پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شکست داعش

حوزه/ کارشناس مسائل جهان اسلام، گفت: با شکست داعش ثبات هر چه بیشتر در بین کشورهای اسلامی برقرار می شود، این ثبات نه تنها از نظر نظامی برای کشورهای منطقه دارای اهمیت است که رشد اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت.

حشمت الله نظری، کارشناس افغانستانی و فارغ‌التحصیل رشته تاریخ اسلام، بعد از پیروزی بزرگ جبهه مقاومت و شکست داعش در منطقه در گفت‌وگو با سرویس بین‌الملل خبرگزاری «حوزه» به بیان اهمیت و دستاوردهای این اقدام و خطرات احتمالی توطئه های جهان استکبار ضد مقاومت اسلامی در سایر کشورهای اسلامی پرداخت.

کارشناس افعانستانی با تبریک این پیروزی بزرگ به محور مقاومت، گفت: در ابتدا باید بگویم این پیروزی مصداق آیه قرآن کریم«جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» است. باید یادی کنیم از شهدای جهان اسلام، بالاخص شهدایی که در راه مبارزه با دشمنان بشریت که به نام اسلام خون‌ها ریختند،‌ جهاد فی سبیل الله کردند. برای آنها، اجر عظیم و برای بازماندگانشان صبر جمیل از خداوند منان بخواهیم. این پیروزی را به تمام مسلمانان جهان به‌خصوص به ملت شریف عراق و سوریه تبریک می‌گویم.

وی با قدردانی از رزمندگان مخلص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدافعان حرم، تیپ فاطمیون، حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی و ... که در این راه گام برداشتند و با صبر و پشتکار بسیار توانستند در ریشه‌کن شدن این غده سرطانی مبارزه کنند، گفت: داعش دست پروده کشورهای غربی در جهان اسلام بود.

نظری تصریح کرد: این پیروزی را باید به بازماندگان شهدا و مهاجرانی تبریک گفت که به خاطر حفظ جان و ناموس‌شان ترک وطن کردند و بدون در نظر گرفتن جان و مال خویش، شبانه‌روز برای شناساندن این گروه شیطانی تلاش کردند.

وی با اشاره به جنایات گروه تکفیری‌صهیونیستی داعش در منطقه، گفت: با شکست داعش، توطئه های شوم این گروهک خنثی شد که به نام اسلام سر می بریدند، انسان‌ها را به آتش می کشیدند و بر ناموس مردم تجاوز می کردند و تیشه بر ریشه اسلام می زدند تا از رژیم غاصب اسرائیل حفاظت شود.

دستاوردهای اقتصادی و نفتی شکست داعش در منطقه

کارشناس افغانستانی با بیان دستاوردهای این پیروزی برای کشورهای جهان اسلام، گفت: با شکست داعش، ثبات هرچه بیشتر در بین کشورهای اسلامی برقرار می شود؛ این ثبات برای کشورهای منطقه دارای اهمیت است زیرا بخش عظیمی از بودجه کشورهای منطقه صرف مبارزه با این گروهک تروریستی می شد. همچنین برای رشد اقتصادی منطقه نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، زیرا در نبود این گروه تروریستی دیگر نیاز به رقابت در بازار نفت منطقه نخواهد بود.

وی در خصوص دستاوردهای اعتقادی پیروزی مقاومت در منطقه، گفت: البته باورهای ملت های زیر سلطه در این پیروزی تغییر کرد زیرا آنچه برخی ملت ها و کشورها دیدگاه منفی به اسلام و به خصوص مذهب شیعه داشتند، اصلاح پیدا کرد. مذهب شیعه به‌خصوص(جمهوری اسلامی ایران و شیعیان افغانستان و عراق) توسط وهابیون و سلفی ها چه در جهان و چه در بین کشورهای اسلامی به گونه­ ای معرفی شده بودند که گویا یکی از اصلی ترین حامیان ناامنی در منطقه هستند اما با شکست داعش توسط جبهه مقاومت، معادله تغییر کرد و جهان از نیت خیر ما(شیعیان در سراسر جهان اسلام) آگاه شدند.

خطرات احتمالی ظهور داعش در کشورهای اسلامی دیگر

کارشناس افغانستانی در خصوص خطر تهدید داعش در افغانستان، گفت: البته باید از خطر احتمالی که از سه سال گذشته تاکنون در افغانستان به صورت شایعات یا آماری نسبی از حضور داعش رسیده است، چشم پوشی نکرد و این را باید خطر جدی و بعدی تلقی کنیم و آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حضور داعش در افغانستان به نفع کشورهای غربی به خصوص استکبار جهانی آمریکا و رژیم غاصب قدس است که حضور نظامی خود را در افغانستان از این طریق تقویت می کنند. از سوی دیگر، حضور داعش یا طالبان در افغانستان منافع کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران، کشورهای آسیای مرکزی(ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان)، هند، چین و روسیه را در بلند مدت به خطر می اندازد و در این صورت، ‌متأسفانه قربانی اصلی این تراژدی غم‌انگیز، بازهم مردم افغانستان به خصوص شیعیان خواهند بود.

نظری کارشناس افغانستانی در پایان، گفت: ناامنی های منطقه بدون شک در بقای رژیم صهیونیستی نقش اساسی دارد زیرا با درگیر کردن اذهان مسلمانان به گروه های تروریستی، مردم مظلوم فلسطین به فراموشی سپرده خواهند شد و از ظلم و ستمی که بر آنان در حدود 70 سال شده، چشم فرو خواهند بست. البته صهیونیست‌ها باید بدانند، مسلمانان جهان در هر وضعیتی  که باشند نسبت به برادران دینی خود در سرزمین‌های اسلامی چه میانمار و چه فلسطین حساس بوده و در تصمیمات خود همچنان جدی هستند.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha