرزا محمد مجتهد تنکابنی ازعلمای صدرمشروطیت بود.

ايشان در شريعت مرجع زمان خود بود و علاوه بر رسيدگي به امور شرعيه در منطقه كلارستاق( چالوس، مرزن آباد و كلاردشت) با بهره گيري از نبوغ خدادادي به سرودن اشعار آئيني پرداختند.

سرانجام اين فقيه وارسته در سن ٧٨ سالگي دار فاني را وداع گفتند و آرامگاه ايشان در وادي السلام نجف اشرف است.

مؤسسه فرهنگي هنري ملا علي و شيخ آقا حسن فاخري طي  سالهاي اخير آثار منظوم ايشان را در قالب ٣ كتاب به نامهاي مرثيه فاخر، تعزيه فاخر و گزيده اشعار فاخر منتشر نموده است.

نگاهی کوتاه به زندگی شیخ آقا حسن فاخری

شيخ آقا حسن فاخري( متخلص به زاده فاخر) در سال ١٢٤٩ هجری شمسی در علوي كلاي چالوس چشم به دنيا گشود و در دامن پدر نامدار خويش علامه فاخر به كسب علوم پرداخت. ايشان به تحصيل دوره هاي تكميلي  در سپهسالار تهران و حوزه علميه قم پرداختند و طي حكمي از سوي آيت الله حائري يزدي، بنيانگذار حوزه علميه قم و آيت الله شيخ ابوالحسن اصفهاني به عنوان حاكم شرع كلارستاق منصوب گرديد.

وي اهل عرفان و بهره مند از استعداد خدادادي شاعري بود و علاوه بر رسيدگي به امورات محوله، فرصت را غنيمت شمرده ، عمر خود را صرف سرودن اشعار وزين آئيني نمود. 

زاده فاخر پس از ٦١ سال عمر پر بركت بسوي ديار حق شتافت. آرامگاه ايشان در جوار امامزاده روستاي سماء چالوس است.

مؤسسه فرهنگي ملا علي و شيخ آقا حسن فاخري تاكنون ٣ كتاب منظوم به نامهاي كعبه مقصود، مرثيه فاخر و  لطايف كلام  از آثار ايشان را منتشر كرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha