شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله آملی لاریجانی

حوزه/ رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت فهم مجتهدانه دين توسط روحانيت براي پاسخ به شبهات در جهان امروز، گفت: روحانيت برای تبليغ دين بايد ضمن حفظ روش های سنتی از ابزارهای جديد رسانه ای نیز نهايت استفاده را ببرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، به نقل از روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني، امروز در همايش تخصصي «صيانت از روحانيت و حوزه هاي علميه» که به همت دادستاني ويژه روحانيت در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي برگزار شد، به تشريح نقش روحانيت در جهان امروز پرداخت و تصريح کرد: تحصيل معرفت دينی به معنای فهم مجتهدانه دین، تبليغ دين و شرکت در اجراي تعاليم ديني، سه وظيفه مهم روحانيت در عصر حاضر است که بايد در هر سه زمينه، نقش خود را به خوبي ايفا کند.

رئيس قوه قضاييه با تشريح هر يک از اين وظايف، به "مقوله معرفت"فهم ديني پرداخت و اظهار کرد: علما و بزرگان در عرصه هاي گوناگون فقه، اصول، تفسير، حديث و کلام، ذخاير بسيار ارزشمندي براي ما به يادگار گذاشته اند که بايد از اين مواريث پربها در تحصیل و توسعه معرفت دینی بهره ببریم. امروز در جهاني زندگي مي کنيم که بايد از اصل دين و فروعات آن دفاع کنيم زيرا برخي جريان ها در جهان امروز، دائما در حال توليد شبهات و تشکيک هاي جدي در زمينه هاي گوناگون از جمله اثبات واجب، معاد، رسالت انبيا و ... هستند.

آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه توسعه ارتباطات موجب ترويج اين شبهات شده و اذهان جوانان را هدف قرار داده است، افزود: ما معتقديم دين حق را اختيار کرده ايم و بر اين اساس، فهم ما مقصور به مرزهاي جغرافيايي نيست. امروز جمهوري اسلامي مورد توجه دنياست و ما بايد به تناسب جايگاه و موقعيت خطير نظام جمهوری اسلامی، سخن براي ارائه به دنيا داشته باشيم.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به انتشار برخي آثار در دهه 60 ميلادي در زمينه سکولاريسم که پیش بینی کرده بود دين در عرصه هاي سياسي و ساير شئون زندگي اجتماعي دائما در حال عقب نشینی است، اظهار کرد: يکي از مروجان اين ديدگاه به نام «پيتر برگر» در کتابي به نام «روح بي ماوا» پيش بيني کرده بود که در آینده نزدیک دين در زندگي اجتماعي بشر هيچ جايگاهي نخواهد داشت. اين در حالي است که چند سال بعد، همين شخص مجموعه اي تدوين کرد و مقاله ای هم به رشته تحرير درآورد مبني بر اينکه ادعاهاي گذشته اش نادرست بوده و باور ديني به شکل فزاينده اي در حال توسعه و ایفاء نقش در حیات اجتماعی و سیاسی در جهان است.

آيت الله آملي لاريجاني تاکيد کرد: مسلما انقلاب اسلامي در تجديد حيات دين از این جهت و دخالت آن در شئون سياسي و اجتماعي جوامع، نقشي اساسي داشته است. تحليلگران و پژوهشگران متعددی در دنيا در زمينه تاثيرگذاري انقلاب اسلامي در احياي تفکر ديني تحقیقاتی به انجام رسانیده اند. اين امر نشان دهنده اين است که امروز جمهوري اسلامي و نظام مبتني بر دين مبين اسلام، مورد توجه دنياست و اين وظيفه روحانيت را براي پاسخ به سوالات اساسي و بنيادين پيرامون اسلام و نظام سياسي مبتني بر دين، سنگين تر مي کند.

رئيس دستگاه قضايي با بيان اينکه امروز انواع تشکيک ها درباره اسلام توسعه يافته است، به برخي ديدگاه ها مبني بر عدم امکان تحقق مقولاتي نظير «اخلاق اسلامي»، «قضاي اسلامي» و ... اشاره کرد و افزود: برخي معتقدند اخلاق و قضاي اسلامي وجود ندارد بلکه اخلاق مسلمان ها و قضاي مسلمان ها معنی دارد. تنها راه پاسخ به چنين شبهاتي، فهم مجتهدانه دين است. سال ها قبل در کشور ما نيز چنين شبهاتي القا مي شد، نظير آنچه که به عنوان مجموعه مقالات با عنوان «قبض و بسط تئوريک شريعت» انتشار يافت و متاسفانه در دوره هايي برخي افراد در جايگاه مديريت اجرايي کشور حضور داشتند که با اين ديدگاه ها همراهي مي کردند. مسئول پاسخگويي به اين شبهات که ذهن جوان هاي ما را آغشته مي کند، روحانيت است؛ البته روحانيتي که به فهم مجتهدانه از دين دست يافته باشد.

آيت الله آملي لاريجاني، اجتهاد حقيقي را نيازمند تحصيل برخي مقدمات دانست و گفت: اين اجتهاد بايد در همه زمينه ها باشد و صرفا محدود به احکام فقهي نيست بلکه در مسائل گوناگون نظري و ساير معارف ديني نيز نيازمند اجتهاد هستيم.

رئيس قوه قضاييه در ادامه با تشريح وظيفه ديگر روحانيت با عنوان «تبليغ دين» خاطرنشان کرد: حسب آيات متعدد قرآن کريم مشاهده مي کنيم که تبليغ دين، وظيفه و رسالت انبياء بوده است که در حال حاضر اين وظيفه بر دوش روحانيت قرار دارد. در جهان امروز، در فضاي حقيقي و مجازي نوعی فرهنگ بیگانه در قالب هاي مختلف از کتاب و فيلم و سريال گرفته تا ساير محصولات فکري و فرهنگي، در حال القاء و ترويج است. امروز، وسايل تبليغ متحول شده و روحانيت معزز بايد ضمن پايبندي به سنت ها و اصول، در کنار شیوه های  سنتي از وسايل و ابزار جديد براي تبليغ دين استفاده کند و در فضاي مجازي و حقيقي حضوري فعال داشته باشد.

آيت الله آملي لاريجاني همچنين با تاکيد بر لزوم برنامه ريزي هاي دقيق و هدفمند در زمينه تبليغ دين، تصريح کرد: با تکرار مکررات و کم کاري نمي توان به تبليغ صحيح دین پرداخت. مبلغان بايد تلاش کنند که پيام خود را با نهايت جذابيت به مخاطب منتقل کنند و اين امر جز با تلاش و برنامه ريزي به دست نمي آيد.

رئيس قوه قضاييه با تشریح وظيفه سوم روحانيت با عنوان «شرکت در اجراي تعاليم ديني» اظهار کرد: در نظام دینی و سياسي ما جایگاه ولایت فقیه منحصر در فقیه جامع الشرایطی که تعیین او با مکانیزم خاصی که در قانون اساسی مذکور است،انجام می پذیرد. روحانیت در  برخي جايگاه هاي ديگر نظیر ریاست قوه قضاییه، دادستاني کل کشور، عضويت در مجلس خبرگان، عضويت در شوراي نگهبان به عنوان فقيه، رياست ديوان عالي کشور به حسب قانون اساسي باید نقش قانونی خود را ایفا کند و حتي در مورد قضاوت نيز گرچه قاضي از باب ضرورت و یا به حسب حکم اولی مي تواند مجتهد نباشد، اما بايد قدرت فهم و استنباط احکام را دارا باشد. بنابراين روحانیت باید در برخي جايگاه هاي مهم در نظام سياسي کشور ما نقش و وظیفه خود را ایفاء کند و در واقع اين بار سنگينی است که بر دوش روحانيون نهاده شده است.

آيت الله آملي لاريجاني افزود: جمهوري اسلامي که با خون شهدا و مجاهدت مجاهدان و به ويژه حضرت امام خميني (قدس الله نفسه الزکيه) تحقق یافت، امروز در دنيا و در منطقه جايگاه بسيار مهمي دارد. بي ترديد مي توان گفت که جمهوري اسلامي، مقتدرترين نظام سياسي در منطقه است. همين امر موجب شده است که همواره مورد توجه و هجمه هاي خاص دشمنان باشد و در اين ميان از آنجا که روحانيت شيعه نقشي اساسي در نظام جمهوري اسلامي ایفاء می کند، طبيعي است که روحانيت هميشه هدف هجمه هاي دشمن باشد و مورد تخريب قرار گيرد. امروز جمهوري اسلامي در مقابل قلدرترين کشورها ايستاده و تمام محاسبات دشمن را در منطقه و جهان بر هم زده است. داعش را در منطقه درست کردند و القا کرده بودند که مبارزه با آن 20 سال به طول مي انجامد در حاليکه جمهوري اسلامي به ياري برادران مسلمان خود در عراق و سوريه شتافت و به اين ترتيب ظرف حدود سه سال اين بساط جمع شد. گرچه اگر کمک هاي خارجي و حمايت هاي بی دریغ آمريکا و برخي اذناب منطقه اي آن از داعش نبود، اين بساط بسيار زودتر جمع شده بود.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه روحانيت در هر سه وظيفه مذکور بايد «فاستقم کما امرت» را نصب العين قرار دهد و ايستادگي کند، خاطرنشان کرد: هر چه استقامت بيشتر باشد، تخريب ها، توهين ها و افتراها بيشتر خواهد بود اما نبايد عقب نشيني کرد زيرا خداوند وعده داده است که از مومنان دفاع خواهد کرد" ان الله یدافع عن الذین آمنوا" و مومن بايد همچون کوه استوار باشد" کالجبل الراسخ".

آيت الله آملي لاريجاني تاکيد کرد: روحانيت زماني مي تواند ايستادگي کند که اصلاح دروني داشته باشد. ما براي نجات خود و ايفاي وظايف سنگينمان بايد در راه اصلاح خود به صورت جدي گام برداریم. نمي توانيم جوان را به حق و تقوا دعوت کنيم، در حالي که خودمان اهل حق و تقوا نباشیم. عالمي که راه اخلاق و قرب به حق را طي نکند، نمي تواند دست کسي را بگيرد.

رئيس قوه قضاييه در پايان بر لزوم شناخت و مراقبت نفس، انس با حق، ذکر موت و حسابرسي پيش از مرگ تاکيد کرد و گفت:ما روحانيون بايد از خود در برابر انحرافات و لغزش ها صيانت کنیم.

براساس اين گزارش، در اين همايش آيت الله علم الهدي نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي، حجت الاسلام و المسلمين رئيسي دادستان کل ويژه روحانيت و توليت آستان قدس رضوي و حجت الاسلام و المسلمین منتظري دادستان کل کشور و رئيس کل دادگاه ويژه روحانيت نيز حضور داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha