جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی

حوزه/استاد کلام اسلامی گفت: حوزه برای تبدیل فرهنگ دینی شفاهی مردم به فرهنگ مستند و کاملاً علمی، استراتژی‌های مورد نیازی را تعریف و اجرا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد تقی سبحانی در مراسم رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، تصریح کرد: نبود سیر مطالعاتی درزمینه احکام و عقاید یک خلأ بزرگ در بین حوزه‌های علمیه بود که خوشبختانه در حال از بین رفتن است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت افزود: در حوزه فرهنگ دینی آسیب‌هایی وجود دارد که اگر چاره نشود می‌تواند جامعه را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کند که یکی از این آسیب‌های بزرگ، شفاهی بودن فرهنگ دینی ملت ایران بوده که سبب شده دانش و عقاید به‌درستی در بین جامعه نهادینه نشود که لازم است حوزه برای تبدیل فرهنگ دینی شفاهی مردم به فرهنگ مستند و کاملاً علمی استراتژی‌های مورد نیازی را تعریف و اجرا کند.

استاد کلام اسلامی تأکید کرد: فقدان طبقه‌بندی‌های لازم از دانش‌ها و کتاب‌های اسلامی موجود نیز ازجمله آسیب‌های دیگر فرهنگ دینی جامعه ایرانی بوده که لزوم طبقه‌بندی دانش‌های مختلف بر اساس ظرفیت و گنجایش مخاطبان گوناگون را لازم می‌کند و این امری است که در تمام دنیا رایج و مرسوم است و اندیشمندان دیگر ملل نیز با پایش و ارزیابی درستی از کتاب‌های موجود در جامعه خود به عمل می‌آورند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی اضافه کرد: عدم ارائه روش مطالعه روشمند نیز دیگر آسیب مهم فرهنگی جامعه بوده که در این زمینه باید اقداماتی صورت پذیرد تا روش مطالعه فعال همراه با قدرت نقد و تطبیق به مخاطب آموزش داده شود.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: هدف سیر مطالعاتی در این است که دانش را به‌صورت مستند به مخاطب آموزش داده و او را با روش‌های اصولی و منطقی اجتهاد و نقد آشنا کند و طبقه‌بندی کتاب‌ها را نیز به وی القا نماید تا خروجی آن انسانی ورزیده و جامع‌نگر باشد.

وی اضافه کرد: در تنظیم سیر مطالعاتی کتاب‌های دیریاب و مشکل در مجموعه قرار داده نشده و شیوه مطالعه کتاب‌ها نیز در مقدمه کتاب به‌درستی و روشنی ذکرشده، مراحل این سیر مطالعاتی نیز در قالب هر کتاب در داخل جدول‌هایی مجزا به نمایش درآمدهاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: چالش اصلی جوامع اسلامی بدون تردید در دهه‌های آینده مباحث عقیدتی و کلامی خواهد بود و دشمنان اسلام نیز از همین حربه برای تضعیف عقاید جوانان پرداخته و سعی دارند تا آن‌ها را در دام شبهات مختلف عقیدتی سرگردان کنند.

وی عنوان کرد: سیر مطالعاتی کلام عقاید و کلام اسلامی از سه مرحله تشکیل‌شده و هر مرحله نیز سه سال به طول می‌انجامد و در مرحله نخست نیز سعی بر این است که از بیان مطالب پیچیده و دشوار علمی پرهیز شود و از این منظر مرحله نخست کاملاً عمومی هست.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سبحانی تأکید کرد: در مرحله دوم نیز به مسائل پیچیده و دشوار کلامی و عقیدتی پاسخ گفته می‌شود و در مرحله سوم نیز به شبهات موجود در جامعه پاسخ‌هایی منطقی و علمی داده می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha