جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش ملی بررسی آرای تفسیری آیت الله معرفت-۱

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که باید تلاش کرد شخصیت علمی آیت الله معرفت را به حوزه علمیه و جامعه علمی معرفی کردگفت: همایش بررسی آرای تفسیری آیت الله معرفت جنبه محتوایی دارد و دلیل آن مقالات خوبی است که به این دبیرخانه ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی امروز در همایش ملی بررسی آرای تفسیری آیت الله معرفت که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی درقم برگزار شد، با بیان اینکه مراسم تجلیل صرفا جنبه تشریفاتی به خودمی گیرد، ولی این همایش جنبه محتوایی دارد و دلیل آن مقالات خوبی است که به این  دبیرخانه ارسال شده است.

رئیس دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که باید تلاش کرد تا شخصیت علمی ایشان را به  حوزه و جامعه علمی  معرفی کرد، اظهارداشت: همه قبول دارند که آیات قرآن ناظر به حوادث پیامبر و عصر نزول وحی بوده است، آیا این توان محتوایی ارائه تحقیق را دارد یا نه؟

وی اظهار داشت: آن عالم ربانی معتقد است که بین معنای تاویلی و ظاهری رابطه عام و خاص منعقد می باشد و ویژگی  تاویلی بودن این است که باعث می شود قرآن منحصر به زمان خاص نباشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: این بحثی است که آن عالم کلید زدند و ارائه دادند و کمک بزرگ به مسائل دیگری می کند که مهمترین آن موضوع قرآن و نگاه اجتماعی به مباحث قرآنی است و همین عنوان و شکل گیری این بحث خود عامل شکل گیری مسائل دیگر و نحله و عقائد دیگری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی اظهار داشت : آنچه مسلم است همه افرادی که در موضوع قرآن در حال بحث و پژوهش می باشند، معتقدند که آیات قرآن ناظر به رویدادهای اجتماعی و حوادث زمان پیامبر(ص)و  حتی عصر نزول است و خود همین موضوع بیانگر حقیقت وسؤال دیگری می شود که آیا این  مسئله می تواند به مباحث روز فعلی پاسخ گو باشد؟

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه سه رویکرد کلان در بحث قرآن واقع اجتماعی وجود دارد  اظهار داشت: به این مسئله مهم به نام تاریخ مندی قرآن اشاره کرد؛ لازم است بدانیم تاریخ  مندی مسئله جدای از قرآن و واقع اجتماعی می باشد.

این محقق  به رویکردهای موجود در عصر معاصر اشاره و گفت: اولین مسئله نگاه سلفی‌گری است که خود همین  محور متشکل از دو قاعده اصلی است. قائده اول این است  گذشته اصیل اسلامی را به زمان فعلی باز گردانیم و اعاده کنیم، درمعنای اعاده باید گفت،  یعنی باید زمان فعلی را منقاد نص و آنچه نصوص ما در گذشته ارائه داده  در زمان اجرا نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی  با تاکید بر اینکه رکن دوم ، نگاه سه بعدی به تاریخ می باشد اظهارداشت: این تاریخ را به سه مقطع قبل، ظهور و پسا اسلام تقسیم می کنند؛ همه می دانند که دوره قبل از اسلام، جاهلیت بوده و با این بیان می توان گفت دوره پسا اسلام دوره جاهلیت نو  است، شاهد آن انحرافی است که وجود دارد و حتی می توان گفت این دوره جاهلیت نو، قابلیت به دوره قبل اسلام هم دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید براینکه نگاه سلفی و تعصب بر ظاهر نص را حفظ کرده و در خود دارد و به دنبال تغییر واقع اجتماعی مبتنی بر نص می باشد اظهار داشت: لازم است گفته شود رویکرد دوم اصالت بخشی به واقع اجتماعی است و این رویکرد به دنبال این است، مدنیت معاصر را اصالت داده و از طرفی می خواهد انقیاد نص را براین اصل وفق دهد؛ وقتی به کتابهای  نواندیشان دینی با موضوعات اسلام لیبرال و دیگر تفکرات لیبرالی مراجع می کنیم  می بینیم اندیشه های آنها ناشی از این مسئله است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:این نوع جریانات به دنبال منعطف کردن نص و شریعت و مبانی ارزشی و دینی براساس واقع زمان می باشند؛ با بررسی این نظریه متوجه می شویم این نظریه برخلاف نظریه اول است.

وی با اشاره به رویکرد سوم، یعنی  تحدیث الاصاله اظهارداشت: تحدیث همان طور که از اسم آن پیدا است این است  قرآن و روایات اصیل و لازم  آن را تحدیث کنیم؛ در حقیقت بدون داشتن تعصب بر ظاهر نص به دنبال این مسئله هستند که نص را بر فائق آمدن بر نیازهای عصری و اصلی توانمند کنند و  این مسئله هم پیش فرض دارد وآن هم این توانمندی نصوص دینی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بابیان اینکه جریان سومی  تاویل را هم اجتناب ناپذیر می داند اظهارداشت : تفکر آیت الله  معرفت در این قسم سوم بود و معتقد بود که تفسیر غیر از تاویل است و  خود قرآن تاویل و تفسیری می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن دارای ظاهر و باطنی است و باطن قرآن غیر از ظاهر است باتلاش می توان به باطن قرآن که بخش مخفی قرآن است دست پیدا کرد اظهار داشت: ظاهر قرآن همان پیرایه های است که اجتماعات نزول را تحمیل کرده، ولی باید این حرف را زد که معنای آیات متعلق به زمان خاصی نیست و می تواند همه زمان را تأمین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha