پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اعرافی- نماز جمعه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به پیروزی جبهه مقاومت این پیروزی را پیروزی بر محور آمریکایی،صهیونیستی و سعودی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‎های این هفته نماز جمعه قم، با اشاره به پیروری جبهه مقاومت گفت: مستکبران و وابستگان سعودی آنها اهدافی را در یک دهه اخیر دنبال کردند؛ اول اینکه میخواستند با داعش سازی گفتمان انقلاب اسلامی را مهار کنند؛ در این زمینه سعی کردند که با بدیل قلابی بر این موج غلبه پیدا کنند.

خطیب جمعه قم یادآورشد: آنها در این زمینه یک حرکت تروریستی تکفیری را در مقابل انقلاب اسلامی ساختند تا انقلاب اسلامی هراسی را رواج دهند؛ دشمنان سعی کردند با تضعیف گفتمان اسلامی با نام جنگ شیعه و سنی جهان اسلام را در دالان فتنه ها قراردهند؛ همچنین سعی کردند که یک حلقه محافظتی برای اسرائیل ایجاد کنند.

وی گفت: دشمنان در ادامه سعی کردند که به تجزیه کشورهای مختلف اقدام کنند؛ این جریانی بود که خسارات عظیمی به امت اسلام به خصوص در مسایل فرهنگی زد؛ پشتوانه این جریان نیز، آمریکاو اسرائیل و وابستگان به آنها بود که نماد امروز آنها، سعودی است و افکاری است که در سعودی تولید می شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: امروز نیز به فضل الهی این محور آمریکایی، اسرائیلی و سعودی شکست سختی را تجربه کرد که در تجزیه کشورهای اسلامی و مهار بحرین و یمن و لبنان و .... در همه این جبههها شکست خوردند و این شکست ها تا آخر با دشمنان همراه خواهد بود.

عضو شورای عالیحوزه های علمیه عنوان کرد: در اینجا باید از عنایات الهی و حضرت ولی عصر(عج) و رهبری و مرجعیت عراق و حزب الله و حشدالشعبی و فاطمیون و زینبیون وسپاه قدس و دول سوریه و عراق و مجاهدان راه خدا قدردانی کرد و باید یاد شهدای مدافع حرم را نیز گرامی بداریم.

وی گفت: این پیروزی‎ها نماد بسیج و هفته بسیج و رشاد بسیجیان است که ادامه پیدا خواهد کرد؛ باید در ادامه این مسیر هوشیار باشیم و به قول رهبر معظم انقلاب باید نسبت به نقشه ‏های آنها بهترین اقدام را انجام دهیم؛ البته سعودی ها پس از شکست‎های پی در پی خود با یاوه گوییها مرزهای برادری و اخوت را مخدوش میکنند.

آیت‎الله اعرافی عنوان کرد: در زمینه زلزله اخیر نیز باید از همه مردم شریفی که کمک کردند تجلیل کنیم؛ حضور دانشجویان و حوزویان و بسیجیان و مردم شیعه و سنی باید نیز در این زمینه قابل تقدیر است؛ در زمان حضور رهبری در آن جمع مشتاق حضور داشتم و دیدیم که مردم چه خدماتی انجام دادند.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: امروز وقت سختی های مضاعفی است که باید به داد مردم برسیم؛ مردم قم نیز حضور بسیار ارزشمندی در این عرصه داشتند و هلال احمر و حوزویان و دانشجویان بسیجی را نیز می دیدیم که به یاری مردم شتافتند.

وی با اشاره به هفته بسیج گفت: بسیج، نماد هوشمندی و آگاهی و شجاعت و رشادت و خداترسی و مقاومت در راه خدا و ایثار و گذشت برای آرمانهای بزرگ و خدمت به خلق خدا است؛ تجربه بسیج با این نام جدید است، ولی روح بسیج در تاریخ اسلام دارای ریشه و پیشینه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: تجربه بسیج در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معجزه ها آفرید و کشور را نجات داد؛ همین بسیج با بازسازی تجربه های نوینی را در حوزه بین المللی ایجاد کرد که سدی پولادین در مقابل تعدی استکبارگران شد.

وی  در ادامه به گرامیداشت هفته وقف اشاره کرد و گفت: وقف، یک معامله جاوید با خدا است و انسان واقف در هنگام وقف اثری ایجاد می کند که همیشه در اعمال وی می‎درخشد؛ وقف یک پدیده عام انسانی است و بسیاری از کارهای مهم در این حوزه انجام می‏ شود، ولی وقف در اسلام دارای ابعاد و قواعد فقهی بسیار مهم است؛ وقف یکی از مصادیق مهم دلدادگی با خدا و همیاری اجتماعی است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور تصریح کرد: در زمینه اداره و تنظیم و تنظیم اولویتهای وقف نکات بسیار مهمی وجود دارد که همه به آن باید توجه کنند؛ حقوق وقف وجه بسیار مهمی است و باید جهات مصرف وقف باید مورد دقت واقع شود.

وی با اشاره به هفته وحدت نیز گفت: هفته وحدت نماد همبستگی امت اسلام است؛ ضمن اینکه پیرو مذهب مترقی و افتخار آمیز تشیع هستیم ولی همیشه بزرگان و شخصیت های بزرگ ما بر اخوت عامه اسلامی و همبستگی امت اسلام و دست به دست هم دادن برای احیای تمدن اسلامی تاکید کردنده‎اند.

آیت‎‏الله اعرافی یادآورشد: باید از این اختلافات بی حاصل عبور کنیم و راه همزیستی درست و درکنار هم بودن برای آن اهداف بلند را مورد توجه قراردهیم؛ وحدت پیام انقلاب اسلامی و قم و بزرگان دین ما است.

امام جمعه قم در خطبه‎ اول نماز جمعه گفت: یکی از اصولی که در اسلام بر آن تاکید شده است، زمینه سازی برای ازدواج جوانان و تمهید مقدمات ازدواج می باشد.

مدیر حوزه‎های علمیه تصریح کرد: جامعه اسلامی جامعه ای است که در آن روح همراهی و همکاری موج می زند ؛کمک برای آسایش وامنیت دیگران در همه حال امری نیکو است؛ جامعه اسلامی و ایمانی از چنان روح همبستگی و شفقت و مهربانی برخوردار است که همگان همیشه به یاری یکدیگر می آیند و برای تحقق ارزش ها و خوبی ها همدیگر را کمک می کنند.

وی عنوان کرد: قاعده فقهی و قرآنی شتافتن به کمک به دیگران برای انجام کارهای نیک و خیر از مهمترین قواعد اجتماعی اسلام است؛ سه گروه به این تکلیف تسهیل ازدواج توصیه شده اند که اولین آن، عموم و آحاد مردم هستند.

آیت‎الله اعرافی گفت: دومین گروهی که باید زمینه ازدواج جوانان را تسهیل کند دولت و حکومت است و سوم نیز خانواده هستند که باید زمینه ازدواج به موقع و درست را برای فرزندان خود ایجاد کنند.

عضو شورای عالی حوزه یادآورشد: در زمینه تکلیف عمومی جامعه ادله قرآنی و روایی و سیره ای داریم؛ خطاب عام قرآن کریم مردم را به این امر خطیر سوق می دهد؛ در سیره پیامبر گرامی اسلام نیز این گونه وارد شده است که ایشان برای ازدواج جوانان اقدام موثر داشتند.

وی در خطبه‎ اول نماز جمعه گفت: جامعه اسلامی باید اهل نیکی باشند و به انجام خیرات و خوبی ها کمک کنند و در مقوله ازدواج نیز هر کسی به فراخور امکان خود باید زمینه سازی کند.

مدیر حوزه‎های علمیه تصریح کرد: یکی از نمادهای کمک به دیگران برای ازدواج، وساطت و شفاعت است؛ در ذیل آیه شفاعت، روایت وارد شده است که اقدام به وساطت دو نفر برای تشکیل خانواده مصداق آیه کریمه قرآنی(من یشفع شفاعه حسنه) است که بحث شفاعت در آن بیان شده است.

وی عنوان کرد: وساطت درست در امر ازدواج امر پسنیده ای است؛ اما این کار ضمن اینکه آثار خیری دارد، باید مراقب بود که این کار آسیبی ایجاد نکند در این زمینه نیز نباید سهل انگاری کرد و روحیات دو طرف را مشاهده کرده و شرایط را برای یک ازدواج پایدار فراهم کند.

آیت‎الله اعرافی گفت: برخی بدون دقت لازم شفاعت و وساطت می کنند که آثار زیانباری را ایجاد می کند؛ شخص واسط باید آینده هر دو را در جمیع جهات توجه کند و سپس اقدام کند؛ اقدام نسنجیده در این زمینه منشا مضرات و خسارات است.

عضو جامعه مدرسین یادآورشد: گاهی وساطت و میانجیگری در کار خیر انجام می شود ولی طرف مقابل با اصرار و پافشاری ،حس تحمیل می کنند؛ خواسته طرفین موجب پایداری خانواده سالم است و نباید به شکلی وساطت کرد که طرف مقابل حس تحمیل داشته باشد؛ البته شخص واسط باید تحمل برخی از سخنان را نیز داشته باشد.

وی در ادامه خطبه‎ اول گفت: ارایه مشاوره و راهنمایی از جمله کمک هایی است که در زمینه ازدواج انجام می شود؛ مقوله مشاوره یک مقوله فرهنگی و دینی است؛ دانش و علم روانشناسی و مشاوره جدید، با اینکه دستاوردهایی داشته ولی در مواردی نیز تحت تاثیر و سیطره تفکر غیر اسلامی و مادی است.

مدیر حوزه‎های علمیه تصریح کرد: مشاوران باید دقت کنند که اسلام در باب قواعد و اصول و ارزش های مشاوره در همه امور به خصوص مشاوره ازدواج دارای یک سیستم و نظام قوی است و باید به آن ملتزم بود؛ به عنوان مثال در منطق غربی به راحتی بیان می شود که به دلیل اختلاف باید طلاق گرفت ولی در اسلام، طلاق آخرین مرحله است.

وی عنوان کرد: فرهنگ سازی عمومی از جمله اقدامات خیر در زمینه تسهیل ازدواج است؛ تمام کسانی که دارای نفوذ کلام هستند باید عظمت خانواده را متجلی کنند و تشکیل خانواده را جذاب و متعالی و ضروری نشان دهند تا جوانان به ازدواج شوق داشته باشند؛ فرهنگ تشکیل خانواده در موقع مناسب تنزل پیدا کرده است و تحت تاثیر فرهنگ غربی شاهد کاهش این اصل و عدم توجه به این اصل مهم اسلامی هستیم؛ رسانه های فرهنگی و هنری و نخبگان و فرهنگیان باید تلاش کنند که ازدواج، راحت، جذاب و مهم نشان داده شود.

آیت‎الله اعرافی گفت: چهارمین نماد همراهی و همراهی برای تشکیل خانواده های خوب، کمک اقتصادی به جوانان است؛ از مهمترین اقدامات آن است که انسان ها به شکل فردی و یا به شکل موسسات خیریه و در قالب وقف های خوب تلاش کنند که زمینه ازدواج فراهم شود؛ این اقدامات در زمینه برگزاری مراسم، مسکن، اشتغال و... انجام می شود.

عضو شورای عالی حوزه یادآورشد: موسسات خیریه مردمی یکی از مهمترین پایگاه های کمک به امر ازدواج است؛ صندوق های قرضی خانوادگی از جمله مصادیق این امر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • روح الله IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    0 0
    هنگام اختلاف در شام(سوریه وخاورمیانه)چه کنیم عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِاخْتِلَافِ الشَّامِ فِيمَا بَيْنَهُمْ فَالْهَرَبَ مِنَ الشَّامِ فَإِنَّ الْقَتْلَ بِهَا وَ الْفِتْنَة ابی حمزه ثمالی می گوید از امام باقر علیه السلام شنیدم که می فرمودند: هنگامی که اختلاف شام و اهل شام را بین آنها شنیدید، از شام فرار کنید چرا که کشتار و فتنه در شام خواهد بود . بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52ص 272