پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام افاضاتی-مدیر مدرسه سطح عالی امام مهدی (عج) کرمان

حوزه/ مدیر مدرسه سطح عالی امام مهدی (عج) کرمان با اشاره به این که بسیج ریشه قرآنی دارد، گفت: خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال ما را به تشکیل آن دستور داده ‎است.

حجت الاسلام رضا افاضاتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمان درباره جایگاه بسیج، اظهار داشت: در آیات قرآن نسبت به تشکیل بسیج یک فرمان صادر شده است. در آیه 60 سوره انفال خداوند می‎فرماید: (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لاتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْء فی سَبیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لاتُظْلَمُونَ) این آیه یک فرمان عمومی برای بسیج است، چون آیه به صراحت می‌فرماید باید آمادگی برای مبارزه و جنگ با دشمنان داشته باشید، (مَا اسْتَطَعْتُمْ) هرچه توان دارید. بعد هم میفرماید (مِنْ قُوَّة) یعنی  هرکس در هر قوه و توانی هست وارد شود. آنهایی که اهل منبر و روضهاند، آنهایی که دست به قلماند، آنهایی که توان نظامی دارند؛ هرکس هرگونه که میتواند باید جلو بیاید. به نحوی باید آماده شویم که (تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّکُمْ) که دشمنان بترسند. و این تعبیر (آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لاتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ) تعبیر به  گروه های نفوذی  دارد که در قالب دوست میآیند که باید متوجه بود. اگر بسیج با این گستردگی وارد شود قطعا می‌تواند هر دشمنی، چه داخلی و چه خارجی را منکوب کند و سرجایش خودش بنشاند. لذا بسیج پایه قرآنی دارد و قرآن مارا به تشکیل آن دستور داده است و امام به عنوان یک فقیه این دستور را صادر کردند و این شجره طیبه پایگذاری شد.

وی در ادامه به بحث دستور تشکیل بسیج طلاب و دانشجو اشاره کرد و افزود: بحث بسیج طلاب و دانشجو از اهمیت ویژهای برخوردار است. امام خمینی با بینش عمیقی که از تاریخ داشتند به این نکته رسیده بودند که انقلاب درصورتی به پیروزی میرسد که حوزه و دانشگاه از تواندمندیهای یکدیگر استفاده کنند. رهبر کبیر انقلاب توجه داشتند که اگر این دو قشر با هم نباشند این انقلاب نمی‎تواند به ثمر برسد.

مدیر مدرسه سطح عالی امام مهدی (عج) کرمان به تبیین نقش طلاب بسیجی پرداخت و گفت: ما در زمان دفاع مقدس این موضوع را از نزدیک لمس کردیم، شاهد بودیم که اگر حوزه کنار رزمندگان نبود خیلی از افکار و نظریات مطرح میشد که پایه دینی نداشت. به عنوان مثال اوایل جنگ  شعار جبههها جنگ جنگ تا پیروزی بود. اما امام با استناد به آیه سی و نه سوره انفال که خداوند میفرماید (وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَکُونَ فِتْنَة) شعار جبههها را اصلاح کرد و هدف نظام جمهوری اسلامی را تبیین کرد که شعار ما جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم است. الحمدلله امروز با همین همراهی امت با رهبری و یادگرفتن محتویات صحیح از دین شاهد بیداری اسلامی در کشور خودمان و کشور های اسلامی هستیم که نتیجه آن ریشه کن شدن شجره خبیثه داعش از منطقه بود.

حجت الاسلام افاضاتی درباره وظایف امروز طلاب بسیجی، بیان داشت: بسیج در ابتدا یک نیروی معنوی است، لذا اخلاص بسیجی، سرمایه آن است که باید حفظ شود. درکنار این اخلاص باید به توانمندیهای روز مسلط شود، این درواقع عمل کردن به همان آیه است که بروز (مَا اسْتَطَعْتُمْ) همین بحث فضای مجازی  که بستری مناسب و ضروری است تا طلاب در آن وارد شوند و به تبلیغ و رفع شبهات بپردازند. ک در همین زمینه کارهایی انجام شده اما کافی نیست.

فرمانده پایگاه بسیج محمد رسول الله(ص) به فعالیتهای این پایگاه در مدرسه امام مهدی (عج) کرمان اشاره کرد و گفت: در این پایگاه جلسات تفسیر قرآن به صورت حلقه صالحین هرروز برگزار میشود. همچنین تشکیل جلسات مناسبتی دینی، شهادت‌ها و عزاداریها و بحثهای اخلاقی از دیگر برنامههای این پایگاه میباشد. در کنار این در بعضی از اوقات از مسئولین عالی رتبه سپاه و بسیج برای جلسات بصیرت افزایی استفاده میشود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha